• Maruid

**Den stora feta LCHF-tråden**

Husali skrev 2011-09-24 10:07:47 följande:
    En fråga till. Såg här ovanför att någon åt turkisk yoghurt till frukost, och såg mängden 1½ dl i texten. Seriöst, får ni i er det? När jag äter turkyoghurt till frulle så äter jag typ två matskedar, max tre, utblandat med lika mycket grädde. Det blir jag proppmätt på. Skulle omöjligt få i mig 1½ dl yoghurt.
    Jag är ny i gamet, så jag kanske gör fel, eller äter för lite. Men jag blir verkligen proppmätt på det, ett par hallon, lite linfrön och två kokta ägg.
    Jag är ju en riktigt frukostälskare och kan lätt få i mig nästan vad som helst. Har tidigare inte haft några problem med att slänga i mig 1,5 till 2 dl helfet yoghurt och en handfull hallon med en macka eller liknande.

Nu gör jag det inte länge just för mängden kolhyderater. Jag blir helt enkelt inte mätt på de små mängder yoghurt man kan äta. Provade dock häromdagen att göra en brunch som delvis bestod av en röra på lite rysk yoghurt, lite keso och lite grädde och några jordgubbar. Det var supergott men absolut inget jag äter varje dag. Istället försöker jag äta någon form av ägg och någon sorts andra proteiner som varmrökt fisk, tonfisk, makrill i tomatsås, korv, rökt kalkon eller liknande gärna med någon sked majonnäs och lite grönt.

Men jag tror säkert inte att du äter för lite, om kroppen känner sig mätt och glad så är det väl det första man ska gå efter. Så fungerar det för dig så var bara glad ; )
  • Maruid
    Sigrid skrev 2011-09-24 16:44:03 följande:
    Såg diskussionen om kokosfett tidigare men hängde inte riktigt med. Har jag förstått rätt att man inte ska använda det vanliga kokosfettet med silvrigt papper som säljs i vanliga mataffärer?

Såg även att ReneVoltaires kokosfett nämndes, är det ok att äta? Kan man steka i det? Hittar ingenstans vad de innehåller för mängd kolhydrater och fett, någon som vet? Smakar det kokos?

Många frågor.   
    Ja, det vanliga paketet med kokosfett  i silverpapper är härdat och inte vidare bra.

På exempelvis bodyshop eller lchf butiken finns flera sorters kokosfett, både med och utan smak av kokos. För att steka och liknande är det bäst att använda den utan smak medan den smaksatta är jättegod att ha i en kopp te eller i en smoothie eller liknande. Många äter den som ett rent kosttillskott.
  • Maruid
    Maruid skrev 2011-09-24 18:08:31 följande:
    Ja, det vanliga paketet med kokosfett  i silverpapper är härdat och inte vidare bra.

På exempelvis bodyshop eller lchf butiken finns flera sorters kokosfett, både med och utan smak av kokos. För att steka och liknande är det bäst att använda den utan smak medan den smaksatta är jättegod att ha i en kopp te eller i en smoothie eller liknande. Många äter den som ett rent kosttillskott.
    Sorry bodystore.com, inte bodyshop ; )
  • Maruid
    Sigrid skrev 2011-09-24 19:11:05 följande:
    Kollade hemsidan:www.reneevoltaire.se/produkter/?product=212
    Och då stod det att den var kallpressad. Varken härdad eller blekt. Då borde den ju vara bra.  
    Ja, den är nog lika bra som de andra märkena som säljs via nätet ; )
  • Maruid
    Husali skrev 2011-09-26 13:51:19 följande:
    Men... det är svårt, tycker jag. Att få i sig smör. Och olja.

Vet inte riktigt hur jag ska göra det? Tips?

Kokosfett i te.
    Olja på grönsaker, testa goda oljor som valnötsolja, sesamolja etc etc.
    Smörslunga gönsaker, koka exempelvis upp gröna bönor, slunga i smör och lite vitlök. Ät med en en färsk lax. Gör frökex och ät med rejält med bregott och ost på.
    En klick extra majonnäs på ägget.

