• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tack P3E! Det där ska jag testa som helgdessert - låter smarrigt!!!

• Kaya

mamma ica - jag har bara kört en vecka men helt klart är det lite av en utmaning med frukost. Hittills har jag kört med någon typ av LCHF-bröd (oopsies, pones, nötbröd, sesambröd har jag testat) med feta pålägg samt kaffe med standardmjölk (försökte först med grädde i kaffet men det GÅR inte!).

Jag gillar bacon och ägg så det kommer jag att köra som lyxig helgfrukost, komplettera med stekt halloumi och stekta tomater (=mums).

Jag gillar hallon och (turkisk) yoghurt men det har jag försökt låta bli eftersom jag vet att det lätt blir mycket carbs.

Det är svårt att hitta ett alternativ till gröt tycker jag. Jag har sett nåt konstigt recept på LCHF-"gröt" som typ består av kruskakli och ägg...? (Det kan ju inte bli som gröt!) Nån som har testat?

K

• Kaya

Smart idé med "salladsrulle" istället för tunnbrödsrulle! Det borde ju funka med vilket pålägg som helst. Tack för tipset!

ofrivilligbonusmamma, jag äter nog ändå när jag är hungrig (även om "suget" absolut inte är lika starkt som när man äter kolhydrater), däremot är det VÄLDIGT mycket lättare att SLUTA ÄTA! Man är liksom "lättad" på nåt vis när man har ätit färdigt och får "slippa" äta på ett tag... (så brukar jag definitivt inte känna...)

Jag ska bli ännu bättre på det här att äta mycket mindre portioner, jag har fortfarande lite det i mig att jag fortsätter lassa in mer än jag kanske behöver (fast betydligt mindre mängd än förut förstås).

Den allra bästa effekten av den här kosten för min del kanske blir att APTITEN regleras så jag blir bättre på att lyssna på min kropp. Det visar sig t ex när det gäller kaffe, som jag brukade hinka i mig massor av förut, trots att magen inte blev så glad - nu dricker jag kanske halva min kopp och sedan är jag nöjd och slänger resten.

K

• Kaya

Men guuuuuud nu måste jag göra chokladmousse redan IKVÄLL!!!

Låter sååååååååååååååååååå himla gott!!!

K

• Kaya

Egensinnig:

mina pones har också blivit extremt kompakta och inte särskilt goda... (Jag måste testa igen! Får inte ge upp!)

Dagens middag: någon sorts fiskgryta med torsk, lax, räkor, creme fraiche, dill m.m. Potatis eller ris till resten av familjen och haricots verts till mig!

Till lunch blir det nog LCHF-plättar till mig och vanliga till svärmor och dottern.

Vänta nu, LOKA och RAMLÖSA är väl ALLTID osötade!? *orolig*

K

• Kaya

Keso med grädde och kanel, det låter jättegott! Måste jag testa till frukost imorgon.

K

• Kaya

Jag har ingen koll alls på om jag är i ketos eller ej! Har ingen metallsmak i munnen och väger mig ju inte så jag vet inte om jag går ner i vikt... Har inget direkt sötsug, men det är klart guldkant på tillvaron vill jag ju ha så jag tänker testa alla möjliga LCHF-godsaker, det kanske betyder att jag ändå har ett sug efter (känslan/smaken av) kolhydrater kvar i kroppen...? Dvs INTE har lyckats uppnå ketos?

Hmmm...

Sen kommer man ju inte ifrån att det för en nybörjare på LCHF låter lite läskigt att ketos typ innebär att hjärnan inte får det den behöver... (fast enligt LCHF-experterna så FÅR den ju ändå det, bara på en omväg!)

K

• Kaya

Jag ÄLSKAR jordnötssmör men "vågar" inte äta det nu eftersom jordnötter egentligen inte är en nöt utan en baljväxt, och alltså har ganska högt innehåll av kolhydrater. Saken är den också att jordnötssmör är en sån där favoritgrej som verkligen kan trigga min aptit, så jag slutar liksom inte äta efter en "normal" portion (vad nu det är)... Innan jag började med LCHF var FinnCrisp (4-6 st) med ett tjockt lager jordnötssmör mitt standardmellis... *saknar lite*

K

• Kaya

Förresten jag blev lite ställd när jag skulle laga lunch idag och tänkte börja vispa ihop smeten till plättarna och insåg att nötbrödet, sesambrödet och pannbiffarna som jag fixade igår innebar att jag hade gjort slut på ALLA ÄGG!

Istället fick det bli ett par pannbiffar från igår plus varma mackor av sesambröd med lite pesto, skinka och ost på plus sallad med vinägrett. Inte helt fel det heller! (Peston - som råkade hamna i kylskåpet utan att jag var med och läste på innehållsförteckningen! - innehöll cashewnötter förutom pinjenötterna så den hade 7/100 men det blev ju så liten mängd pesto i min portion så jag struntade i det.)

Ikväll ska jag och mannen storhandla - vi har barnvakt FÖR EN GÅNGS SKULL så vi slipper släpa på två uttråkade barn på affären - och då ska jag köpa massor av bra LCHF-mat, framför allt ÄGG!

Nån som kan tipsa om något annat än ägg, smör, kött, fisk osv som man kan bunkra upp med så man alltid är redo att laga något lämpligt? Jag tänkte köpa hem massa pofiber, fiberhusk, sesamfrön osv, och så fylla frysen med fisk, räkor och tillåtna grönsaker.

Nu dricker jag te med lite kokosfett och vispgrädde i, otroligt nog ganska gott...! Funderar på om jag ska hinna ut på en liten löptur innan storhandlingen... men först JOBBBBBAAAAAA

K

• Kaya

Jag googlade (istället för att kasta mig över jobbet ) och hittade en superbra LCHF- inköpslista från en blogg som man kan ha som kom-ihåg! Eller vad säger ni:

http://traningsplupp.blogspot.com/2009/05/inkopslista-for-lchfare.html

Nikhita, testa ett "sött" smaksatt te som t ex rooibos med smak av jordgubb/vanilj eller skogsbär! Då slipper du socker och sötningsmedel men får ändå den söta smaken! Jag har ett rooibos hemma nu med smak av apelsin och kaktus och det tycker jag är rena godiset...

Jag äter mest av samma grönsaker som du, broccoli och haricots verts! Det gjorde jag även innan jag började med LCHF och jag är fullt övertygad om att de är BÄST! Sen äter jag även väldigt mycket vitkål, zucchini och spenat, samt att jag älskar "specialsallad" som rucola och mache.

K

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**