Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

stjierna skrev 2012-09-19 12:14:28 följande:
    Mbt till frukost (1 msk kokosfett, ca 25 gr smör), en mbc till lunch med min mamma nu (som tycker att det låter knepigt med näringslära ;)) och så får vi se hur dagen går.

Jag la in en mbt i shape up o den ger ca 25 gr fett och ca 300 kcal/styck (om jag inte missminner mig) vilket då ger mig "råd" med ca 4-5 st idag, för att inte hamna i svält.

Jag vet inte ens om detta är bra för mig, men jag känner att jag måste bryta på något sätt, så varför inte såhär?
    Fast äter du inte kolhydrater så hamnar du ändå i svält trots kaloriinnehållet. Ketosen blir för djup. Alt protein som också är något blodsockerhöjande. 

Men som sagt, i några dagar kan man ju göra hur som helst. Det är ju vad man gör i långa loppet som räknas. 
  • Martina 76
    stjierna skrev 2012-09-19 14:20:35 följande:
    Martina, jag tänkte bara köra så en dag för att liksom kicka igång maskineriet. Sedan vet jag att jag går ner bäst i vikt på ca 20-30 gr kh/dag ;)

Jag har iaf gjort en fläskfilélasagne till kvällsmat nu, jag känner att mbc-fasta i all ära, men något o tugga på behövs, annars åker onyttigheterna ner i kväll :P
    Känner igen det där! Visst saknar man att tugga när man kör MBC ett par måltider i rad!
  • Martina 76
    tiiitti skrev 2012-09-19 20:28:41 följande:
    vågar ni äta massa fett och bla göra MBT/MBC fast ni ligger på 20-30 KH?

Jag har dragit ner massa på fettet, men vissa verka ligga högt trots högre KH 
    Förstår inte riktigt frågan. Varför ska man inte "våga" äta fett för att man ligger på 20-30g kolisar om dagen? För mig är det bara "vanlig" LCHF.
  • Martina 76
    skånetös78 skrev 2012-09-19 20:04:29 följande:
    Är nyfiken på det här med "svältketos". Hur kan kroppen tro att det är svält på gång om den får riklig tillgång på fet mat men mycket snålt med kh? Det låter så konstigt och ologiskt för mig men det är säkert ganska enkelt egentligen om man är mer insatt.
    Det verkar dock definitivt som att det stämmer bra, jag har börjat ticka ner i vikt efter att ha ökat på mejerierna,något som jag snålat mycket med under en tid då jag trodde att det skulle kunna påverka vikten negativt.

Det går fint här, 23 kg har jag blivit av med nu,knappt 5 kvar sen vill jag inte gå ner mer. Funderar lite på hur jag ska göra för att sluta gå ner sen, vill ju knappast börja stoppa i mig socker och spannmål,mår alldeles för bra för att sjunka ner i sockerträsket igen.  
    Jag är själv ingen expert, men fick det här svaret när jag frågade expertisen. Det är alltså flera svar baserat på mina följdfrågor, men totalt ger det svar på din fråga.

Mellan 0.5 och 3.0 är optimalt att ligga. Över 3.0 finns tydligen ingen fördel att vara, snarare att det finns risk att hamna i "svält" ketos. Under 0.5 får inte hjärnan tillräckligt med ketonbränsle, och eftersom du har alldeles för lite kolhydrater(annars skulle du inte hamna där).. så blir man slö, trött, sugen och det är bara jobbit (min egen erfarenhet) . Nånstans vid 0.5 så blir man lugn, harmonisk och suget (inte hungern) försvinner. 

Får tillägga att den mest optimala zonen är mellan 1.5-3.0. Över 0.5 "börjar" fördelarna.... skulle tro (overifierad teori) att när svältketos uppstår så börjar kroppen spara på energin (fett) och suget börjar komma tillbaka... alltså vill man inte dit. Så ät du en chokladbit eller glas vin till ;)

Ja min teori är att tränar man hårt så kan lite (långsamma) kolhydrater hjälpa till och balansera så man är i "zonen" (1.5-3.0) och då så har man effektivast fettdrift / förbränning. Ett alternativ är ju annars MCT olja, som tydligen uppför sig som kolhydrater(brinner snabbare) och producerar ketoner direkt .. låter ju fantastiskt spännande.. har inte provat själv än.. utan ska försöka vara lite systematisk,och testa en sak i taget.. för en gång skull ;) Vet även att Urbosol stimulerar fettförbränningen.. men ev. har det negativa effekter på kvinnor då det ökar testohalterna.. 

