Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bläääh! Nu blev mina pones helt knastriga, känns som att äta en sandkaka! Gråter

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ekorrfamiljen

"Ät dig ner i vikt" gillar jag. Måste köpa "Matrevolutionen" också, får se över ekonomin. Bokreor är farliga saker.

• Ekorrfamiljen

Ja, cdon.com är totalt livsfarligt! Ojdå, handla för si och så mycket så får du köpa det för si och så mycket.. En teveserie (säsong 1) för bara 99:- måste ju sonen få och en dubbel-dvd för 69:- är ju ett fynd till 4-åringen.

Martina76: Som Egensinnig sa kan man öka upp fetthalten med smör (0g kh) istället.

Till frukost, ja pones med Bregott och ost är gott, te/kaffe med kokosfett till det. Omelett eller ägg-/baconmuffins, stekt kött/gårdagens middagsrester, ost (eller ostrullar med Bregott) TY med bara kanel/ingefära/kardemumma som krydda, eller något annat som är gott men utan så många kh.

• Ekorrfamiljen

Gräddfil är gott istf. yoghurt, men jag har för mig att det är något färre kh i gräddfilen.

• Ekorrfamiljen
    LinneaEleonora: För mig är hälsovinsterna med LCHF absolut värt det. Jag har småbarn och är gravid och brukar vara död av trötthet i det läget, men nu när jag börjat ta tag i LCHF;andet igen känner jag både ork och lust komma tillbaka. Ungarna sover skitdåligt och vaknar alldeles för tidigt för min smak, men ändå orkar jag faktiskt ta mig upp och vara lite aktiv på morgonen. Sedan har jag chans att vila på dagen och då sover jag kanske någon timme, förut sov jag gärna 4-5 timmar för att orka. Mina magproblem är nästan borta, min ledvärk är som bortblåst och jag är inte sjukt frusen längre.

När man äter LCHF skippar man ju en massa snacks och godis som man annars lagt pengar på och de pengarna kan det vara värt att lägga på bra råvaror istället.

LCHF är inte särskilt komplicerat egentligen. Det blir vad man gör det till. Som många här säger, läs på innan du börjar, lär av andras erfarenheter men prova dig fram till vad som passar dig själv bäst. Kostdoktorns sida är riktigt bra för nybörjare tycker jag. Kolla alla länkar i trådstarten.

Lycka till!!
  • Ekorrfamiljen
    Denebola skrev 2011-03-07 15:55:14 följande:
    Var det ett extra ägg och hälften bakpulver? Tänkte baka semmelbullar i eftermiddag...
    Ursäkta det sena svaret. Jo, så gjorde jag. Men den här gången blev mina Pones "sandiga" och torra. Det jag gjorde var att använda EN tsk bakpulver, ta TVÅ ägg och CF istf. Kesella. Undrar om det blir för torrt då? Ska köpa mer Kesella och ge det EN chans till.

Hmm, bara 15 sidor att läsa ikapp. Men, nu ska jag till bm, det får bli senare idag eller kanske inte alls.. om jag inte hinner.
  • Ekorrfamiljen
    Denebola skrev 2011-03-08 10:37:50 följande:
    Det var inte att de inte svällde tillräckligt (med tanke på fiberhusken som ju kan bli knastrig)?
    Nej, jag såg till att de fick stå extra länge (typ 20 minuter) men ändå..
  • Ekorrfamiljen
    Nikhita skrev 2011-03-08 16:13:24 följande:
    Tack.. undrar-`är fläsksvålar gott
    Japp! Det lät skitäckligt och de luktar inte hallon, men som substitut för chips är de kanon! Nu när jag är gravid kräks jag av lukten och tanken på dem, men som icke-gravid är det svårt att låta bli dem till teven på kvällen.

Se till att ta rätt sort bara, för en del innehåller massor av kolisar medan rätt sort har 0 kh.
  • Ekorrfamiljen

Hello girls! Länge sen jag orkade vara inne nu och inte en chans att jag orkar läsa ikapp allt.

Det jag gillar mest med LCHF är att man kan äta sig riktigt mätt, utan att räkna kalorier och tjafs och ändå gå ner i vikt, vilket dietisterna sagt till mig i alla år att det är omöjligt. Döm om min förvåning (och skadeglädje {#emotions_dlg.djavulsk}) när jag med LCHF åt nästan 50 % FLER kalorier per dag och äntligen rasade ner i vikt, vilket jag aldrig gjort med någon annan diet eller "kur". Jag var uppe på över 3000 kcal/dag och gick ändå ner 1 kg per vecka. Berättar man det för en dietist får man höra tusen olika svepskäl som förklarar det i "just det här fallet" men då undrar jag varför jag ALDRIG gått ner så fort och stadigt med någon annan diet, någonsin? Inte ens när jag åt Cambridge eller andra pulverdieter gick jag ner och inte med VV heller. Äntligen har jag hittat nåt som funkar utan att jag behöver väga, mäta, räkna och försaka!!

För mig passar det bäst att väga mig en gång i veckan, då hinner jag inte börja noja över ev. vätskesamlande eller att jag fått i mig för mycket en dag. Det finns ingen anledning till panik känner jag. Och resultaten på måttbandet var riktigt upplyftande, även de veckor vågen inte visade så mycket som ett helt kilo minus. (Nu halv-LCHF;ar jag lite och måttbandet får flyttas ut för varje vecka, men... )

• Ekorrfamiljen

Denebola: Hade det varit jag hade jag skyllt allt på brysselkålen.

Alltså, hjälp mig! Mina pones blir inte bra.. De blir torra och smuliga och jag har försökt åt alla håll och kanter att ändra och dra ifrån o lägga till ingredienser. Hur ska jag göra?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**