Inlägg från: skånetös78 |Visa alla inlägg
  • skånetös78

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hoppar in i tråden!

Jag åt enl lchf tidigare men blev gravid och tyckte väl att jag kunde "unna" mig att äta "som alla andra". Tyvärr har detta resulterat i en graviditetsdiabetes och det känns ju botten!

Nu har jag börjat återgå till lchf igen men är samtidigt rädd att göra något fel. Nu har jag ju ett liv inom mig som får direkt av vad jag stoppar i mig.

Finns det något som har tips och råd om hur jag ska äta? Det kanske till och med finns någon här som är gravid?

*Linnea 7/11-08* *Lillasyster BF 11/8-11*
  • skånetös78
    Teskedsmamman skrev 2011-06-09 13:44:07 följande:
    Ät som vanligt, när du är hungrig och tills du är mätt. Jag fick rådet att äta som vanligt (=lchf/GI) när jag blev gravid, men nu ville min kropp ha kolhydrater och jag mådde illa om jag inte fick i mig massa kolhydrater varje dag

Enligt min BM så är lchf/gi bra för den gravida mamman också. Man kan käka sina extra vitaminer om man vill och gärna fylla på med omega3 eller fet fisk....

Tack så mycket för hjälpen!

Jag har hittils bara kört lchf två dagar (sen jag fick beskedet) så på denna korta tid har jag inte känt av några besvär. Men det kan ju vara så att kroppen säger ifrån om den vill ha mer kolhydrater nu.

Jag äter både vitaminer och omega 3 kapslar och har gjort det sen jag blev gravid, ren vana eftersom jag åt dessa med dottern också eftersom vi ät lite dåliga på att äta fisk i familjen.

• skånetös78
    moshmosh skrev 2011-06-23 18:06:49 följande:
    Hej hallå!

Är i desperat behov av hjälp.
    Hur ställer DU dig till att äta strikt LCHF under graviditet?
    Hur/vart har du fått reda på informationen ang. detta?

Har surfat runt nu och alla verkar svara olika och inte ha några belägg för det dom säger.
    Förvirrande :/

Är oerhört tacksam om någon vänlig själ har lust att svara :)

/S

Jag är gravid i v 33 och har fått graviditetsdiabetes. Jag har ätit lchf för en tid sen men började slarva i samband med graviditeten och drog förmodligen på mig en diabetes p.ga detta. Jag äter väl inte alldeles strikt lchf,tillåter mig lite frukt ibland och max en fullkornsmacka om dagen, men i övrigt är jag snål med kolhydraterna och det passar mitt blodsocker utmärkt. Har jättebra värden sen jag började äta såhär. Jag har pratat med diabetesläkare på spec.mvc och han är fullt nöjd med hur jag äter så jag litar på honom och sockervärdena är ju ett tecken på att min kropp mår bra av det och då säkerligen bebisen med.

Min bebis ligger på + 32% i tillväxt så alla kolhydrater jag gladeligen stoppade i mig fram till min diabetes upptäcktes har nog gjort sitt. Nu hoppas vi på en mer långsam tillväxt när bebise inte längre sörplar i sig socker!

• skånetös78

Hoppar in här till er!
    Har ätit LCHF till och från under ca två är men alltid tröttnat tidigare efter ungefär en månad. Det har nog berott på att jag alltid snöat in på ägg&bacon och till slut blev alldeles äcklad av det. Dumt!
    Denna gången har något förändrats och jag har hållt mig kvar som lchf:are sen i januari. Har tappat 10 kg och minskat midjan med lika många cm. Känns underbart och jag känner att detta är livet för mig! Har lärt mig massor på dessa månader och blir nästan bara mer och mer motiverad.
    Kör ganska strikt eftersom jag känner att det  är det som får mig att må bäst!
    Har någon av er köpt lchf bilagan som följer med Expressen idag? Jag ska ner till Ica sen och handla en, köpte det senaste nr och hittade en hel del recept som jag gillade. 

• skånetös78
    Boost skrev 2012-05-07 11:44:23 följande:

Har aldrig köpt den faktiskt. Är den värd att köpa?

Ja jag tycker att den är bra.Visst,har man hållt på ett tag så kan man en hel del av det som står i den och har provat på många av recepten men den är lättläst och ja,jag gillar den!

Idag blev det en kycklingfile med hemmagjord bearnaise (köper aldrig i butik för jag tycker inte om smaken på dem) två stekta champinjoner och en bit gul paprika  til brunch. Detta åts vid 10 tiden och jag är fortfarande mätt! Ikväll blir det korv med bröd (ja egenbakat lchf korvbröd då)
  • skånetös78
    ZacksMamma01 skrev 2012-05-08 14:53:37 följande:

Vill bara säga att jag är så glad. Har gått ner 7 kg med LCHF. Bara 7 kilo kvar :)

Underbart! Hejja!!
  • skånetös78
    tiiitti skrev 2012-05-08 15:48:24 följande:
    Är så trött på att bara äta ägg till frukost. Undra om man kan byta ut till turkisk yoghurt ibland, om man inte äta några andra mejerier under dan sen.

Vad äter ni till frukost?
    Jag brukar äta väldigt sen frukost (är mammaledig så det funkar bra) så jag brukar äta gårdagens rester eller en köttbit med bea eller annan fet sås eller kryddsmör av olika slag. Ibland blir det en halv burk tonfisk med majonnäs och då ett ägg eller två till.
  • skånetös78
    tiiitti skrev 2012-05-08 16:16:46 följande:
    En del äter lchf pannkakor till frukost. Är de bra, eller de passar bara dom på jämnvikt?

Det finns ju en del olika recept på pannkakor. De jag gör innehåller grädde,inga mängder men dock. Sen vill jag gärna ha en klick grädde till och lite bär så en del kh blir det.
  • skånetös78

Det finns två lchf grupper på FB. Ena heter "lchf gruppen" och den andra "dagens lchf mat". Jag är med i båda och dät finns massa trevligt folk!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**