• Bebben84

**Den stora feta LCHF-tråden**

Usch, jag har haft en sån dålig lchf-dag idag :(. Försov mig och hann inte äta frukost så jag var vrålhungrig och åt ute. Blev biff med bea och lite potatisgratäng. Till middag åt jag bra men sen hade jag myskväll med mig dotter och föll för första gången för frestelsen. Åt både godis och chips. Just då var det suuuupergott men nu känns det bara skit :(. Men imorgon blir det inget fusk!

• Bebben84

Jag har ätit ett mål idag + ett mellanmål. Inte känt hunger alls MEN tusan så grinig jag varit. Extremt lättirritetad och det är jag verkligen aldrig annars. Någon mer som också blivit så? Vill inte vara så :(

• Bebben84

Usch..hade lyckats gå ner ett ynka kilo men efter helgens fuskande gick jag snbatt upp det kilot igen. Ovärt! Nu ska det inte fuskas mer!

• Bebben84
    Vilda Tiger skrev 2011-11-29 12:28:43 följande:
    Ja, jag öskar det för dig bara är mens eller ägglossning som ger dig något extra kg. Då släpper dt snart.

Men jag står kvar på 77 kg. Till och med 77.5 imorse. INTE kul! Snart fyra månder av LCHF och det har gett ett kg UPP liksom. Fy fan va jag kämpar, men ska jag vara ärlig är jag redan inställd på att ge upp den här skiten och börja med vlcd igen istället. Jag bara väntar på att det har gått ett halvår, så jag kan kontakta Anna Hallén igen och säga att "fan, det här funkar itne för mig!". Är så jävla less på detta, blir SUR när ni går ner, om jag ska vara ärlig!

Jag har ju lite samma Rynkar på näsan  har också gått upp 1 kilo sedan jag började med lchf. Men jag har "bara" hållt på i 6 veckor och tänkte ge det ett tag till. Men jag förstår dig, man kämpar och kämpar och hoppas, men vågen pekar uppåt Rynkar på näsan. Jag hejar på dig i alla fall!
  • Bebben84

Jag börjar känna mig lite deppig och nere pga att jag inte går ner Rynkar på näsan kanske dags för mig att lämna LCHF, fast egentligen vill jag inte..

• Bebben84
    Maruid skrev 2011-11-30 16:31:54 följande:
    Hur länge har du hållt på och hur strikt är du?

Flertalet som har utbildning och jobb som kostrådgivare menar att man ska ge det i alla fall sex månader och att man under den tiden om man vill se en viktnedgång ska undvika i princip allt fuskande. Det kan helt enkelt ta ett tag innan det lossnar, speciellt om man varit kalorijägare tidigare.

Jag har hållt på i strax över 6 veckor så det är inte så länge egentligen. Tror bara att man hade hoppats rasa i vikt och när maninte gör det så blir man så besviken. Är inte militäriskt strikt. En frukt kan slinka ner ibland och på helgerna bakar jag lchf-godis. Fuskade i helgen och åt en lussebulle. Vill inte vara FÖR strikt heller för jag vet att jag inte kommer kunna hålla det.

MEN, även om jag inte rasat i vikt så har jag mått så otroligt bra med lchf, och bara det kanske gör det värt att fortsätta. Har tänkt om och tänker ge lchf en chans ett tag till.   
  • Bebben84
    Vilda Tiger skrev 2011-11-30 16:56:44 följande:
    Ja, minst ett halvår ska man ge det, som du skriver. Jag är inne på snart fyra månader, och känner ju som Bebben att jag börjar tappa hoppet. Jag hade en depperiod då jag började fuska lite (nån mjölkchokladbit, nån bit på en smörgås, en halv kaka och sånt) men nu är jag på banan igen.

Vad grym du är som inte ger upp! Du motiverar mig till att inte ge upp ännu! Jag tänker hänga kvar med lchf ett tag till Glad Förhoppningsvis börjar det hända saker med våra vågar snart också, åt rätt håll då också gärna Glad
  • Bebben84
    Maruid skrev 2011-12-01 11:01:26 följande:
    Jag tänker såhär; då man äter kolhyderatrik kost så ger man kroppen en sorts bränsle. Då man väljer att gå över till lchf får kroppen plötsligt ett nytt bränsle. Detta ställer om massor av saker i kroppen och det går knappast över en dag. Dock blir den processen svårare om man ständigt förvirrar kroppen och kör på olika sorters bränslen.

Hade jag varit i din situation hade jag helt enkelt kört strikt i minst två veckor. Jag förstår vad du menar med att du inte kan upprätthålla att vara för strikt för länge. Jag är likadan själv. Men det är kanske så att du helt enkelt är för generös. Ska din kropp ha en chans att börja förbränna och ställa om sig krävs det nog att du låter kroppen vänja sig vid att bara äta bra mat och sedan kan du testa att lägga till andra saker.

Själv räknade jag maniskt varje dag inlednignsvis för att ha koll. Nu har jag börjat vänja mig och kan äta lite friare och ändå gå ner i vikt. Men jag tror att man måste staka ut sina toleransnivåer först innan man tillåter sig att gå utanför dem ibland. Jag går upp direkt om jag fuskar och även lchf bakverk och godis kan vara förädriskt då jag lätt äter för mycket även av så kallat tillåta saker. Därför försöker jag undvika sådant förutom då det är fest eller liknande.
    Vilka kloka ord! Du har nog väldigt rätt! Min kropp är nog förvirrad.

Från och med idag och 2 veckor framåt (klarar nog inte längre) ska jag köra JÄTTESTRIKT! Men hur strikt är jättestrikt?

Tack för att du ger mig hopp igen Glad 

• Bebben84
    Maruid skrev 2011-12-01 14:18:47 följande:
    Jag tror att om du satsar på att äta dig mätt på fett framförallt och att äta lagom av proteiner och runt 20 g  kolhyderater kommer du inte ha några problem. Helt enkelt se till att äta två eller tre bra portioner med mat och undvik godsakerna så får du se om det fungerar.

Dock finns det massor med gott att äta ändå. Jag slår återigen ett slag för pannkakorna som både är mättande, fantatiskt goda och enkla att göra. Syndigt goda så att säga ; )

Om du inte redan är registerad på matdagboken.se så rekomendear jag det. Väg och mät vad du äter för det kan också vara så att faktiskt äter för lite. Då kan en dos extra fett göra underverk på vågen.

Jag har ätit för mycket protein och för lite fett tror jag! Ska försöka jobba på att få i mig mer fett.

Äter du pannkakorna som dom är eller med bär/grädde?

Ska kika in på matdagboken. Tack för att du tar dig tiden att hjälpa mig!     
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**