• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Det jag gillar med shiratakinudlarna är att de är färdigsvällda, och beter sig precis likadant när man värmer upp maten dagen efter tex, vilket ju pasta absolut inte gör.... så jag använder dom jättemycket i matlådor! och för soppor är dom ju perfekta. jag är helt frälst! visst kan jag fortfarande ha sug efter en riktigt god äggpasta, men det här vardagsbehovet av pasta (inte pga sug, utan mer pga att det är extremt smidig mat!!) är helt täckt av nudlarna! frakten är rätt hög så passa på att köp en hög haha, jag köpte 10 paket, men dom är ju typ slut redan, 1.5 vecka senare

• jeng
    Denebola skrev 2011-03-05 20:48:10 följande:
    Testade OLWs mandlar (trots tillsatser FörvånadFörvånadCool), men jag tyckte inte de var något speciellt.
    och jag älskar dom! men jag är ingen snacksmänniska! har en påse på jobbet, som jag kan ta till fikat när de andra sitter med småkakor (som jag beställer lådvis till fikarummet varje vecka!!!!), och så har jag en hemma som jag kan ta lite av på kvällen. men även om jag tycker jag har ätit hela tiden, så har jag kanske fått i mig 15 mandlar på hela dagen sen, och så mycket äter jag ytterst sällan! jag gillade den rostade smaken (som säkert är fejk ) och saltet. och visst, det är säkert inte världens bästa snacks, men jag gillar att jag har hittat ett snckas ändå, som finns i en vanlig butik, och som jag gillar, och som jag faktiskt kan äta trots lchf! jämför man med resten av snackshyllan så både smakar det bättre och är bättre
  • jeng
    Denebola skrev 2011-03-05 20:53:13 följande:
    Lågkolhydratkost är inte alltid LCHF. LCHF är en form av lågkolhydratkost, men inte den enda formen.
    det ska jag skriva om i mitt nästa kapitel i bloggen
    olika sätt att jaga kolhydrater, och vilka olika definitioner som finns  
  • jeng
    helene306 skrev 2011-03-05 20:56:24 följande:

Linda: Jag har mandelallergi men konstigt nog har jag bara reagerat när jag lider av pollenallergin. Så här på vinterhalvåret är det ingen fara men vår och sommar. Speciellt våren. En natt fick jag åka till akuten för det kändes som halsen var åtsnörpt. Jag kan däremot äta Magnum mandel och Dajm utan känningar. Nu tror jag (och hoppas!) att min pollenallergi är lindrad med lchf så det sk bli spännande att se här när pollensäsongen drar igång. I vanliga fall brukar jag få börja medicinera i mitten av mars, början av april.

Det är korsreaktivt. pollen och gräs, med massa frön och andra grejer. fick veta det nu när vi var inne med pojken efter att han och jag plötsligt reagerat på mat i samma veva.

det innebär också att pollen ihop med mandlar, kan bli samma sak som att du äter 5 ggr med mandlar när du inte är pollenallergisk typ.... det förstärker varannat....

granatäpplekärnor var det jag blev allergisk mot... det är tydligen då korsreaktivt (eller vad det nu heter) med gräs som jag ju har allergi mot.
  • jeng

jag är för övrigt absolut mest allergisk mot hassel, och den kommer ju absolut först på vår säsong. så det ska bli spännande tycker jag! det borde vara på g snart...

• jeng
    trazzlan skrev 2011-03-05 21:13:21 följande:
    Skulle mysa till det med en chokladbit till vinet...den var av 85% och jisses vad kärv Hoppar nog de kollisarna och hittar på ngt annat
    Lindt?
    För den är hemskt bitter och torr!
    Satsa på Lindt 90% eller marabou premiums 86% nästa gång, det är STOR skillnad! Tror att marabous 86% är en av de absolut sötaste hög%-chokladerna på marknaden!! (iaf min marknad haha) 
  • jeng
    mills skrev 2011-03-05 21:23:57 följande:
    Hörrni jag har 2,5 dl vispgrädde och 100g philadelphiaost över efter diverse bak i helgen...grädden måste användas imorgon är det någon som har förslag på vad jag kan göra med det? 
    jag skulle göra sås. kanske finstrimlad lövbiff i, eller kyckling.
    på både grädden och osten, och lite kryddor om det är en naturell philadelphia.
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-03-05 21:49:41 följande:
    En annan sak: Jag är alltid så himla frusen! Minns inte att jag var det innan lchf? Hur upplever ni det? Jag sitter alltid med filt i soffan och tossor. Och vi har VERKLIGEN inte kallt inne... Säkert 22-23 grader.
    Vi har 24 och jag sitter med tjock tröja och undrar om värmen har slagit ifrån!
    Jag har iofs alltid varit frusen, men däremot har jag ofta förr haft värmeböljor, och det har jag inte nu! Så jag upplever kanske att jag är frusen oftare nu..
    Rent teoretiskt så ska man väl bli varmare om förbränningen ökar...? 
  • jeng

Jag tycker att alla pannkaksrecept blir så äggiga... och 4 ägg till 1 dl grädde är ju en helt annan rato än man är van vid... går det inte att göra mer normalt lixom? eller klart att det går att testa, men frågan är om man kan lyckas med det....

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-03-05 22:03:09 följande:
    Jag måste säga att "mitt" recept blir väldigt nära vanliga pannkakor. Med bacon &baconfett blir det bra fettkvot också  

ja, jag funderar på det också, om det blir bättre som fläskpannkaka än som normal pannkaka.
    jag är ju ingen äggfanatiker, och tycker det mesta blir så hilma omelettigt... 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**