• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

jucea, det låter hemskt, tänk att barn ska behöva ta till sådana drastiska åtgärder pga mobbing! *ledsen*

Jag vet att du har en miljon gånger bättre koll på detta än vad jag har som är helt nybörjare, men har du funderat på att använda LCHF som ett sätt att INTE behöva räkna och kalkylera kring kosten? Tänk vad skönt att få slippa!

Jag tycker i alla fall att det känns otroligt befriande när jag läser om LCHF att själva grundprincipen är att inte behöva gå hungrig, utan att alltid få äta sig mätt så länge som man håller sig till LCHF-godkända livsmedel. På så vis slipper man ju vara orolig för mängder och kalorier, så känner i alla fall jag.

Sen vet jag att du har skrivit mycket klokt om att det ÄNDÅ är bättre att sprida ut (det lilla) intaget av kolhydrater över dagen, att det inte BARA är max 5/100 som spelar roll osv. Och sen är vi såklart alla olika. Jag vet inte ens om jag kommer att gå ner i vikt av detta! Förmodligen inte mycket eller snabbt i alla fall så länge jag inte kör striktare än så här!

Ännu mera tortyr denna hemska dag när jag inte får äta: LAGA MAT ÅT FAMILJEN. *suck*

K

• Kaya

Just det, BJÖRN FERRY! Jag klamrar mig fast vid honom som en räddningsplanka! Måste läsa vad han har skrivit om LCHF.

Och jucea, som vanligt har du kloka svar på mina funderingar. Om man har levt efter regeln att bananer är det bästa träningsbränslet så är det klart att kroppen blir förvirrad när den ska börja använda ägg och smör som bränsle istället... Det kanske tar sin lilla tid att ställa om sig.

Jag hoppas verkligen kunna BEVISA för mig själv under våren att träningen går lika bra om inte bättre med denna kost. Jag menar, bara detta att vara lugn och bra i magen borde ju hjälpa kroppen massor!

K

• Kaya

Yena, ja alltså jag är faktiskt också lite arg.

Tänker tillbaka på min egen känsliga ungdomstid då LOWFAT var bäst (så gammal är jag...) och jag försökte utesluta allt fett OCH äta vegetariskt OCH äta MINIMALT. Inte konstigt att jag sabbade min mage, min aptit/hunger, min självbild, min förbränning, hela alltet!

Senare i livet har jag insett vikten av att ÄTA och TRÄNA, men jag har ändå haft mycket problem med magen och alltid släpat omkring på några extrakilon som jag inte har tyckt att jag har förtjänat för jag har ju tränat massor och ätit mest "LÅNGSAMMA" kolhydrater...

Nu känner man sig lite lurad.

K

• Kaya

jucea,

10 gram per dag, ÄR inte det ganska strikt ändå?`

Om man ska ner under 10 gram, då är det bye-bye mejeriprodukter och minimalt med grönsaker gissar jag?

K

• Kaya
    MrsMurphy skrev 2011-03-15 22:35:40 följande:
    Nu blev måttet rågat och jag vet att jag är löjlig! För några år sen så var jag en blond Marilyn. Men de senaste åren så har man skaffat karl, man har fått 2 barn, man har blivit äldre, man har blivit tjockare och slutligen så befinner jag mig i fjällen med karln och varit ute och dragit pulka med 2 åringen halva dagen, håret i knut och allmänt överjävlig i utseende. 

Jag och karln passade på att dra iväg på ett glas öl/vin efter nattning av barnen då farfar satt och glodde på nyheterna/tv, Hörde då ett snack när typ 20-åringar fick visa leg och de snacka om folket på stället=jag och killen.

Hörde då något om cow. 

COW??? COOOOOOOOOOOOOOW?

What the f**k??

Ärligt, det kan bara vara mig de syftade på men, men, meeeen. Tungan ute Som sagt, revanschdags! Vi är  olika ålderskategorier, jag är inte mitt unga jag men i helvete att jag ska kategoriseras i "cow-kategorin". {#emotions_dlg.djavulsk} Som sagt, jag är en halvfet 33-åring men never att jag accepterar det, nu ska det bli fason på detta!

Mer taggad än någonsin!

Lättja, vaddå COW? Det uttrycket finns ju inte ens! De där 20-åriga dumbommarna hade säkert fått hjärnsläpp och menade såklart MILF (cow - milk - MILF)

Jag är säker på att du är Marilyn fortfarande, trots pulka och håret i knut!

Att vara taggad är bra, men det ska kanske helst inte vara på grund av att någon idiot har kläckt ur sig något, utan en inre känsla av att man är värd att må bra och känna sig frisk och fin....

