• astro

**Den stora feta LCHF-tråden**

FlamingRed skrev 2011-06-14 08:59:45 följande:
    Jag har inte pratat om att må "skit", och inte om några studier som endast tittat på omställningseffekter.

Du nämner detta och antyder att jag sagt det, och sågar mig för det du själv skriver.

Usch.
    hänvisar man till studier ska man också länka till dessa. 
    Det finns studier som bevisar att världen är platt. Det gör inte mig mindre korkad om jag hävdar detta i en debatt ...

därför bör man peka på vilka studier man menar. Du kan inte kräva att din meningsmotståndare ska LETA efter studierna du inte satt namn på. 
  • astro
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-06-14 09:26:43 följande:
    Snälla tjejer, hjälp mig! Rynkar på näsan Sedan mitt avsteg för några veckor sedan har jag inte riktigt kunnat hitta tillbaka..
    Och inte nog med det så är psyket just nu inte det bästa (typ åt helvete) vilket gör att självdiciplinen och viljan är typ.. bortblåst.
    Har så mycket tankar i huvet att jag inte riktigt orkar tänka på det här med maten också ..

Men jag kan inte fortsätta att svulla kolhydrater för hetsätningen sätter igång, och sockermissbruket blommar också upp. Köpte ett halvt kilo naturgodis igår och idag är det slut, bara en sån sak.. När jag kom hem från affären tryckte jag i mig det, även fast suget försvann efter några bitar och jag verkligen kände mig mätt så tryckte jag likt fan i mig en till näve, och en till. Jag kunde inte sluta!
    Tänk på hur mycket bättre du mår både fysiskt och psykiskt om du bara håller ut!
    Se till att det är riktigt lätt också. Fyll kyl och skafferi med "bara att ta"-grejer, hårdkokta ägg, tonfisk, makrill, rökt fläsk eller vad du nu gillar.
    Ta mineraltillskott så att du säkerställer att du får i dig tillräckligt med krom.
    Gå inte in i en affär eller kiosk hungrig.

Lyckas du bara dumpa sockret så kommer allt annat att te sig klarare också, det vet du ju. Går det inte på annat sätt så ta en ledig dag, stanna i sängen och börja med massor av grönt te, följ upp med riktigt ordentligt fet mat så du får en bra brygga in i "rätt" mat.

Unna dig att inte vara ett sockeroffer!
    Kram! 
  • astro
    rednose skrev 2011-06-14 18:15:51 följande:
    Får man fråga varför ni inte kört Atkins? Vad är skillnaden egentligen? Hur mkt äter ni per dag? Efterlyste någons exempelmeny för en dag innan men fick inget svar. Vore intressant! Kom igen!
    Atkins är mer tillsatsliberalt än LCHF och det är också krångligare om man ska göra det "enligt reglerna".
    LCHF är ju världens enklaste mat att hålla sig till egentligen - animalier, ovanjordsgrönsaker, lite nötter, feta mejerivaror.

Min exempelmeny för en dag kan vara t ex:

Ett hårdkokt ägg med en klick majodressing och en kopp koffeinfritt kaffe med vispgrädde.
    Mer kaffe med lite vispgrädde i.
    En portion tonfisksallad (kanske 150 gram eller så) 
    En ostbit, kanske 30 gram.
    En köttbit på ca 200 gram med vitlökssmör och stuvad svamp (stuvad med äggulor såklart, inte mjöl), kanske 200 gram det också.
    En sista kaffekopp med lite vispgrädde.

Utöver detta rikliga mängder te och vatten (jag ammar). 
  • astro
    rednose skrev 2011-06-14 22:16:43 följande:
    Är det allt du käkar till frukost?? Ett ägg med majo?
    Det kommer jag ju aldrig klara mig på så aktiv som jag är? Låter extremt lite så då kan jag ju förstå att man tappar vikt men samtidigt låter det så lite att det ju omöjligt kan ge tillräckligt med näring??
    I början när jag hade bytt till LCHF åt jag massor och gick ner i vikt ändå. I kalorier räknat låg jag kanske på 3000/dag.
    Det kan jag göra nu också men jag blir bara inte så hungrig. Kroppen har ställt om sig antar jag. Jag äter helt enkelt det jag behöver. Av och till blir det en "ätardag" med stora portioner men mestadels inte.

