Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Människan har ju levt på stenålderskost under årtusenden, så jag tror att det får gälla som tillräckligt långsiktigt för mig. Egentligen är jag skeptisk till om mejerivaror är bra för oss, men det är så gott och funkar till så mycket så jag fortsätter att äta det också. Maken var ju mer inne på stenålderskost förut, men nu har han också gått över till LCHF á la 2000-talet med mejeriprodukter.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ekorrfamiljen
    mian71 skrev 2011-03-05 12:02:25 följande:
    Osten var utgången så jag tog en burk CF istället. Ägget var minimalt så det fick bli två. Nu väntar jag bara på att få provsmaka.. men degen var ju lite läskig, kändes lite som playdo deg utan segheten.
    Haha, precis min tanke när jag skulle ta upp den och rulla bullar! Men, det var ju riktigt bra konsistens för att få till bra storlek på bröd utan att kladda. Alla andra recept jag testat är så slabbiga, så det blir aldrig som jag vill ha det ändå.
  • Ekorrfamiljen
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 13:26:18 följande:
    men förr drack de väl getmjölk,fårmjölk,jakmjölk,komjölk??
    Förr, men hur länge sedan då? Några hundra år är inte mycket i sammanhanget när det gäller evolution liksom.  Det är inte länge som vi har haft tamboskap och möjlighet att få mjölk från dem.
  • Ekorrfamiljen
    Knasis skrev 2011-03-05 13:38:56 följande:
    www.norrmejerier.se/asp/2glasomdagen/nm_allat...

Svar på hur länge människan druckit mjölk. Enligt EN källa iaf.
    Hmm, det står inte vilken sorts mjölk. De flesta i så gott som alla länder utom Norden blir laktosintoleranta vid en viss ålder. Somliga menar att det är ett tecken på att vi inte ska dricka mjölk öht, förutom modersmjölken då. Jag är själv laktosintolerant men när det nu finns substitut så.

För övrigt är det alltid kul med sådana "oberoende" källor: 2 glas mjölk om dagen, säger Mjölkfrämjandet, ägt av mjölkbönder och 6-8 skivor bröd om dagen, sagt av någon (SLV) som har till uppgift att stödja produktionen för bönder som odlar spannmål eftersom landet behöver odla/sälja spannmål för ekonomins skull. Drömmer
  • Ekorrfamiljen

Haha, det blev ännu roligare när de säger att vi genetiskt (oavsett etniskt ursprung) skulle vara gjorda för att dricka mjölk. Som sagt så tål de flesta vuxna inte mjölksocker egentligen. Vi i Sverige dricker så mycket mjölk (för att hålla produktionen/ekonomin) uppe och därför brukar vi klara att bryta ner laktos längre än i andra länder där man inte dricker mjölk när man gått från barndomen.

• Ekorrfamiljen
    Knasis skrev 2011-03-05 14:01:27 följande:
    www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5125356

Här står det Ekorrfamiljen.
    Ja, det var det jag sa om tolerans. Som sagt så är det ovanligt att vuxna tål mjölk (och när de säger att "vi människor drack mjölk för si och så länge sedan" kan man fråga sig om vi drack det hela livet eller bara som barn?) Eftersom vi svenskar "matas" med information om hur nyttigt det är så fortsätter vi att dricka komjölk även i vuxen ålder och upprätthåller därmed en större tolerans jämfört med i de länder där man bara dricker mjölk i barnaåren.

Misstolka mig nu inte, jag älskar mjölk och mejeriprodukter, men jag är inte säker på att vi är gjorda för att få i oss det i vuxen ålder, men så länge jag kan så kommer jag att fortsätta med grädde, cf och yoghurt ändå.
  • Ekorrfamiljen
    mian71 skrev 2011-03-05 14:17:02 följande:
    Det var ett paket Philadelphiaost som hamnat bakom ett par burkar i kylen :) Hårdost däremot äter vi säkert åtminstone ett kg i veckan av. Ost är familjens favoritpålägg.
    Iuuuh, Philadelphiaost som blivit för gammal är inte hallon!! Har hänt mig ett par gånger på senaste tiden.

nassu: Vi gör egen med CF och lite kryddor och ev. lite majonnäs i. Sen är jag väldigt förtjust i vanlig olja-/vinägerdressing med Herbamare och ev. en klyfta vitlök i som krydda.
  • Ekorrfamiljen

Nä, inte kan ni komma här och säga att Pones är äckligt! Majoriteten i tråden tycker att de är goda, så då är det så!

• Ekorrfamiljen
    Linda1976 skrev 2011-03-05 16:50:21 följande:
    Lättja: www.annahallen.se/hur-ar-det-med-mejeriproduk...

En av kommentarerna där var intressant: De har varit laktosintoleranta, men tål mejeriprodukter bättre (om de är helfeta) efter att ha gått över till LCHF. Det noterade jag också. Inte så att jag kan vräka i mig vanliga produkter, men jag blev inte helkass i magen om jag åt vanlig vispgrädde någon enstaka gång.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**