• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

tiiitti skrev 2011-03-02 21:52:22 följande:
    Har varit inne och läst.verkar bli en jättebra blogg.
    Jag är nybörjar i lchf. och har varit inne lite på gi förr.

Jag kommer följa din blogg för att lära mig mer. Jag brukar blanda ihop lchf och gi, och har ibland svårt att se skillanderna. så de kommer nog bli en blogg som passar mig. 
    Vad kul!
    Hoppas du kommer gilla fortsättningen! Har fått många bra kommentarer och glädjerop, så jag är peppad att skriva nästa kapitel!  
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 22:11:46 följande:
    nej det är DU som ska läsa på bättre,för det spelar ingen roll om du äter hela dagsransonen vid ETT tillfälle eller delar upp det på flera!!

såhär står det ORDAGRANT på sidan 16  i "Doktor Dahlqvists och Airams
    LCHF - kokbok"

Måltidsfördelningen

Många traditionella dieter och kostråd inefattar rekomendationer om när man ska äta och hur man ska fördela måltiderna över dagen. Med LCHF- kosten behöver du inte tänka på sådant utan kan disponera måltiderna efter eget önskemål.
    Du kan äta hela dagsintaget på en måltid eler dela in det på flera.
     Då kan jag referera till Skaldeman då, om vi ska vara såna, som i GI Noll ger en tydlig fördelning över hur kolhydraterna ska fördelas på respektive måltid, och varför.
    jag tror faktiskt att Dr Dahlqvist tar förgivet att den enda måltiden man isåfall äter består av bra lchf-mat och inte kladdkaka... Det är få lchf-måltider som består av 25 gram kolhydrater, vilket du säger är ditt dagsintag av kolhydrater. Följer man reglerna så skulle det innebära 500-1000 gram grönsaker och mejeri, + proteinet som väl blir ytterligare 500 gram för att få rätt ratio.... men visst, det finns säkert dom som äter 1.5 kg mat till en sittning... 
  • jeng
    MrsMurphy skrev 2011-03-02 22:47:33 följande:
    Ärligt så kan jag säga att jag blir ytterst förvirrad av Skaldemans ratio, sniffat på det ibland och jag kan konstatera att jag som ändå läser på ekonomprogrammet blir synnerligen förrvirrad av hans siffror. Iofs så är det ett stort ointresse från min sida dessutom. Detta sätt att leva är ett sätt för mig att få fason på mat/levnadssätt/spöken i kosten. Det absolut sista jag behöver är att ens överväga att sitta och räkna, väga och tänka. 

Jag kör på och känner efter, min första etapp är att riktigt lära mig att lyssna av kroppen. Visst, huvudräknande sker och gallrande sker i produkter, men detta maniska bakom kosthållning ställer jag mig väldigt strikt ifrån. Jag känner inte att det är grunden i detta, inte för mig iaf. Men alla har vi olika sätt att se på detta. 
    Ratiot är inget jag använder mig av dagligen för att räkna på mina måltider osv. Men jag brukar använda det när jag förklarar för andra vilka produkter man bör köpa hem, och vilka man bör lämna i butiken.

Ett tydligt exempel är vanlig hederlig röd mjölk. Den klarar grundregeln 5/100. MEN den har ett dåligt ratio. Jämför med grädde somockså är under 5/100 men har ett bra ratio. Det Skaldeman menar är enkelt sagt att man ska inte slösa sina kolhydrater på produkter som inte mättar.

Om man använder ratiot för en måltid så är det helt enkelt ett enklare sätt att räkna ut energifördelningen, som man ju pratar mycket om på LCHF. Det är inte så många som är bra på %räkning kanske, eller som förstår hur man ska räkna ut E% med kalorierna och allt som är inblandat där. Då är det lättare att beräkna ratiot, och om man har ett ratio över 1 så ligger man bra till även på energifördelningen. Jag tycker det är smart faktiskt, men självklart är det inte nån exceptionell regel som löser alla problem!  
  • jeng
    Mandel skrev 2011-03-03 09:26:19 följande:
    Någon som har något bra förslag på vad jag ska göra med det kokosfett jag köpt hem?