Som man kan utläsa verkar ingen riktigt "veta" vad som händer i kroppen vid svältketos utan folk testar sina ketonvärden och drar sina egna slutsatser. Men med tanke på resultatet här i gruppen vid ökat intag av kolisar så drar jag slutsatsen att detta med svältketos visar sig vara korrekt - för djup ketos/för lite kolisar ger negativa effekter på förbränningen. 
  • Martina 76
    Glass skrev 2012-09-20 09:46:51 följande:
    Martina, en sak som jag inte fattat med ketoner är hur det kan visa att man har ketoner i urinen, men inte i blodet.

Ketonerna måste ju vara i blodet först för att komma till urinen sedan... Har du koll på det? 
    Är det inte tvärtom? Att blodet kan ge utslag men inte urinet?
  • Martina 76

Min pappa har haft svåra allergier så länge jag kan minnas med dålig lungkapacitet etc. Från mars-aug har han haft svårt att vistas utomhus. Nu kör han LCHF och äter D-vitamin varje dag och kan tom vara ute och cykla och promenera mitt i pollensäsongen. Han väger mindre än på 20-25 år och är jättepigg!

Läkarna säger åt honom att dra ner på fettet pga blodtrycket men jag har övertygat honom om att strunta i dem. Att han blir smal är ju jättebra! Gubben är snart 70 år. Som min mamma sa "Vi har bantat på alla tänkbara sätt i hela vårt liv och bara blivit tjockare och tjockare. För första gången har vi hittat något som verkligen fungerar och som vi mår bra av". Härligt!!!  

• Martina 76
    The Kittycats skrev 2012-09-20 13:50:49 följande:

Vad glad jag blir, men samtidigt är det ju ändå lite ledsamt att din pappa inte har fått må så här bra förrän nu.

Har du fått prata mycket med dem om LCHF innan de var villiga att rpöva?
    Min mamma har ju ledvärk, och är lite överviktig så jag tror att LCHF skulle passa henne bra. Men hon är ssk och har ju fått lära sig helt annat när det gäller kost och fett + att hon är envis.
    Jag tvingade dem att läsa matrevolutionen och sen var de sålda!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-09-20 17:14:18 följande:
    Vilken bra inställning din mamma har! Om din pappa är orolig kan han ju gå och kolla blodtrycket regelbundet så ska han nog få se att det inte är någon fara
    Fast pappa har högt blodtryck och äter Waran så hans hälsa är jag verkligen orolig för.

Idag försökte jag övertyga dem om storheten med MBC men det tyckte de var att gå för långt. "Vi som är gamla ska nog vara lite försiktiga". Hehe...
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-09-20 18:22:10 följande:
    Men har han jämtfört blodtrycket före och efter lchf? Har det blivit någon skillnad?

Han borde kanske testa medicinsk yoga. Det har effekter på högt blodtryck, sömnproblem, stressnivåer, hormonella obalanser m m. Godkänt inom sjukvården och högkostnadskort/frikort gäller. Alla kan delta, även de med svåra utmattningsdepressioner. Jag ska börja en 12-veckorskurs i morgon. Ska bli jättespännande att se vad det har för effekt på mina stressnivåer. Fick ett återfall förra veckan. Jobbar fortfarande 50 procent.  
    Hahahahahaaaaaaaa! Min pappa på yoga - det vore en syn för gudarna!

Han har alltid haft högt blodtryck - även när han vägde knappa 70 kg till sina 190 cm. Men visst borde han lugna ner sig. Det är definitivt där skon klämmer. Men han är som jag, så jag förstår honom. Jag har väldigt svårt för att ta det lugnt. 
  • Martina 76
    Yosa skrev 2012-09-20 18:35:33 följande:
    6,5 kg borta på 44 dygn
    Härligt!!!

Någon som märker av någon skillnad på magen vid 2 MBC om dagen? 
  • Martina 76
    stjierna skrev 2012-09-20 18:41:46 följande:
    Martina. Jag gör. Rännskit istället för normalt :P om det inte var för mycket info ;)
    Nope...det var ungefär den typen av info som jag var ute efter...

Ränna har jag inte, men inte riktigt fast konsistens heller. Har blivit lite degig i magen. Antar att det beror på de stora fettmängderna... Härligt samtalsämne eller hur?!?!?!  
  • Martina 76
    NollÅtta skrev 2012-09-20 20:30:12 följande:
    Dricker du mycket te så får du i dig tillräckligt med vätska. De sades förut att te är vätskedrivande men det är tydligen en myt Så kör på.

Svart te är väl vätskedrivande? Men inte vitt och rött.
  • Martina 76

Jag var en tedrickare av rang innan jag började med LCHF. Nu smakar det verkligen inte gott längre. Istället bälgar jag i mig mängder med kaffe. Mysko...smaklökarna påverkas verkligen av LCHF.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**