**Den stora feta LCHF-tråden**
jucea, tack för svar, det är vad jag hoppas, att man ska vara nöjd med mycket mindre mängd sukrin nu när man förhoppningsvis har vant sig av med att det mesta man äter smakar mer eller mindre sött!
K
jucea, tack för svar, det är vad jag hoppas, att man ska vara nöjd med mycket mindre mängd sukrin nu när man förhoppningsvis har vant sig av med att det mesta man äter smakar mer eller mindre sött!
K
Yena, jag VET, jag hade en period då jag levde på Cola Light och morötter (lääänge sen), men på den tiden TRODDE man ju att det var hälsosamt, det rätta sättet att gå ner i vikt liksom. Nu VET jag ju att min kropp INTE är gjord för att matas med enbart carbs och inget protein/fett!!!
Jag har just druckit något som jag aldrig i mitt liv trodde att jag skulle dricka.
SURKÅLSSAFT.
ja det är sant, det finns på hälsokosten bland fastedryckerna. Enda fastedrycken jag kunde hitta med låg halt kolhydrater, 1.3/100 (!). Jag gillar surkål big time så jag tänkte jag testar. Men det var ju inte gudomligt att dricka ren surkålssmak precis!
*rys*
K
... och just som jag trodde att det inte kunde bli värre sitter jag här och försöker få i mig ett stort glas BULJONG! Som är bland det värsta jag vet, men jag försöker låtsas att det är soppa, så min kropp ska tro att den har fått någon form av "lunch" (hm, säkert).
K
Tack för komplimangerna!
Alltså jag GILLAR ju surkål! Tänk en varm (grillad) macka med senap, stark ost och surkål = himmelriket!
Men det var just detta att dricka den smaken som JUICE/SAFT... lite ovant, minst sagt!
Dock måste jag säga att buljong var nästan värre. PUH! Min nästa "måltid" vid 17-18 blir osötad nyponsoppa, i förållande till allt annat denna hemska dag smakar det riktigt bra!
K
Hej igen. Jag lever fortfarande men det är nätt och jämnt. Jag ser fram emot min osötade nyponsoppa, 5 dl, om en liten stund... Och så ska jag lägga mig tidigt ikväll och hoppas somna direkt så den här hemska dagen tar slut nån gång och jag kan få röntgenundersökningen avklarad! (Måste bara kolla Desperate Housewives först. Utan något att äta till, bara örtte - BUHUUUUUUUUUUU)
Jag tänkte baka något extra gott att avnuta imorgon, hade kopierat detta recept från nån av er (tror jag):
Raw food kex
1 stort kex
2 dl linfrön (gula och bruna)
1/2 dl vita sesamfrön
1/2 dl svarta sesamfrön
1/2 dl pumpakärnor
1 nypa havssalt
1 nypa Lantbuljong
1 tsk valfria torkade örter
4 dl vatten
Lägg alla frön i en skål. Salta och lägg i buljong och örter. Rör ner vattnet och låt det stå och svälla i ca 4 timmar. Rör i frösmeten några gånger under tiden, den ska bli grötig och klistrig. Tillsätt mer vatten om smeten är för torr. Klicka ut smeten på ett bakplåtspapper och bred ut den tunt med baksidan av en sked. Sätt ugnen på 47–100 grader fläkt (varmluft) och torka kexet sakta. Det tar ca 10 timmar.
Jag tänkte bara fråga, enbart bruna linfrön borde funka lika bra, eller hur? Och enbart vita sesamfrön?
Och vad ska det vara för temperatur på ugnen om man inte har en varmluftsugn utan en vanlig? 75 grader hela natten lång?
K
Jag hittade detta på ett forum när jag sökte på LCHF och "löpning"...
"Jadu, äter du inga kolhydrater kommer du garanterat känna dig seg. Precis som man kännder sig när man springer långpass och kolhydraterna tagit slut.
Visst kan man öka sin uthållighet om man lär kroppen använda ökad andel fett under aktivitet men det är nog mest för mer extrema uthållighetsidrottare.
Förbränning av fett kräver dessutom kolhydrater för att vara effektiv, att inte ens äta kolhydrater i samband med träning är att lura sig själv.
Strikt LCHF är inget för idrottare utan för tjocka tanter."
Vad säger ni om detta?
Förutom att ni förmodligen blir lite förbannade, naturligtvis är det en mansgris som har skrivit detta...
Vanliga fördomar och myter om LCHF, eller hur är det egentligen? Är det tyngre att träna på fett och protein helt enkelt? Blir kroppen "trögare"?
Jag är inte redo att ge upp om det är så, men det är klart att jag är väldigt mån om att träningen ska fortsätta ge mycket energi och goda resultat...
K
PS. Så här skriver en "tant" (dam några år äldre än jag) i samma tråd:
"Jag testade LCHF 3-4 månader 2007. Visst gick jag ner i vikt av det, men gav tillslut upp då segheten och den allmän svaghetskänslan aldrig gav med sig. Mathållningen i sig var OK (massor av Mascarpone, mmmmmm!), men träningen vart så trist när man bara var seg (trots så gott som enbart lågpulsträning, tyngre/snabbare pass var inte att tänka på) och jag vart anfådd och fick mjölksyra av minsta trappa."
Jag har själv märkt av nu när jag har börjat träna på LCHF att det ibland känns som att man har "nära till mjölksyra" - å andra sidan känner man sig lättare i kroppen på andra sätt, vilket gör att det trots allt känns MINDRE segt att träna.
K
Men jucea! Har du räknat kalorier i 20 år?! Varför!!!!
Mer blaj blaj från nätet:
"LCHF är en ny hittepåförkortning för kostinriktningar i lågkolhydratområdet som funnits hur länge som helst. Skillnaden mellan tidigare lågkolhydratförespråkare och de nya som kallar sig för LCHF är att LCHF:arna verkar anse att de uppfunnit lågkolhydratkosten och hormoners funktion i kroppen och att resten av världen är i konspiration mot LCHF (eller i alla fall personligen mot företrädarna, eftersom de förkroppsligar själva rörelsen)."
Vad lustigt! Jag hade ingen aning om att detta var så kontroversiellt eller att så många verkar provocerade av LCHF! Jag har bara tänkt på min egen närmaste krets, att mamma kanske kommer att bli sårad om jag helt plötsligt ratar hennes ljuvligt goda husmanskost, men inte på att LCHF diskuteras hejvilt i bloggar och forum på nätet och att många som uttalar sig verkar tycka att LCHF:are är så himla extrema och fanatiska!
K