Vad har ni det till?
    jag gör lchf-ischoklad.

JUCEAs LCHF-ischoklad, mindre än 0.5 kolhydrat per ischoklad

100 gram kokosfett 
    3 rutor mörk choklad (tex marabou 86% 19 gram kolhydrater)
    2 rågade vanliga msk kakao

Totalt drygt 10 kolhydrater, blir ca 30 stk

jag har också gjort en variant på ischokladen med smör och grädde, som blir lite mer krämig och tryfflig. 
  • jeng
    Asereht skrev 2011-03-03 09:35:31 följande:
    Det här sesambrödet gillar jag:

www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=136

Sen har det ju pratats Pones några sidor bak, det ska jag testa att baka idag tänkte jag.
    Sesambrödet kan jag också rekommendera! Jag brukar ha i lite smör, och köra på en kryddad ost, tex paprikaost. MUMS
  • jeng
    FiaFunderar skrev 2011-03-03 10:47:53 följande:
    Jag är inne på min 2:a vecka med LCHF och jag tycker det är stooor skillnad från vecka ett till två.

I vecka ett så kände jag riktigt hur magen drog ihop sig och jag kände mig inte svullen alls. Men den här veckan känns det inte alls så. Magen känns mer svullen (men inte mycket) och det visar inget på vågen...

Någon som har ett tips på vad jag ska göra? Är det kanske att dra ner på mejeriprodukterna?
    Kör på i minst 3 veckor innan du utvärderar, helst 4-5 veckor! Även de som går ner snabbt i början kan stanna upp helt, eller börja gå upp efter ett par veckor, så det är för tidigt att utvärdera nånting innan kroppen har hittat sitt läge och fettförbränningen har kommit igång!
  • jeng
    Knasis skrev 2011-03-03 10:26:04 följande:
    Här hänger jag på! Tänkte ge LCHF en chans och är supertaggad!

Tänkte kolla med er om det finns en lista på vad man INTE ska äta. Den verkar vara mycket kortare än det man FÅR äta och det i massor. Hur är det med allt sånt som mango chutney, soya, tacosåser och allt annat man har i burkar i kylen? Hur är det med kryddor och andra tillbehör?

Ska rensa ur kyl och skafferi och köpa det som är tillåtet. Hjälp mig!
    Steg 1 är att du lär dig läsa innehållsförteckningar och näringsdeklarationer!
    Ska jag rabbla upp alla konstiga färdiga produkter (halvfabrikat eller helfabrikat) som du inte får äta så skulle du få en väldigt lång lista!

Mål 1 är ju att produkten inte ska innehålla socker, åtminstone inte tillsatt. Steg 2 är att produkterna man köper och äter ska ligga under 5 gram kolhydrater / 100 gram (5/100-regeln). Steg 3 blir att man normalt brukar rekommendera att äta ungefär 20 gram kolhydrater per dag. man kan alltså inte äta hur mycket som helst av det man köpt hem, även om det man köpt är godkända produkter så att säga.

Några exempel är färdig tacokrydda som innehåller massa konstigheter. Dels massa tillsatser, men även tillsatt socker. Det finns jättebra recept på hemgjord tacokrydda som är jättegott! Tacosås äter jag faktiskt lite av, även om det ju inte sker så ofta. Det går ju också att göra själv om man vill slippa tillsatser, och om jag hade ätit det oftare än nån gång i månaden så hade jag absolut börjat göra det själv istället! Korvar och köttbullar och liknande innehåller ofta mycket "skräp", även om de klarar 5/100-regeln. ja, jag kan fortsätta med många exempel som sagt.

Här kommer istället lite tips på vad du kan och bör köpa hem:
    *Creme fraiche (riktig fet), vispgrädde, smör (riktigt)
    *Helfeta ostar med låg kolhydrathalt (det har de flesta, men inte alla, så kolla efter!) Hårdost, brie, feta, halloumi, mozarella mm mm
    *Ägg, kött, fisk, fågel och skaldjur i alla de former (ja RENA former såklart!!) Se upp för färdigskalade räkor i lake tex, där det ofta är tillsatt socker!!
    *Grönsaker med få kolhydrater, som vuxit ovan jord. Bra tips är sallad, sparris (frysdisken eller på burk funkar bra!), spenat, gurka, squash, paprika, lök, krossade tomater med låg halt.