Du skulle ju naturligtvis äta tills du blir mätt, precis som jag gör. Om det betyder ett ägg eller sju ägg spelar ingen roll, det viktiga är att man äter det man behöver.
    Southern Belle skrev 2011-06-14 22:18:12 följande:
    Hur stuvar man med ägg?
     Man rör ut äggulor i lite vispgrädde. Jag kör med cirka fyra äggulor för fyra portioner sås (t ex), utrört i en halv dl grädde. Jag vispar (eller rör, om det är en stuvning eller gryta) ner blandningen när maträtten är riktigt varm, men den får inte koka. Sedan är det bara att vispa lite och volia, redd sås eller stuvad svamp eller vad man nu var ute efter.
    Till stuvning går det åt ganska många gulor och rätt mycket grädde om man vill få en krämig stuvning som inte är rinnig. Fast det beror förstås också på hur stor stuvning vi pratar om. Man får känna sig fram. 
  • astro
    Albin 080509 skrev 2011-06-15 06:49:15 följande:
    okej tack för ett bra svar=)
    men kan man äta för lite tror du? vissa dagar äter ja endast 2 ggr:/ som igår åt jag 2 ggr och då åt ja: till frukost stekte ja ett pkt bacon och champinjoner ca 6 st gjorde omelett på 2 ägg å ca 1,5 dl grädde å stekte i massa smör detta delade ja upp på två måltider under hela gårdagen...tror du de kan ha var "för lite"?
    Det låter en smula lite. Hur ofta man äter verkar inte spela någon roll, man behöver inte ens äta varje dag (fast jag tror inte att jag har hört om någon tjej som äter så sällan, det verkar bara vara män) om man inte vill.

Däremot fick du i dig under tusen kalorier, tror jag. Det är lite väl lågt, frågan är varför du inte är hungrigare än så. Du kanske är väldigt stressad?
    En av mina döttrar äter för lite när hon blir stressad och då slutar hennes viktnedgång. Hon behöver ligga på åtminstone 1600-1800/kal om dagen för att gå ner i vikt. (Hon motionerar ett par timmar varje dag, jag tror att det är därför hon behöver ligga så pass högt.) 

Det är ju väldigt individuellt alltsammans men om du upplever att du inte mår perfekt så kanske det beror på att detta var lite väl tunt med mat. 
  • astro
    jeng skrev 2011-06-15 09:50:26 följande:
    Usch jag har legat med värsta magknipet hela natten! BLÄ!!! Eftersom jag åt samma mat igår kväll som i förrgårkväll så får jag nog dra slutsatsen att jag inte kan äta färdigmarinerat kött....

Kanonbra uppladdning inför mitt möte med mina chefer idag angående min tjänst, arbetsbelastning och otrevliga kommentarer osv. 
    Lycka till på mötet ändå.

Färdigmarinerat är ofta väldigt bakterierikt har jag läst någonstans. Du kanske är känslig för det eller råkade vara det just denna gång. 
  • astro
    rednose skrev 2011-06-15 11:42:47 följande:
    Hittade just menytråden! Superbra!
    Jag kör vlcd nu o ersätter alla mål sedan 9 dagar. Tappar kilon som attan och tänker köra lchf efter 3 veckor! Tror ni det blir bra?
    Jag tränar ganska mycket.
    var lite aktsam när du byter över! Din mage får jordens chock om du går från pulver till fet mat, vet du.
  • astro
    Nallebjörnis skrev 2011-06-16 22:09:57 följande:
    Varför ja frågar är för att ja har ju precis fått reda på att jag har nån slags reumatisk sjukdom.. och har läst lite och då rekommenderar dom att man ska hålla sig borta från fläskkött och rött kött.. och vegitariankost var nåt dom rekomenderade...
    man kan basera på ost, men många på vanlig LCHF rapporterar en minskning av reumatiska besvär (är själv reumatiker men jag märker det inte ens längre).
  • astro
    AgnesGN skrev 2011-06-16 22:37:55 följande:
    Hejsan. Läste i början av tråden om Pones. Såg supergott ut när jag googlade - MEN vad är pofiber? Vars hittar jag det? Lite nybörjare på detta och skulle verkligen vilja prova baka detta "bröd"... =)
    Vårt ICA har det på hälsokost/antiallergihyllan. Bland glutenfritt bröd etc.
    Pofiber är potatisfiber, har jag för mig. Väldigt praktiskt. 
  • astro
    michiara skrev 2011-06-17 09:51:44 följande:
    Jag är så trött på äggfrukost så jag avlider om jag ser ett ägg snart. Vad kan man äta till frukost? Snälla hjälp!!
    Jag tar en kopp kaffe m lite vispgrädde, skär till en rejäl ostbit och doppar den i kaffet. t ex. Gouda är bäst.

Alternativt äter en mumsig sallad. Just nu är jag inne på tonfisksallad med massor av dill Tungan ute 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**