• Bebben84

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bakade lchf-godis igår som någon här gett recept på innan och det var magiskt gott!

Hade i cocosfett, lchf-choklad och riven cocos. Mumma!! Min dotter älskade det och vill baka det fler gånger.

• Bebben84

Jag brukade lägga ca 2500 kr på mat innan LCHF och nu lägger jag ca 5000 kr. Med tanke på att det inte verkar funka för mig heller så vet jag inte om det är värt det :(

• Bebben84
    Mandel skrev 2011-11-22 08:49:58 följande:
    Men shit! Vad åt du och vad äter du?

Jag/vi har haft samma matkonto innan och nu ungefär.
    Jag äter inte mer kött och det är ju kött som är den dyraste posten.
    Det går åt mindre bröd, youghurt med fina flingor och müslies, mindre pasta och ris osv.

Om jag räknar högt så äter jag kanske för max 70kr om dagen och det blir 2100kr för bara mig. Och då har jag räknat högt!
    Tror nog att det är er realistiskt med 50kr om dagen och då blir det 1500kr.

Tyvärr är det just köttet som kostar mer. Jag äter mycket mera kött än innan. Jag äter också tex mycket avokado (som faktiskt är ganska dyrt). Äter mycket fisk som också kostar en del om man vill ha färskt. Ost kostar också en del. Men visst är det sjuk summa pengar. Det är dessutom bara jag om min dotter på 5 år som bor i hushållet. Men från och med nästa månad ska jag se över matkostnaderna för detta funkar inte riktigt.
  • Bebben84
    Maruid skrev 2011-11-22 12:32:29 följande:
    Men om du äter mycket mer kött än innan kanske du ligger högt i ditt proteinintag. Det kanske också är anledningen till att du inte går ner i vikt?

Jag hade själv det problemet tidigare eftersom jag ersatte förlusten av kolhyderatrika livsmedel med proteinrika livsmedel när jag borde lagt till mer fett istället. Och fett rent generellt är ju billigare än proteiner.

Jag och min man lägger ungefär 4000 kronor i månaden på mat. Vi klarar oss på 3000 men ökade med en tusenlapp eftersom jag hellre lägger lite mer pengar på att köpa ekologiska produkter så som ägg, mer färska råvaror som färsk kyckling och färsk fisk och dessutom ingår det i dem pengarna att köpa hämtmat någon gång i månaden.

Du har nog rätt! Jag äter säkert för mycket protein och för lite fett. Det har jag också tänkt på. Jag måste nog introducera mer fett i min kost helt enkelt. Jag tycker att jag äter mycket fett, men det är ju bara för att jag jämför med förut då jag inte åt något alls! Men jag äter nog inte tillräckligt med fett.
  • Bebben84
    Maruid skrev 2011-11-22 14:43:52 följande:
    Räknar du på vad du äter? Om du gör det ser du ju rätt snabb hur du ligger till och då är det gaska lätt att justera så att man får den balans som funkar för en. Sedan är det där ju väldigt individuellt i och för sig.

Nej jag räknar inte alls. Tyckte lite att det var det som meningen med LCHF att man slapp räkna, men säkert inte i mitt fall..
  • Bebben84

Hur stor procent av maten anser ni ska vara fett?

tro jag nu äter

50 % protein

30 % grönsaker

20% fett

Är det för lite fett?          

• Bebben84
    Hoppet 3 skrev 2011-11-23 11:41:40 följande:
    Hjälp! Jag går upp i vikt.... Känner mig görtjock ..... Vad gör jag för fel? Äter lchf strikt men har i måndags ätit en cupcake. Hur hårt straffar sig en cupcake? Kan man verkligen gå upp 2 kg på en sådan?

Jag har också gått upp av LCHF och jag kör det strikt jag med. Men jag har bara hållt på i en månad och tänkte ge det ett  tag till. Kanske är min kropp bara lite seg av sig Glad. Men eftersom jag mår sååå bra av lchf så kämpar jag på ett tag till!

Jag verkar ju göra lite fel här o där (nybörjare) med lchf så jag är nog fel person att ge tips  Rynkar på näsan. Men kämpa på!
  • Bebben84
    Malwa skrev 2011-11-23 14:13:48 följande:
    Jag använder kung markattas kokosolja, 225ml för 39kr på maxi. den är i fast form som kokosfett.

denhar jag också men den smakar så mycket kokos så jag har den bara när jag bakar
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**