• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nikhita, jag köpte det på nån tebutik här i Norrköping, jag minns inte vad den heter! Sånt te brukar finnas överallt där man kan köpa te i lösvikt (kanske inte just apelsin/kaktus men olika sorters te -rooibos, grönt, svart - med "söt" smak av frukt och bär).

Just det, Bounty. Jag måste testa! Men då "måste" man ha någon form av sötningsmedel, eller?

K

• Kaya

Oj jag gillar verkligen kokos så jag måste testa att göra egen bounty! Men finns sukrin att köpa på någon vanlig affär, eller hälsokostaffär, eller måste man beställa nånstans ifrån?

K

• Kaya

Linda, tack för input på inköpslistan jag hittade! Nej jag tycker själv inte (efter att ha varit fitnessfreak och renlevnadsmänniska länge) att KORV någonsin kan vara "basmat" eller varje-dags-mat.... Utan mer nödlösning i en småbarnsfamilj, och då alltid den med högst kötthalt och minst "skräp".

Visserligen tänkte jag ungefär samma om bacon tidigare också. OK mindre tillsatser än korv men ändå, kraftigt rökt och kraftigt saltat? Nån som kan försvara baconet åt mig?

Jag hittade till LCHF-butiken och beställde genast en massa intressanta saker för en massa pengar!!! Bl a båda sorternas sukrin. Spännande!

NU har jag testat första löprundan på läääääänge, har inte sprungit alls i år mer än några få rundor i månadsskiftet januari-februari. Sen kom det en massa annat i vägen, sjukdomar och fjällresor.

HMM... igår efter första träningspasset sen jag började med LCHF var jag ju jublande glad, nu är jag lite besviken... den lätta känslan i kroppen jag hade igår infann sig inte, utan det var tungt och segt att springa. Jag väljer att tro att det beror på att det var så länge sen jag sprang och att det bara var några dagar sedan jag blev bra från influensan. Om jag drar av 2 minuter för att jag fick springa runt en massa isfläckar och enorma vattenpölar (dum som jag var tog jag vanliga springskor och inte mina dubbade!) så kom jag in på 2 minuter mer än mitt personbästa på den rundan. Och mitt personbästa klarade jag när jag hade varit igång och löptränat flera gånger i veckan LÄNGE och det dessutom var perfekt underlag o perfekt väder. Så jag borde kanske vara nöjd ändå!

Nu ska jag stretcha och duscha och börja laga FEEET fiskgryta...

K

• Kaya

Oj vad ni skriver! Kul med en tråd som verkligen lever!

Vänta här nu, avocado!? Kan man äta för mycket av det? Jag trodde det var den allra LCHF-vänligaste grönsaken av alla eftersom den är så fet?!? (jag älskar avocado och äter gärna en halva åt gången!)

Och Martina, är det verkligen så att man kan få dåliga blodfetter av att äta mycket fett? Jag trodde LCHF-filosofin var det rakt motsatta, att det är svängigt blodsocker och mycket skräpmat (med snabba kolhydrater) som orsakar dåliga värden??? (jag vet att det finns många som fortfarande tror att light är bäst och att man kan äta hur mycket fettsnåla saker som helst bara man undviker fett, men då törs man väl inte ens testa LCHF...?)

Igår kväll åt jag väldigt god kvällsmat efter storhandlingen (då jag och mannen verkligen FYLLDE kyl och skafferi med LCHF-vänlig mat, OK han envisades med sina havregryn och frukostflingor och knäckebröd också... ):
    OSTBRICKA
    Olika goda ostar (hårdost o dessertost)
    Avlånga "kex" = lagom långa bitar av selleristjälkar
    Runda "kex" = skivor av skalad ekologisk zucchini

Och idag smakade frukosten UNDERBART (jag är så lycklig att illamåendet har gett med sig!):
    Kaffe med standardmjölk (jag SKA testa den där äggmjölken hur äcklig den än låter, jag lovar)
    1 liten kardemummapones med massa Bregott och rökt skinka
    1 bit rostat sesambröd med massa Bregott, rökt skinka och alfalfagroddar

Så himla gott!!

Groddar förresten, det måste vara kolhydratsnålt som bara den, eller hur?

