• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

PS Och kan man värma äggmjölken sen om man gör en stor sats och har i kylen? Eller är det bättre att göra en ny liten omgång varje gång?

• Kaya

Vad tror ni om detta till fredagsmiddag?

Lammfärsbiffar
    Fetaost i tärningar
    Tzatziki på turkisk yoghurt/creme fraiche och gurka
    Sallad med vinägrett
    Oliver, gröna och svarta

(plus ris till resten av familjen som äter carbs...)

K

• Kaya

Knasis fråga vad det är i dressingen. Vinägrett av olja + vinäger + kryddor brukar vara det säkraste, skulle jag tro!

• Kaya

Men guuuuud vad mycket gott GODIIIIS! Måste testa!

• Kaya

Oj då idag blev visst en riktig ätardag för mig...?! (Kanske för att jag helt och hållet har blivit av med illamåendet nu när jag har kört LCHF mer än en vecka!)

Efter pones/sesambrödfrukost och plättlunch blev mellisen (jag ska träna så det blir sen middag, därav nödvändigt med mellis) te (utan nåt i), 1 st kardemummapones med fet ost och salami och groddar och paprika, sen en massa ostrullar med ytterligare paprika och groddar samt även några sockerärtor.

Tyckte jag läste nånstans att sockerärtor var OK? Hur kan de vara det? De smakade som godis i min mun nu!

Strax ska jag träna, OM jag har ätit lite för mycket carbs idag kanske jag kan använda dem som bränsle då i alla fall...

K

• Kaya

Oj vilken smarrig trerättersmiddag det blev idag... både fredag och avskedsmiddag för svärmor som reser hem imorgon... *riktigt nöjd*

Förrätt: Jättechampinjoner fyllda med svampfräs (champinjon, kantarell, trattkantarell, olivolja, smör, vitlök, lök, persilja, salt, peppar) och gratinerade med lite parmesan

Huvudrätt: Lammfärsbiffar (stekta i mycket smör), tzatziki av riven gurka + creme fraiche + turkisk yoghurt + olivolja, svarta oliver, fetaost, sallad, några cocktailtomater

Efterrätt: LCHF-chokladmousse med smak av mint...

HIMMEL VAD DEN VAR GOD!? Och det tyckte ALLA i familjen, den smakade ju inte alls "sockerfritt"?!

Innehåll i min (stora) portion mousse:

1/2 ägg (både vita o gula)
    ca 12 gram mörk choklad 85% (en dryg ruta)
    lite pepparmintsarom
    Vispad grädde (0.5 dl?)
    Lite smör (ett par msk)

GUD vad gott. Det kommer jag att göra snart igen!

K

• Kaya

Jag har inte heller märkt någon konstig smak i munnen efter ca 10 dagar, så jag kanske inte är i ketos, men jag kör inte strikt heller. Jag tror jag ska testa lite striktare efter helgen och se hur det känns, för detta är ju nästan FÖR lyxigt!

Idag på morgonen har jag bakat nya pones (med brödkryddor i, försökte göra degen lite lösare och ha dem i ugnen lite kortare tid, hoppas på ett mindre torrt resultat!), LCHF-kladdmuffins (ägg+grädde+90%choklad+smör+ vaniljpulver) och LCHF-citronmuffins (ägg+grädde+smör+mandelmjöl+kokosflingor+citronskal+citronessens+bakpulver).

Frukost: Bacon (ekologisk) + halloumi (stekt i smör) + ett kokt ägg + ett par tomatskivor + lite kaffe med lite standardmjölk (=PROPPMÄTT)
    Förmiddagsfika/tidig "lunch": ÄGGMJÖLKSLATTE! (första gången) (=helt OK men godast första klunkarna, på slutet fick jag nästan tvinga i mig, nån konstig bismak tyckte jag och väldigt mäktigt...) + en LCHF-kladdmuffins + en LCHF-citronmuffins (Nu lär jag stå mig till Melodifestivalen typ! )

Resten av familjen avskydde mina nya bakverk när jag bjöd på dem till förmiddagsfikat, (barnen föredrog t o m frukt framför "fikabröd"!) kändes ju sådär men samtidigt får jag väl se det som att jag nu kan vara säker på att få ha dem i fred!

LCHF-chokladmousse däremot gick hem hos alla så det får jag väl satsa på om jag vill bjuda familjen på något gott som jag också kan äta.

