Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

FiaFunderar skrev 2011-04-29 09:51:59 följande:
    Jag vet inte egentligen. Min kropp vill inte gå ner i vikt och då blir jag irriterad. Jag har pendlat mellan 68,5 kg och 70,5 kilo nu i en månad typ. Jag vill ner till 64 kg i alla fall.
    Jag har tappat motivationen helt enkelt!
    Exakt samma som för mig då! Hur lång är du? Jag är 175 cm och börjar tro att min kropp inte vill väga mindre än 68-69 kg. Jag tränar mycket - har sprungit dryga 2 mil bara den senaste veckan + spinning och promenader men jag tappar ändå inte i vikt. Jag är i ständig ketos så jag fattar inte varför kroppen inte tappar...

Nästa vecka ska jag köra en 5-dagars fettfasta och se vad det ger för resultat. 5x200 kcal om dagen och i stort sett bara energi från fett. Hoppas att det ska chocka kroppen att släppa det sista. Det börjar ju bli dags att köpa bikini!
  • Martina 76
    jeng skrev 2011-04-29 12:07:33 följande:
    Vill bara säga att det låter mycket troligt att LCHF/din kropp tycker att du har en jättebra vikt! Då kan man börja titta på extremvarianter av LCHF (80/80/20), där man drar ner på fettet. Man kan också börja titta på GI fas 1 där man också drar ner på fettet, men inte håller lika låga kalorier som på 80/80/20. Skulle gissa att GI fas 1 lämpar sig bättre än 80/80/20 om du tränar som du gör.
    Jag känner inga som helst problem med att träna på en låg-kolhydragkost så ur den aspekten finns nog inga argument för att lägga om kosten. Både löpning och cyklign går otroligt lätt och jag har massor med ork!

Du skriver extremvariant av LCHF 80/80/20 där man drar ner på fettet. Innebär alltså mer protein och lite mindre fett och fortsatt lågt med kolisar om jag tolkar det rätt? Är inte det samma sak som GI fas 1? Egentligen helt tväremot vad jag har tänkt att göra när jag fettfastar. Varför tror du att det är bättre?

Funderar också på vad som händer när jag går tillbaka till "vanlig" LCHF-kost igen. Går jag upp till mina 68-69 kg igen då? Kanske måste jag dra ner lite på fettet för att hålla vikten. Men själv tanken med LCHF är ju att man inte går upp i vikt av fett. Ibland känns det så himla motsägelsefullt...
  • Martina 76
    Denebola skrev 2011-04-29 12:26:11 följande:
    Hur ser den menyn ut egentligen?
    Det finns lite varianter. Googla så hittar du. Jag har tänkt att köra enligt följande:

8.00    50g knaperstekt bacon (172 kcal, 85E% fett, 15E% protein)
    12.00  20g rökt lax + 25g majonnäs (243 kcal, 92E% fett, 8E% protein)
    15.00  60 ml creme fraiche + 2 msk stenbitsrom (219 kcal, 87E% fett, 8E% protein, 5E% kolhydrater)
    18:30  30g paranötter/valnötter/macadamianötter (203 kcal, 90E% fett, 8E% protein, 2E% kolhydrater)
    20:00  60g brie/blå castello/creme cheese (227 kcal, 80E% fett, 18E% protein, 2E% kolhydrater   /   257 kcal, 89E% fett, 9E% protein, 2E% kolhydrater    /   166 kcal, 88E% fett, 9E% protein, 3E% kolhydrater)

Summa summarum: 1095 kcal, 89E% fett, 9E% protein, 2E% kolhydrater

Efter detta kommer jag nog att fortsätta med en lågkolhydratkost med lite mindre fett och mer proteiner.

• Martina 76

Är det fler än jag som känner att lågkolhydratkost inte ens är en uppoffring utan ett sätt som ni kan leva på för all framtid?! Jag mår såååå himla bra! Visst, det kommer väl att slinka ner en glass eller två i sommar, men generellt sätt så är det inga problem alls. Förutom att min kropp inte vill tappa i vikt då, men det verkar vara något som jag får lära mig att leva med!

• Martina 76
    yena89 skrev 2011-04-29 15:37:59 följande:
    Är ni inte nöjda med hur ni ser ut då? Eller MÅSTE det vara en viss vikt för ni ska va nöjda? :/
    Egentligen är det ju inte vikten som räknas utan formen. Men jag tycker att mina lår har alldeles för mycket fett - för att inte tala om rumpan! Jag kan ju ha lagt på mig muskelmassa i och med att jag tränar mycket, men jag är inte nöjd med hur kroppen ser ut. Jag vill inte ha en degrumpa!
  • Martina 76
    jeng skrev 2011-04-29 22:51:43 följande:
    Altså, tro det eller ej, men det finns verkligen viktigare saker än hur kroppen ser ut!!! Jag börjar få perspektiv! Visst vill jag absolut få bort mina kilon, men jag behöver inte känna avsky över att vara den jag är nu!

Idag har jag grävt i trädgårdslandet och sått frön, i prinip upp och ner vänd och hårt arbetande i 2 timmar, och jag har inte minsta lilla spår av halsbränna eller magproblem!!! FATTA SÅ UNDERBART DET ÄR!!!!! Tänk om jag kan få livet tillbaka???!!!
    Önskar att jag också kunde tänka så. Jag är helt jäkla kroppsfixerad!!! Jag strävar efter att se ut som jag gjorde innan jag födde mina två barn. Nu är jag snart där men är ändå inte nöjd. Inser att jag aldrig kommer att bli det heller. Jag är tjock i mitt eget huvud, inte i verkligheten...
  • Martina 76

Oj, oj, oj vilken dålig dag jag har haft!!! Har ätit både vanligt bröd och GODIS!!! Ganska mycket godis faktiskt... Aj, aj! Men jag har inte ätit godis sen i januari och någon gång måste man väl få gå loss lite antar jag... Men i morgon börjar min fettfasta så då är det skärpning som gäller!

• Martina 76

Jag kan gladeligen meddela att 5 dagars fettfasta gav mig ca 1 kg viktreduktion. Så här lite har jag inte vägt sedan 2003! Bara 2-3 kg kvar till målvikt nu, men det är dessa kilon som är de riktigt svåra. Det går trööööööööööööögt!!!

• Martina 76
    Annanym skrev 2011-05-09 15:17:24 följande:
    Fettfasta?
    Googla så hittar du info. Innebär att man i stort sett bara lever på fett under några dagar. Lite, lite protein också, men inga kolisar.
  • Martina 76
    lillakotten skrev 2011-05-09 20:18:39 följande:
    Hej alla! Är det någon som vet hur man ska göra med kosten om man tränar? Ska man fortfarande inte äta kh? Behöver man inte det gör att bygga muskler?! Sorry om jag ställer dumma frågor!
    Jag tränar rätt hårt. Inte så mycket styrka med mycket löpning och spinning och efter en kort omställning så känner jag att jag har mer ork än någonsin. En underbar känsla!!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**