Fredagsmiddag blir nog något av lammfärs (vi köpte massa kött av olika slag igår men man ska väl se till att laga det malda köttet först) och så LCHF-chokladmousse till efterrätt. YUMMY.

Lunch kanske blir LCHF-plättar, nu när jag änligen har fyllt på med ägg i kylen!

K

• Kaya

Ha ha, min man AVSKYR kokosfett! (Han hade tydligen förätit sig på ischoklad som barn och sen dess tål han inte smaken/känslan i munnen.) Jag lurade i honom en LCHF-ischoklad häromdagen (elakt, jag vet) och han hann bara ha den i munnen ett par sekunder så måste han springa iväg och spotta ut den!!! Så gissa om han nästan smällde av när jag berättade att man kan ta en tesked rent kokosfett i kaffe/te...

OK jag är övertygad, jag måste prova äggmjölken.

Moiraine, förresten, din inköpslista stämde väldigt väl överens med det vi köpte igår!!! (förutom mannens kolhydratstinna tillägg då, förstås!)

K

• Kaya

Lady Dahmer - SKÖNT ATT HÖRA!!! Jag är väldigt motvillig till att ge upp några grönsaker över huvud taget utom just de VÄRSTA: rotfrukter, majs, ärtor osv. Jag vill verkligen kunna fortsätta käka avocado, tomat, lök, paprika osv osv!

(Jag äter oftast en halva avocado per tillfälle, men det kan lätt bli två såna tillfällen per dag... )

K

• Kaya

OJ OJ OJ!

Om jag är känslig för mejeriprodukter och de kolhydrater som finns där lär jag inte gå ner i vikt just idag...

Min lunch:
    7 st LCHF-plättar (ägg+grädde+fiberhusk + förstärkta med riven ost)
    Vispgrädde
    Hallon
    Efterrätt (som om man behöver efterrätt när huvudrätten är så smarrig?! ):
    Keso
    Mer vispgrädde
    Mer hallon

Jisses... det blev en del mejeriprodukter där, ja... och dessutom hallon. Men men, jag har liksom bestämt mig för att ge min "snälla" variant av LCHF en chans först, sedan utvärdera efter några veckor och se om jag vill/behöver köra striktare under en period. Fram tills dess tycker jag att ost, grädde, Keso, hallon osv som jag åt till lunch idag är riktiga räddningsplankor! Och så himla GOOOOOTTT!

K

• Kaya

PS jag åt några buketter blomkål också som förrätt!

• Kaya

Jag vägrar också ge upp mitt NJUT-ÄTANDE, speciellt på kvällarna. Men jag har ju inte heller någon "allvarlig" övervikt att gå ner, bara några kilo, så jag tycker det känns OK att det tar tid, och även OK om det visar sig att mitt nuvarande LCHF-liv (=snällt och generöst!) inte funkar utan jag måste skärpa till kosten senare om jag verkligen vill tappa i vikt (och inte bara få en snällare mage, en bättre reglerad aptit, ett bättre humör osv).

Martina, ja jag VET att hallon inte räknas som LCHF-normalkost utan snarare är det "minst dåliga" bland frukt och bär... Men är ändå inte riktigt redo att skippa dem, åt massor av frukt och bär förut och vill inte släppa den fräscha smaken som i a f jag förknippar med vitaminer och hälsa!

jucea, intressant att du tar upp träning!

Jag har faktiskt funderat på detta, för min del har träning länge varit den magiska nyckeln till hälsa, fitness och bra förbränning, Men när man läser om LCHF på nätet och bläddrar i böcker om LCHF verkar det som om träning är nästan helt oviktigt. Jag tror det var LCHF-doktorn Annica D (?) som skrev att motion kanske i och för sig är bra, men att det inte har någon som helst betydelse för vikten.

Kan det verkligen stämma?!

jag har själv aldrig uppnått så goda resultat som i perioder med mycket löpning och styrketräning.

K

• Kaya

WOW! Nu  måste jag bara testa äggmjölk, hur äckligt det än låter! (men ska äggvitorna verkligen vara med?)

Skruttens mamma, jag ska själv testa LCHF-chokladmousse under helgen. Den innehåller bara mörk choklad, vispgrädde och äggulor, en del recept innehåller även smör.

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**