Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

mrsIce skrev 2011-03-11 10:10:57 följande:

Här är en till som inte kan leva utan kaffe med mjölk! Jag ska nog oxå ta och testa den där äggmjölken alla pratar om, men jag tycker inte det låter särskilt gott... Däremot upptäckte jag att den laktosfria mjölken innehåller betydligt mindre mängd kolhydrater än den vanliga (2,6 g istället för 5 g/100g) så det ska jag definitivt byta till!

Kaffe och te med mjölk är min stora kolhydratsbov! Trist... Och inte har jag någon bra lösning på det heller.
  • Martina 76
    OSTBRICKA
    Olika goda ostar (hårdost o dessertost)
    Avlånga "kex" = lagom långa bitar av selleristjälkar
    Runda "kex" = skivor av skalad ekologisk zucchini
    Vilket bra tips med "kexen"! Det ska jag prova ikväll!

Äggmjölk - menar ni ägg och mjölk i kaffet eller är det någon annan "röra" ni pratar om?
  • Martina 76
    Probably the best in the skrev 2011-03-11 10:27:55 följande:
    Varför inte byta ut mjölken mot grädde i kaffet? Jag tyckte det var blä i början men nu är det äckligt om jag måste ha mjölk (måste och måste men då går kaffet bort utan nåt)...men äggmjölk är supergott, men ta bort äggvitan när ni gör den, och använd kokosfett så tycker jag den blir godast. Gärna lite vaniljpulver i! Kardemumma är också gott. Supergod latte tycker jag det blir, och mättande!

Hämtat från en blogg: "jölk, innehåller bara 4% kolhydrater. Det är för lite fett i mjölk, oavsett vilken sort. Dricker man mjölk med 4 procent fett så blir det 1g fett per 1g kolhydrat. Grädde där emot innehåller 3% kolhydrater och 40% fett. Då är det helt ok att äta eftersom du får mer fett per kolhydrat." (www.fettratt.se/rickard/lchf-5g-kolhydrater-p...)
    Jag kör med grädde hemma, men på jobbet blir det mjölk. Det är liksom vad som finns. Men grädden gör inte att jag dricker mindre kaffe för det så jag får ändå i mig för mycket kolhydrater. Blir väl bara till att skära ner  konsumtionen.
  • Martina 76
    miss nöjd skrev 2011-03-11 10:41:37 följande:
    Vad är det för stickor som man kan mäta Ketos? Vad heter de- var hittar man de på apoteket?
    Kommer inte ihåg namnet, men det är bara att fråga efter stickor som mäter ketoner i urinen. De har dem i hyllan där bakom någonstans så du hittar dem inte själv. Kostade en dryg 100-lapp för 50 st.

Men idag råder ingen tvekan - jag stinker!!! Nästan så jag undviker folk! Undrar när stanken ska ge sig...
  • Martina 76

Dags för en lunchpromenad i solskenet. Blir så jäkla motiverad av att veta att kroppen bränner fettdepåer just nu så jag bara måste ut och röra på mig!

• Martina 76
    Kaya skrev 2011-03-11 12:23:44 följande:
    OJ OJ OJ!

Om jag är känslig för mejeriprodukter och de kolhydrater som finns där lär jag inte gå ner i vikt just idag...

Min lunch:
    7 st LCHF-plättar (ägg+grädde+fiberhusk + förstärkta med riven ost)
    Vispgrädde
    Hallon
    Efterrätt (som om man behöver efterrätt när huvudrätten är så smarrig?! ):
    Keso
    Mer vispgrädde
    Mer hallon

Jisses... det blev en del mejeriprodukter där, ja... och dessutom hallon. Men men, jag har liksom bestämt mig för att ge min "snälla" variant av LCHF en chans först, sedan utvärdera efter några veckor och se om jag vill/behöver köra striktare under en period. Fram tills dess tycker jag att ost, grädde, Keso, hallon osv som jag åt till lunch idag är riktiga räddningsplankor! Och så himla GOOOOOTTT!

K
    Hallon gör också lätt att kolisarna drar iväg. Testa matdagboken.se, det blev iaf en aha-upplevelse för mig.
  • Martina 76
    Ziggystardust skrev 2011-03-11 14:36:09 följande:

Detta brukar jag göra fast jag använder smör eller både smör och kokosfett, blir väldigt bra tycker jag. Receptet kommer från lchfbutiken.se

Kanon!!! Tack för tipset!!!
  • Martina 76

Var just inne på matdagboken.se och laborerade lite. När jag la in min gamla "diet" med gröt till frukost, frukt till mellanmål, smörgås på kvällen, potatis etc så kom jag upp i 150 gram kolisar om DAGEN!!! Och jag som tyckte jag åt hälsosamt! Nu är jag nere under 10 gram och mår så mycket bättre!

• Martina 76

Insåg just att öl innehåller rätt lite kolisar ändå. Trodde att öl var som att dricka bröd mer eller mindre, men så är det ju inte alls. 3-4 g per 100ml är ju inte så himla farligt ändå, även om rödvin är bättre...

• Martina 76

Jag har nu stått still i vikt i 2 (?!) månader! Har ätit superstrikt LCHF och varit i ketos större delen av tiden. Nu blev jag less på ägg och bacon och har släppt lite på strikheten. Har ätit turkisk yoghurt till frukost i en vecka och äter en del LCHF-bröd, dricker mer mjölk etc och jag har inte gått upp något alls. Verkar inte spela någon roll om jag kör superstrikt eller lite mindre strikt - det händer inget med min vikt oavsett!

Kan det vara så att min kropp hittat någon form av jämvikt och att jag nu måste ta i lite extra och träna bort det sista? Vet inte riktigt om kroppen funkar så...men annars vet jag ingen råd...

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**