• Bebben84

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag kör också LCHF sedan 5 veckor tillbaka och än så länge ingen viktnedgång. "Skönt" att se att det finns fler som inte rasar i vikt redan från början. Jag äter strikt och mår sååå mycket bättre! Det motiverar mig just nu. Men jag hoppas på viktnedgång väldigt snart så inte motivationen försvinner. Men just nu är den på topp :)

• Bebben84
    Bellisen skrev 2011-11-14 23:50:18 följande:
    Jag håller tummarna för dig också! Även om det finns många andra hälsovinster med LCHF så vill man ju såklart att kilona ska försvinna också! Men det är bra att du inte ger upp hoppet, det kan ju ta ett tag! :) 5 veckor är ju ingenting egentligen!

Tack så mycket! Helt rätt, 5 veckor är ingenting. Jobbigt bara att alla verkar rasa i vikt men hos mig står vågen stilla. Men jag mår otroligt mycket bättre och bara det motiverar mig att fortsätta. Men jag hoppas att gå ner lite i alla fall innan jul. Vi får se Glad
  • Bebben84
    Maruid skrev 2011-11-15 11:44:03 följande:
    Nu är jag HELT förundrad.
    Sedan min lchf-start så har jag hört väldigt mycket om bröd och bröd och att sakna bröd.
    Och jag har förstått det helt. Har haft lite svårt att hitta en frukost som liksom funkat på alla plan, näringsmässigt, tidsmässigt, mättnadsmässigt, godhetsmässigt... Ja, ni fattar.

Så konfronterades jag plötsligt med pannkakor på fiberhusk och jag måste säga att jag var mycket skeptisk. När folk säger att det smakar pannkaka, kan det stämma?

Nåväl, projekt går ju ut på att testa saker och det kan inte bli värre än värst.

Försöket slutade med att jag ringde upp min syster och sjöng "I'm in heaven". Inte bara var det galet gott och att jag blev tokmätt. Med lite hallon, lite smör och en kopp kaffe var det ändå en superfrukost, både med tanke på kolhyderater, fett, proteiner och kalorier. HELT OTROLIGT!

Så sakna bröd, nja, not so much. Nu har jag hittat ett trick att ta till och det skulle ju fungera fint att bjuda vem som helst på dessa pannkakor. Undrar om min man ens skulle kunna smaka skillanden mellan vanliga pannkakor och dessa.  Jag säger bara, till er som inte har provat, gör det!

Kan du inte dela med dig av receptet? Låter ju supergott! Glad
  • Bebben84
    Maruid skrev 2011-11-15 14:15:56 följande:
    Jag googlade recept och hittade lite varianter. Men jag körde på detta:

2 ägg
    1 msk fiberhusk
    2 dl vispgrädde
    En nypa salt

Hetta upp järnet så att det är redo eftersom smeten sväller rätt snabbt.
    Rör sedan samman alla ingredienser och låt svälla i ca fem minuter.
    Grädda pannkakorna, det kan vara svårt att få smeten på järnet men man kan hjälpa till och bre ut smeten med baksidan på en sked eller med en smörkniv. Man kan också späda smeten med lite vatten eller mer grädde om den blir för tjock.
    Min smet gav fyra pannkakor och jag åt två som jag stått mig på väldigt bra.
    Åt dem med lite hallon.
    Åh tack så mycket!!
  • Bebben84
    Sigrid skrev 2011-11-16 07:56:10 följande:
    Renee Voltaires kallpressade kokosfett (smakar och luktar kokos) finns bl.a. på Coop.

Tack så mycket!
  • Bebben84
    Malwa skrev 2011-11-17 10:30:27 följande:
    Vart köper ni fiberhusk? har finkammat hyllorna på ica och coop men hittar det inte, måste man till ngn specbutik?

Finns p åIca maxi i alla fall. På glutenhyllan
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**