skånetös78 skrev 2012-09-19 20:04:29 följande:
Är nyfiken på det här med "svältketos". Hur kan kroppen tro att det är svält på gång om den får riklig tillgång på fet mat men mycket snålt med kh? Det låter så konstigt och ologiskt för mig men det är säkert ganska enkelt egentligen om man är mer insatt.
Det verkar dock definitivt som att det stämmer bra, jag har börjat ticka ner i vikt efter att ha ökat på mejerierna,något som jag snålat mycket med under en tid då jag trodde att det skulle kunna påverka vikten negativt.
Det går fint här, 23 kg har jag blivit av med nu,knappt 5 kvar sen vill jag inte gå ner mer. Funderar lite på hur jag ska göra för att sluta gå ner sen, vill ju knappast börja stoppa i mig socker och spannmål,mår alldeles för bra för att sjunka ner i sockerträsket igen.
Jag är själv ingen expert, men fick det här svaret när jag frågade expertisen. Det är alltså flera svar baserat på mina följdfrågor, men totalt ger det svar på din fråga.
Mellan 0.5 och 3.0 är optimalt att ligga. Över 3.0 finns tydligen ingen fördel att vara, snarare att det finns risk att hamna i "svält" ketos. Under 0.5 får inte hjärnan tillräckligt med ketonbränsle, och eftersom du har alldeles för lite kolhydrater(annars skulle du inte hamna där).. så blir man slö, trött, sugen och det är bara jobbit (min egen erfarenhet) . Nånstans vid 0.5 så blir man lugn, harmonisk och suget (inte hungern) försvinner.
Får tillägga att den mest optimala zonen är mellan 1.5-3.0. Över 0.5 "börjar" fördelarna.... skulle tro (overifierad teori) att när svältketos uppstår så börjar kroppen spara på energin (fett) och suget börjar komma tillbaka... alltså vill man inte dit. Så ät du en chokladbit eller glas vin till ;)
Ja min teori är att tränar man hårt så kan lite (långsamma) kolhydrater hjälpa till och balansera så man är i "zonen" (1.5-3.0) och då så har man effektivast fettdrift / förbränning. Ett alternativ är ju annars MCT olja, som tydligen uppför sig som kolhydrater(brinner snabbare) och producerar ketoner direkt .. låter ju fantastiskt spännande.. har inte provat själv än.. utan ska försöka vara lite systematisk,och testa en sak i taget.. för en gång skull ;) Vet även att Urbosol stimulerar fettförbränningen.. men ev. har det negativa effekter på kvinnor då det ökar testohalterna..
Som man kan utläsa verkar ingen riktigt "veta" vad som händer i kroppen vid svältketos utan folk testar sina ketonvärden och drar sina egna slutsatser. Men med tanke på resultatet här i gruppen vid ökat intag av kolisar så drar jag slutsatsen att detta med svältketos visar sig vara korrekt - för djup ketos/för lite kolisar ger negativa effekter på förbränningen.