Man kan ju tycka att det låter galet med så mycket fett men fettet håller ju mättnaden konstant och suget borta. Så i längden äter man ju betydligt mindre mat. Själv har jag tidigare kunnat gå nästa direkt från en rejäl (kolhyderat rik) middag till en påse chips Skäms Nu äter jag mig mätt på mindre av en tredjedel av vad jag åt tidigare och har verkligen ingen lust till något mer. Och det märkliga är att trots fettmängden jag äter så när jag väl räknat i slutändan av dagen ligger jag också relativt lågt i kalorier, så pass lågt att jag även inom en kaloridiet skulle anses hålla mig inom föreslagna ramar. Jag fattar inte riktigt hur den matten går ihop för med tidigare viktvärktar kost var jag absolut konstant hungrig på samma kaloriantal som jag idag äter och känner mig supermätt.

• Maruid
    Husali skrev 2011-09-26 15:44:05 följande:
    Jag håller med om det. Jag håller mig absolut mättare. Gav viktklubb ett försök nu, tidigare i höstas, men jag orkade inte gå konstant hungrig. För 2 år sedan gick jag ner 18 kg med viktklubb. Och det funkar ju... Men är liksom en ständig plåga. En konstant hunger i magen, och en väntat på nästa måltid.

Ost har jag inga problem att få i mig. Det går finfint. Men det är ju mejeri. Tänkte att man kanske skulle vara försiktig med det.

Har lite svårt med dom där oljorna. Och majonnäs är inte riktigt min grej. Nu är jag kinkig, jag vet! Kan äta majjo i coleslaw, eller liknande. Men inte på ett ägg, direkt. Uäck, det fixar jag inte.

Får försöka peta in det här och där.

En till dum fråga, kanske. Det där kokosfettet. Smakar det kokos?
    Det finns kokosfett både med och utan smak.

Och att vara försiktig med mejeri är sant att man ska vara men det ska också vara i relation till hur man reagerar på det. Själv äter jag lite ost nästan dagligen, har lite blandad mjölk och grädde i kaffet en gång om dagen, och äter någon sked yoghurt eller keso här eller där. Det fungerar fint just nu och med tiden får man väl justera om det inte går. Det är ju lite beroende på hur man själv är, förbränner och regerar.
  • Maruid
    trollmammsis skrev 2011-09-28 13:37:34 följande:
    jo jag har märkt skillnad, fick barn i slutet på maj och har kommit igång bra efter det. Gick upp 10 kilo men vill ju ner mer än dom 10.

tror väl att det går för sakta helt enkelt. och jag vill ju äta mer MAT än bara frukt o nötter men såå trist att laga mat till sig själv på dagarna. ska se till att ha mer matlådor i frysen.
    Och jag vill ju äta rätt sorts mat.

JAg ska ta mig in till bibblan o kika efter nån bok om lchf och sen ta dom bitar jag gillar =D  äta mat men mindre portioner. Sallad och grönsaker har jag alltid till maten
    Jag har också en flicka född i slutet av maj så jag vet hur intensiva dagarna kan vara.

Men för min del så brukar jag äta kall men ordentlig  lunch som brukar bestå av exempelvis tonfiskröra och lite sallad, makrill i tomat med ett ägg och lite majonnäs, en stekt korv med lite coleslaw, rökt nötkött eller kalkon, några bitar ost, lite nötter, gärna en halv avokado. Om man bara tänker en stund finns det hur mycket som helst som går snabbt och lätt att fixa.
  • Maruid
    Dissan skrev 2011-09-28 20:18:55 följande:
    Hur gör ni era frökex? Är sä sugen på knäckebröd, är frökex en bra ersättning tycker ni?
    Jag gjorde en plåt för första gången idag och provsmakade nu under eftermiddagen. Jättegott med lite smör och kommer absolut tillfredställa mitt behov av lite "crunch".
  • Maruid
    Sigrid skrev 2011-09-28 20:06:06 följande:
    Jo, jag har testat alla varianter. Men det vore smidigt att kunna göra det när man vill.
    Dessutom skulle det kunna vara bra att bunkra upp frysen när blomkålen är som billigast. 
    Om du vill frya blomkål så varför inte köpa frusen direkt? Den ska tydligen dessutom vara mer näringsrik på senhösten/vintern än den färska.

Om den går att rosta i ugnen har jag dock ingen aning om, kanske om den fått tina bra och rinna av väl.
  • Maruid
    Dissan skrev 2011-09-29 19:22:06 följande:
    Någon som vet hur länge frökexen håller? Tänkte lägga i blöt i kväll, baka i morgon och ha med dem som snacks när jag åker till Ullared på torsdag:)
    Funkar det tror ni? Hur har ni förvarat dem?

Ja då, dem håller säkert om de är genomtorra när du lägger dem i burk eller en påse. Jag har mina i en plastburk med lock i sakfferiet.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**