När du sedan äter ska du tänka att det är fettet du ska bli mätt på, proteinet ska du äta i lagom mängd för att vi behöver protein helt enkelt, och grönsakerna är goda och fina och dom äter vi just därför, och därmed i mängd därefter (ja, de har vitaminer också, det är såklart jättebra!)

har du en målvikt på ca 60 kg så kan en riktlinje på dagsintaget vara max 20 gram kolhydrater, 60 gram protein och 110 gram fett. Tycker du inte att det räcker så är en annan riktlinje 90 gram protein och 150 gram fett. Fördela det på 3 måltider i början.
  • jeng
    Egensinnig skrev 2011-03-03 11:23:20 följande:
    Nu har jag slutat experimentera m kolhydrater och magen mår bra igen. De 3 extrakilon försvann de med.
    Slutsatsen jag drar är att jag mår dåligt av kolhydrater även om det är så lite som 30-40 g/dag. Runt 5-10 g mår jag bäst och står still i vikt. Trodde faktiskt inte det skulle göra så stor skillnad!!! Lite kul att jag vågade testa eftersom jag varit hyfsat strikt sedan augusti.
    Otroligt skönt att känna sig mätt o nöjd igen och att magen är platt o lugn.
    Dessutom får jag PMS och mensvärk från HELVETET när jag äter mer kolisar - it just aint worth it!

Fortfarande 3 kg kvar till målvikt men nu sitter kläderna ganska bra och jag kan med lätthet shoppa kläder - lite fööör lätt faktiskt
    grattis! Och vad skönt att du mår bra med ditt val!
  • jeng
    MrsMurphy skrev 2011-03-03 11:53:08 följande:
    Jag tror att ratio tänket gör det onödigt svårt för mig. Jag är en sådan som baserar allt på logiken och det blir en extra snurr i min skalle med ratio för jag tycker saker säger sig självt när man tänker på mjölk/grädde etc. Allt handlar ju om proportioner. Inser att det är i min hjärna det sitter, alla har vi inte samma sätt att tänka. Säkert jättebra redskap för vissa.
    Absolut! Många har ju tänket automatiskt, då har man fattat grejen! Men många nybörjare har väldigt svårt med det, och då tycker jag att ratiot är ett jättebra komplement till 5/100-regeln tex. men visst ska man inte räkna på alla tillgängliga sätt bara för att, om man har en sits som funkar bra ändå! Då blir man ju tokig!

Jag är en inbiten räknare, har fört total kostdagbok hur länge som helst, men nu ids inte ens jag räkna. Har totalt tappat sugen, utan jag kör lite snabba överslag i huvet, och är nöjd med det!  
  • jeng

Jag la precis ut inlägg nr 2 på kolhydratjakten.blogspot.com om Grundläggande näringslära.

Blir så himla nervös när det är mer fakta-kapitel, att man ska ha missat nåt viktigt eller råkat formulera sig tokigt så det verkar som faktafel osv... men men, så är det väl alltid när man publicerar nånting! Tur att det går att ändra om man skulle hitta nåt  

• jeng
    shantii skrev 2011-03-03 13:14:46 följande:
    hej hej !
    Såg ni artikeln om att lchf kunde vara farlig i expressen i onsdags den 2 mars????
    Jag har ätit lchf i ett tag nu och jag mår fin fint , min ledvärk o stelhet är borta och jag mår bättre i struman o jag har dessutom tappat 7 kilo .
    visst det är det risker med alla sätt att äta , men det har inte funnits nån av de sätt jag har testat som jag mår så bra på. Vill bara höra vad ni har för åsikter om den artikeln...lite nyfiken !
    kram på er !
    jadu, jag läste ungefär så långt att jag såg att studien var baserad på 5 dagars undersökning.... 5 dagar....? det dom kom fram till var i princip att folk som börjar äta lchf får omställningsbesvär. men dom åt aldrig tillräckligt länge för att komma över kullen... att dom ens får lov att uttala sig med såna där idiotstudier i ryggen...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**