Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hur mycket kolisar "får" man äta om man bara äter LCHF av hälsoskäl, dvs inte för att tappa i vikt?

• Martina 76
    jeng skrev 2011-06-02 07:04:20 följande:
    Upp till 100 gram (eller ca 20 E%) räknas ofta som lågkolhydratskostens övre gräns. Över det anser jag nog inte att man kan kalla dieten LCHF längre alltså, men på ca 20 E% kolhydrater, 25E% protein och 55 E% fett så har du ju fortfarande en LCHF-riktig fördelning.
    Oj, det är ju ganska mycket! Tror inte jag ligger över 30-40g på mina "sämsta" dagar. Har börjat konsumera ganska mycket grädde och då har det ju en förmåga att dra iväg lite...
  • Martina 76
    Tezzan1981 skrev 2011-06-10 20:38:53 följande:
    bara en fråga, smör och grädde är ju mycket dyrare än sämre alternativen eller har jag missat något?
    lätta kostar typ 10 kr och bregott närmare 30 kr. grädde kostar typ 17 kr och minigrädde max 10 kr.
    jag tycker iaf att just de sakerna är dyra.
    dessutom ägg "känns dyrt" pga av att det går såna mängder av dem. man måste köpa ofta
    Jag äter själv mycket mindre lagad mat sen jag började med LCHF. Det blir ofta några skivor ost och lite korv eller en kopp kaffe med lite vispgrädde i etc på kvällen. Våra matkostnader har gått ner med ca 30-40% sen vi började med LCHF. Det blir liksom mindre lull-lull. Det jag köper är dyrare per st, men det går åt mycket mindre.
  • Martina 76

Jag har inte varit inne här i tråden på länge, men har kört LCHF sen i januari. Idag var jag och lämnade ett blodprov för att se att allt ser ok ut. Väntar med spänning på resultatet som jag bör ha inom några dagar. Inte för att jag egentligen är orolig, men "dieten" är ju ändå så pass ny att jag vill följa upp hur just min kropp reagerar på de helt sjuuuuuuka mängder fett jag trycker i mig. Men det är ju så gott!!!!!!!

• Martina 76
    NSJD skrev 2011-10-18 11:40:27 följande:
    Usch jag stod still hela förra veckan pga att jag drack vin förra helgen..:(
    Vaddå?!?!? Vin innehåller ju inte särskilt mycket kolisar, eller har jag missat något?! Jag håller mig i ketos trots att jag dricker rödvin.

Måste be er om råd. Jag har gått upp ca 3 kg sen i somras trots att jag inte ändrat mina matvanor. Jag gör strikt LCHF. Någon som har någon teori?!
  • Martina 76
    Vilda Tiger skrev 2011-10-19 12:51:02 följande:
    Jag befinner mig lite i samma läge, fast du har ätit LCHF längre tid än jag har gjort. Jag har ätit två månader och de första tre veckorna gick jag ner, men sedan stadigt upp igen. Nu har jag bara ett kg kvar till startvikten. Blir förbannad när så många går  ner stadigt (jag kräver inte ett kg i veckan, men kanske 2-3 hg åt rätt håll) och till och med kan fuska och ändå få en viktnedgång. Orättvist! Lyckosamt för dem men JAG då?!?!

Iaf - jag vet inte. En del behöver räkna och dra in på kalorierna. Kanske dra ner till 1500 kalorier eller så, för att få den önskade viktnedgången. Hur mkt väger du? Om du startade på en låg vikt kan ju LCHF göra att du ökar för att kroppen har en högre önskevikt än du själv.
    Jag väger just nu ca 72 kg - är 175 cm lång. I våras var jag ett tag nere på 67 och i somras låg jag stadigt på runt 69 kg. Jag skulle vilja väga 65-67 kg. Kanske behövs det en kraftansträngning där jag drar ner på mängden kalorier...?
  • Martina 76
    Bordeaux skrev 2011-10-19 13:09:59 följande:
    Sen som vi brukar tjata om du vet så är alla olika och reagerar olika på olika saker.
    Vissa klarar ju mer kolisar än andra och sådär. Får man fråga var du hållit hus på sistone? Det är så många nya i tråden, viket är roligt men det blir lite extra kul när man/jag känner igen en gammal goding så att säga
    Kul att bli tagen som en gammal goding! Har inte varit här på jättelänge...vet inte varför... Men nu känner jag att jag behöver lite ny inspiration och ta nya tag för att få kärringkroppen i form och då sökte jag mig tillbaka igen.

Ska nog försöka begränsa rödvinsintaget till 1 kväll i veckan och dra ner lite på de goda ostarna jag brukar kunna gå och nalla av i tid och otid. LCHF i alla ära, men man kan väl inte äta hur mycket ost som helst utan att det straffar sig antar jag... :-/
  • Martina 76
    Vilda Tiger skrev 2011-10-19 13:26:37 följande:
    Ja, inte sjutton är du överviktigt... Du har BMI 23.5 och då är det inte konstigt att kroppen reglerar lite sjäv. Om du känner att du MÅSTE ner mer så är det nog kaloriräkning som behövs, ja.
    Nej, jag är ju inte alls överviktig men de här extrakilona jag har lagt på mig är precis vad som behövs för att jag ska känna mig tjock och pluffsig. Kläderna sitter lite för tight, magen ger lite deg i byxlinningen på tajta jeans etc. Det får mig att känna mig extremt oattraktiv!!!! De sista kilona sitter hårt!!!!
  • Martina 76
    timoteja00 skrev 2011-10-19 13:36:50 följande:
    Hej!
    Då hoppar jag in här, har kört 10 dagar pulver men har hela tiden haft gnagandes i bakhuvudet att det inte är bra och absolut inte rätt sätt för att gå ner i vikt. Läst tidigare om LCHF och även kört det (men inte tillräckligt strikt) och ska nu tillbaka till det. Är lchf.se är bra sida att vara medlem i? Jag tror att jag tillhör katogorin som behöver ha ordning och reda och färre kalorier annars fungerar det inte. Är det nån annan som hoppat direkt från pulver och vad kan jag räkna med för reaktion? Ni är så himla duktiga här, och snällt av er att dela med er av allt!
    Matdagboken.se är ett suveränt verktyg för att få kontroll. Där ser du exakt hur mycket kolisar du får i dig - och kalorier med för den delen!

Välkommen hit! Du har kommit till rätt ställe! Släng bort ditt dyra pulver och är bra mat istället! Din kropp kan säkert reagera med en temporär viktuppgång i förvirringen efter svältandet med pulver, men på sikt kommer du hitta din jämvikt. Tyvärr är man dock inte alltid överens om sin kropp med var en trivselvikt ligger...
  • Martina 76
    Bordeaux skrev 2011-10-19 13:49:21 följande:
    Fast du är väldigt snygg på din bild/avatar
    Har du tänkt något om motion ett gymkort(om man nu också går dit) kan göra underverk för figuren. Att dra ner på vinet kan vara värt att prova, ost är svårare då det är så gott. Gurkskivor med camozola, roquefort och en brie skulle sitta fint nu känner jag.
    I värsta fall (ehh kanske inte rätt ord) får du göra som Jucea och hoppa till GI-inspirerad mat.
    Tränar gör jag redan hyfsat regelbundet. Brukar bli sådär 2-3 ordentligt högintensiva pass i veckan utöver cykelturer och promenader.

Hur menar du med GI-inspirerad mat? Menar du att det skulle hjälpa att äta MER kolisar?!?!!?  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**