Inlägg från: skånetös78 |Visa alla inlägg
  • skånetös78

**Den stora feta LCHF-tråden**

Choko: Jag har ett jättestort överhäng efter mitt kejsarsnitt och jag lider otroligt av detta psykiskt och kan även tänka mig hur del kommer att bli när sommaren kommer och man svettas,lär ju bli svampinfektioner där för min del Jag kommer också söka läkare när mitt BMI är normalt. Mitt överhäng är så stort att jag inte kan tänka mig att bli nekad till operation betald av landstinget.

tobiq: År du känslig för laktod ska du vara lite försiktig med mejeriprodukter, men går det trögt med viktminskningen (om det är det du har som mål) så kan du testa att minska mejeri. Ost och smör är det fritt fram för, bara käka på! Det inehåller så extremt lite laktos.  

• skånetös78
    stjierna skrev 2012-05-12 15:47:21 följande:
    Åh, jag är inne i en äta, äta, ätapeeiod.. Jag skulle kunna äta ALLT och HELA TIDEN! Suck.

Jag håller mig till LCHF-vänliga saker, men det springer ju ändå iväg i kolhydrater, eftersom det blir så mycket småätande (gärna kesella/turk yoghurt med hallon/blåbär!).. Hoppas detta går över snart, för det visar plus på vågen och det gör mig deppad..

Kan det vara bären som underhåller ditt sötsaksbegär och gör att du vill äta mer än du borde? En del blir ju triggade av bär även om de är hyfsat kh snåla. Äter du tillräckligt med fett? Försök öka på det lite annars.
  • skånetös78
    stjierna skrev 2012-05-12 17:51:40 följande:
    Skånetös78: bären kom in i bilden idag, dag 7 så jag tror inte dom var den triggande punken. Vräker i mig fett! Enda skillnaden är att det inte är kokosfett för det är slut. Men vikten har stått still i över två veckor, dvs innan jag slutade med kokosfettet..
    Äter du mycket mejeriprodukter? Kanske är så att du är lite känslig för laktos.
  • skånetös78
    solrosen81 skrev 2012-05-15 15:10:08 följande:
    Hm, jag trodde att mandelmjöl var endbart mald mandel och därför ungefär samma mängd kolhydrater i alla olika sorter. Men så är väl inte fallet då. 

Det skiljer sig en del beroende på vilken sorts mandel som används (finns flera olika typer av sötmandel) i vilken mark det är odlat samt hur mjölet har tillverkats. Jag trodde också att "mandel som mandel" liksom men nepp, så är det inte.
  • skånetös78

Stjierna: Du verkar liksom jag vara extremt kolhydratkänslig. Jag har ätit lchf sen i januari och insett detta med tiden. Jag måste också vara extremt försiktig med kh annars stannar jag av eller går upp i vikt. Det var väldigt jobbigt i början men nu har jag vant mig och har ju därför insett varför jag alltid varit mullig/tjock. Jag hade graviditetsdiabetes under min andra graviditet och jag var väldigt nära att få det med min äldsta flicka också, förmodligen har jag haft dåligt med insulinproduktion hela livet utan att veta om det. Jag skulle kunna äta helt normalt nu men då hade den lilla insulinproduktionen jag har fått jobba till max och jag hade förmodligen behövt tablettbehandlas så småningom. Så jag väljer att äta såhär istället för att behöva tabletter.
    Är du känlig för laktos? Jag är ganska känslig för det men en liten klick grädde går bra eller lite creme fraiche i såsen. För mig hjälpte det att överhuvudtaget minska portionerna. I början gick allt jättetrögt och jag gick ner 2 hg ena veckan, nästa vecka gick jag upp 3, när jag kom på detta med känsligheten för kh och började tänka på vad jag stoppade i mig i form av kh så började vikten minska och nu ligger jag på - 12kg sen start. Ska ner 8 till innan jag är i mål. 

Vill bara skicka lite pepp till dig och alla er andra som kämpar! 

• skånetös78

Glass: Ja för mig innebär det ett förstadie till diabetes typ 2. Hade jag fortsatt med den kost som gjort mig tjock så hade det nog havererat helt en dag. Vad jag förstår det som så är insulin kroppens mest fettlagrande hormon och mitt insulin sprutar väl fullkomligt in i cellerna när jag ätit mycket kh. Vet dock inte riktigt hur allt hänger ihop,har inte riktigt orkat sätta mig in i det men jag förstår ju så pass långt som att jag är väldigt känslig för kh.

Stijerna: Jag tror jag ligger på max 10-15g kh/dag men jag har aldrig räknat ut någon exakt siffra. Försöker nolla brunchen (äter aldrig frukost för jag har ingen aptit då) och sen äter jag middag på kvällen och där blir det oftast lite mejerier i form av sås/gryta/gratäng. I början var det lite trixigt men nu går det av sig själv. Äter inte särskilt mycket grönsaker, en bit gul paprika/lite gurka//sallad/svamp som "dekoration" blir det mest. 

• skånetös78
    Glass skrev 2012-05-20 21:38:14 följande:
    Men, vet du att du har lite insulinproduktion, eller tror du det? Jag tycker att det låter som att du är insulinresistent, vilket innebär att din kropp producerar insulin som den ska, men att dina celler inte "märker det" som de ska utan kroppen får producera massor med insulin för att cellerna ska öppna sig och ta emot kolhydrater och protein. 

Insulin är ett väldigt fettinlagrande hormon och dessutom slutar fettcellerna att släppa ifrån sig fett när man har en massa insulin i blodet, och därmed hämmas fettförbränningen  
    Hur vet man skillnaden på om cellerna bara är "slöa", eller om man verkligen har dålig produktion? Det enda jag vet är att min blodsocker skjuter i höjden av kh (har en blsr apparat hemma eftersom jag hade graviditetsdiabetes). Jag vill jättegärna lära mig mer om detta men fattar lite trögt ibland så förklara gärna på ett barns nivå. Tycker att du förklarar jättebra redan så fortsätt så! 
  • skånetös78

Glass: Guldstjärna till dig för din fantastiska förklaring, jag är helt med nu och det känns som att jag fattar precis vad det är som händer i min slöa kropp nu! Tusen tack!

• skånetös78
    Glass skrev 2012-05-21 20:09:31 följande:
    åh tack!
    Bra att du fattar, det blir så mycket enklare att förstå vad och varför man kanske bör göra på vissa sätt eller varför vissa saker inte funkar

Ja precis! Jag har aldrig fattat att det är p.ga detta som jag blivit tjock. Har aldrig vräkt i mig godis ellerkakor direkt men inte ens när jag helt slutade med sånt så gick jag ner. Jag åt ju fortfarande pasta/ris/potatis/vetemjöl i stora mängder men hade inte en tanke på att det kunde vara fel..Underbart att veta bättre nu!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**