PEPP!

K
  • Kaya

JAG ÖVERLEVDE!!!! (men bara med nöd och näppe)

Röntgenundersökningen är avklarad och jag har fått börja ÄTA igen!!! *salig*

Utmaningen nu är att smyga igång ätandet så sakteliga, jag lär ju få världens magknip om jag äter så mycket på en gång som jag EGENTLIGEN skulle vilja äta nu när magen är helt tom och kroppen skriker efter mat!

Frukosten när jag äntligen kom hem från sjukhuset blev te med en skvätt grädde och två pytte-pones som jag rostade och åt med (mycket) Bregott och (mycket) fet ost, plus liten provsmakningsbit av FRÖKEXET som har legat och torkat i ugnen hela natten. Så himla gott! Och vilken grej att kunna göra såna själv, har sett såna Raw Food kex i små gulliga förpackningar på hälsokosten och de kostar ju hur mycket som helst! *nöjd*

Lunchen blir nog en omelett med skinka och chevre och avocado till. Längtar redan...

Nu ska jag sätta igång och baka en massa LCHF-grejer idag och imorgon, dels för att jag äntligen får äta igen och allt som jag har bakat förut är slut, och dels för att jag ska resa hem till mina föräldrar i fem dagar fredag-tisdag *hjälp* och då vill ha med mig en massa lämpliga alternativ till bröd och knäckebröd. Jag tänkte baka LCHF-knäckebröd, pones, sesambröd och oopsies. Nu undrar jag om de två sistnämnda bröden passar att frysa in? Jag har haft pones i frysen och det funkar ju om man rostar dem sen när man ska äta dem. Men sesambröd? Borde funka? Och oopsies, det känns lite konstigt, som att frysa en omelett typ... men det funkar ju att frysa pannkakor så varför inte?

Var det nån som hade tips på godare "brödigare" oopsies än originalreceptet med bara ägg + philadelphia?

Jag tror visserligen att jag "klarar" oopsies nu när illamåendet som jag hade i början har lagt sig, men det kan ju vara kul att experimentera lite också.

Nåt annat som ni tycker att jag borde baka när jag ändå är igång? Tyckte jag hörde nåt om kanelbullepones... recept någon? De skulle kunna bli min räddning när vi ska fika hemma hos mina föräldrar till helgen och mamma bullar upp sina fantastiska bakverk!!!

K

• Kaya

P. jag behöver tips på lämpliga LCHF-recept med följande ingredienser (har kollat vad som finns i kylen och planerar för att vara borta några dagar hemifrån - då vet jag att mannen och sonen INTE bryr sig om vad det står för datum på förpackningarna...! )

Kalvstek
    Chevre
    Keso

Och så undrar jag hur ni ser på soppa. Jag har en massa goda grönsaker hemma och skulle kunna koka soppa på t ex blomkål + fänkål + purjolök + zucchini (med creme fraiche eller grädde som redning såklart). Vad tror ni, blir det lätt väldigt mycket carbs från grönsaker om man äter grönsakssoppa som huvudrätt?

På tal om kokosfett så "råkade" jag köpa ett helt KILO kokosfett från LCHF-butiken (kollade inte mängden utan kryssade bara i...) fast det har tagit mig flera veckor att långsamt äta mig igenom halva innehållet i en LITEN burk...! *ooops* Nu blir det att häva i en matsked i allt jag äter och dricker!!! Jag lär inte få nån hjälp av min man som avskyr smaken/känslan av kokosfett, men kanske jag kan lura barnen...

K

• Kaya

Och så en fråga till! (är helt överaktiv nu när kroppen har fått riktigt bränsle igen... )

Recept på LCHF-pizzabotten please! Har en massa goda ostar och italiensk salami hemma, med vitlök, kryddor, oliver, olivolja och några tomatskivor blir det ju värsta lyxpizzan... *mums*

K

• Kaya

TACK ofrivilligbonusmamma!!! Det såg gott ut, det måste jag testa!

Undrar bara om det fattas en sak i receptet, ska inte pizzan tillbaka in i ugnen en stund till när man har lagt på alla toppings? verkar konstigt annars... hmmm, jag får prova mig fram!

K

• Kaya

nassu, säkert kan man äta "för mycket" fett vid ett tillfälle (resultatet blir då förmodligen illamående och övermättnad men det lär ju inte sabba dieten någon längre stund), men din lunch idag tycker då i alla fall inte jag verkar "för" fet! Kyckling är ju en mager proteinkälla så då är det väl helt i enlighet med LCHF att man ska ha feta tillbehör. jag tycker det låter jättebra! (och gott)

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**