• Annanym

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-04-25 21:01:04 följande:
    Haha tack :P
    Men det visade sig att han precis kommit ur ett förhållande så vi ska bara vara vänner just nu så får vi se vad som händer ^^ känns tråkigt...och jag vill fan beställa en pizza nu.....att jag alltid ska falla så hårt när jag väl faller >.< Gråter
    Var inte ledsen för att du faller hårt, var glad för att du kan känna starkt. Och hur klyschigt det än låter då finns han där för dig när du är redo, den där mannen med stort m.
  • Annanym

Tack till er som höll tummarna för mig i min "omstart" efter en påskhelg på ångestdämpande kolhydrater... Självklart gick det galant! Hur skulle man kunna misslyckas med en stor, fet LCHF-tråd i ryggen? Tack för att ni finns underbara, inspirerande människor.

• Annanym

Kaya, du vet ju vad som funkar för dig i de olika "dieterna" så jag tror absolut det kan funka för dig att få dem att närma sig varandra och behålla godbitarna ur båda varianter. Så kanske du kan hålla suget borta OCH känna dig som du vill i kroppen. Har du läst något av Björn Ferry? Han tränar ju hårt (får man förmoda!) på en kost som ligger nära LCHF, men med andra inslag också. Kan det var en inspiration för dig? Lycka till hur som helst och lämna oss inte här är du snäll!

• Annanym
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-04-26 10:13:39 följande:
    Usch, usch, usch.. I eftermiddag är det jobb och jag vill inte.
    Är nervös.. Och eftersom jag är nervös har jag lätt till gråt.
    Vad är det som gör att du inte vill?
  • Annanym
    yena89 skrev 2011-04-26 10:40:21 följande:
    Tack ^^ det är ju inte kört, jag menar, han gjorde slut med sitt ex för typ 2 månader sen så man kan ju förstå att han inte vill ha nåt nu :) Jag var duktig och motstod pizzan iaf
    Ja, det var bra! Det gäller att komma ihåg att den där pizzan inte kommer leda till kärlek per automatik. (Eller den där chokladkakan/chipspåsen eller vad det är. Jag är VÄLDIGT bra på att trösta mig själv med sånt och glömmer att det bara förmig ännu längre bort från målet.)

Och han kan ju fortfarande vara mr M, det har du rätt i. Kärlek tar såna omvägar ibland!
  • Annanym
    Kaya skrev 2011-04-26 10:47:43 följande:
    Åh! Tack! Skön pepp - och vilken bra idé att kolla vad Björn Ferry säger, för det viktigaste för mig är ju att äta på ett sådant sätt att jag ORKAR TRÄNA! (och där borde ju han ligga bra till! ) Ska jag kolla upp - och nej jag ska ingenstans... även om jag kanske blir ännu mindre strikt LCHF framöver håller jag mig nog kvar här!

K
    Men vi har ju kommit överens om att man får ha sin egen LCHF-variant i tråden, bara man är snäll.
  • Annanym
    Greta Mullberg skrev 2011-04-27 10:03:53 följande:

Har läst och läst denna tråd i flera veckor men aldrig skrivit någonting men nu kan jag inte låta bli! Jag vill bara tacka er alla för bra tips, råd och kommentarer om både med- och motgångar under eran LCHF-resa. Det har peppat mig så otroligt mycket och när sötsuget kommit på kvällarna som ett jäkla brev på posten så har jag istället gått in på FL och letat upp er underbara tråd och det har hjälpt enormt!

Började med LCHF för 2,5 veckor sedan men jag vill egentligen inte räkna med den första veckan eftersom jag gjorde så himla många rookie mistakes. Ni vet "bara gå efter 5/100-regeln" och "äta lchf-efterrätter varje kväll för jag använder ju faktiskt bara godkända livsmedel". Åt naturell youghurt och hallon till frukost, smällde i mig sesambröd i mängder varje dag och lassade på med mycket grädde och CF i maten utan att inse hur mycket kolhydrater det faktiskt blev totalt under en dag. Bara frukosten var det hela 12 kohlhydrater i!

Men som sagt, sedan lusläste jag den här tråden efter tips och råd om hur man ska tänka och räkna och insåg att jag varit ute och cyklat en hel del. Skrev in en dag på matdagboken och det var inte roliga siffror vill jag lova. Kanske okej om man bara äter LCHF för att må bra men inte om man, som jag vill gå ner i vikt också. Så... anywho!

Tack Linda för att du startade den här tråden! {#emotions_dlg.flower}

Tack Jucea för alla dina tips och råd och ditt engagemang och tålamod när andra i tråden ber om hjälp! Det var du som fick mig att se över 5/100-regeln och som fick mig att inse att det inte bara går att trycka in grönsaker och mejeriprodukter i mängder bara för att det är LCHF-vänligt. Du är en pärla Solig

Tack Yena för ditt tips om minmat.net! Har använt mig av matdagboken innan men testade minmat igårkväll och för mig var den sidan enklare och tydligare. Tack också för att du är en så himla bra inspirationskälla! {#emotions_dlg.flower}

Nu ska jag käka lite frulle och nej, det blir ingen yoghurt med hallon och inga sesambröd med keso Flört. Ägg och skinkmajorullar, here I come!

• Annanym

Ohoy! Jag lade på mig 1-2 kilo över påsken, men troligtvis bara vattenvikt för efter en del kissande igår stod vågen på samma vikt som innan påsk. Och eftersom jag har "officiell" vägdag först på fredag hoppas jag förstås på några hekto neråt.

Jag går verkligen ner i snigelfart just nu, typ ett kilo senaste månaden, men så ligger jag rätt högt på kolhydrat också. Försöker att bara ha tillit till det här sättet att äta och inte noja över att gå upp igen. Äter jag LCHF-bra så går det neråt. Ligger jag högt på kolhydrater så gör det inte det. Väldigt enkelt matematik.

Och förstås, jag MÅR verkligen bra på den här kosten. Ingen sur mage, noll pruttning, mätt för det mesta, gladare och lugnare. Så varför håller jag på med "fusk"? Tja, det kan man fråga sig! Intelligent, högutbildad och dessutom vardagsklok, men ta mig fan om jag kan hålla styr på mitt ätande! Nix. Tji.

Å andra sidan, 35 års matmissbruk sopar man inte undan på ett par månader. Försöker vara snäll mot mig själv och uppmuntra det jag gör bra, men inte bestraffa mig för "dumheter".

Nu blev det ett långt inlägg som bara rann ur mig helt spontant, men jag antar att det bottnar i att jag verkligen är glad att jag vågade testa LCHF och att jag är glad att den här tråden finns med all sin kunskap och klokskap.

• Annanym
    adams family skrev 2011-04-27 11:08:43 följande:
    Grilla ugnssteka kyckling  gillar jag man lossar lite på skinnet på kycklingen och trycker in en smör och kryddblandning kanske ngr örter salt och peppar uppe på fågeln och steker den i ugnen..Brukar göra två samtidigt Den sköter sig själv med undantag för att jag vill ösa den ett par gånger.. Gör man två på en gång så har man ett par dagar att "plocka" av till sallader pajer mm..
    Mmm! Från en ännu latare och dessutom okunnig... Hur länge har du dem inne och på vilken temperatur+ Långt ner i ugnen? Har du vatten i eller får du tillräcklig vätska av kycklingarna? Måste de vara tinade när man puttar in dem? (Ja, om man struntar i att lägga smör/kryddor UNDER skinnet, för det kan nog bli svårt på en fryst fågel...)
  • Annanym

Kaya, vad är valnötsbollar? *vittrar sötsaker och vaknar genast till liv*

adams family: Tack för tips! Jag har faktiskt Rutiga kokboken hemma, men tycker den är så tråkig att jag aldrig kollar i den. Får nog omvärdera och se den som en värdefull källa till baskunskap.

Denebola: Tack för perspektiv! Lätt att glömma att även ett kilo i månaden blir en del på ett år.

Dagens utmaning: Utanför mitt rum på jobbet står ett gigantiskt påskägg med godis i. Fortfarande. Okej, jag har gått förbi det torsdag, tisdag och onsdag utan problem, men nu börjar jag svikta. Vill gäääärna ta ett folieägg! Men, jag vet att det är värsta sortens lågkvalitetschoklad (Gissa varför den är kvar...) och att jag inte kommer gilla den. Dessutom lär jag ångra mig efteråt. Ändå vill jag ta. Snälla peppa mig att inte!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**