Nu ska vi iväg och köpa lite saker, bl a en glassmaskin. Vår förra använde vi en hel del men sen försvann delar till den när vi flyttade förra gången, och nu har barnen tjatat länge om att vi måste skaffa en ny. Jag tänker mig att det kommer att gå hur lätt som helst att göra LCHF-tillåten glass, bara grädde + äggulor + lite vaniljpulver +någon typ av smak eller kanske om man kan unna sig lite carbs HALLON till hallonglass... *smarrigt*

K

• Kaya

Termos - jag har i alla fall inte kommit dit ÄN efter 10 dagar på (snäll) LCHF. Jag har glatt testat alla möjliga LCHF-godsaker, kanske främst för att jag så här i början inte vill känna att jag helt plötsligt "inte får äta något som är gott"! Jag är så bekväm och inte ens medicinskt överviktig så för mig måste den här nya kosthållningen innebära livskvalitet, och för mig är livskvalitet bl a att få något gott till kaffet, god efterrätt efter en lyxig middag på helgen osv. (Och så gillar jag verkligen att baka och greja i köket...)

Däremot har jag från och med allra första dagen på LCHF inget som helst SÖTSUG efter förbjudna saker. Inget alls. Om man nu inte räknar att jag har ett "sug" efter grönsaker, som jag alltid har ätit i stora mängder, och därför vägrar begränsa mängden blomkål, zucchini och vitkål...

Jag trodde det skulle vara olidligt att stå emot nu när mannen köpte enorma supersaftiga apelsiner (en av mina absoluta favoritfrukter) som det är högsäsong på så man VET att de är helt perfekta - och visst luktade det gott - men det kändes absolut inte värt det att sabba hela dagens (veckans?) LCHF-upplägg för att få äta en apelsin...

Nikhita! Vi hade hamburgare häromdagen och få gjorde jag en egen dressing av turkisk yoghurt, vitlök, fransk senap och kryddor. Det blev jättegott! (Men det kanske var försent nu att ge det tipset? )

Min superfeta lunchmellis vid halv tolv (äggmjölkslatte plus två superfeta LCHF-muffins) höll mig proppmätt i timtal (tyvärr också lite illamående en stund efter, jag får en känsla av att ägg + kokosfett - förutom smör, grädde osv osv - är en ganska tung kombo för matsmältningen att hantera?!). Först efter 18 blev det middag, och då var jag "lagom" hungrig.

Jag åt LAGOM mycket (tack snälla LCHF som hjälper mig med det) och sen blir det såklart mys till Mellon, kanske te och mina pones som jag bakade i förmiddags med Bregott och en god ost? *yum* Jag har även LITE LCHF-chokladmousse kvar, den tror jag att jag ska paxa åt mig själv för resten av familjen ska nog njuta både popcorn o lördagsgodis.

Ha en skön lördagkväll!
    K

• Kaya

Himmel! Jag hade tänkt att jag skulle SLIPPA be om det men nu kan jag inte låta bli.

Kladdkakan? Receptet please?

K

• Kaya

Tack P3E! Det verkar vara nästan exakt samma recept som jag hade till LCHF-kladmuffins som jag gjorde idag, utom att mitt recept inte angav att man skulle vispa äggvitorna för sig - det ska jag göra nästa gång för de här muffinsen blev väldigt kompakta. Dock goda - tyckte jag då - fast smaken var typ NOLL sötma. Därav familjens besvikna miner när de högg in på fikat och så smakade det BARA fett och INTE sött!

Nu har jag varit riktigt hungrig ett par dagar, efter att illamåendet har gett med sig. Jag är väldigt glad att slippa vara illamående, men det känns som att jag äter och VILL ÄTA väldigt mycket.

Hade ätit 1 pones med massa pålägg och en liten portion LCF-chokladmousse när jag kollade Mellon med barnen, nu efter var jag så störthungrig så jag "måste" ha en LCHF-citronmuffins och ytterligare en pones med ost på!

Det känns lite sådär att fortsätta äta sent på kvällen när man trodde man hade "ätit klart" för dagen, men visst är det en grundprincip för LCHF? Att man inte ska behöva vara hungrig? Att det är OK att äta tills man blir mätt av "tillåtna" saker? *HOPPAS*

OK nu inser jag att bara min dubbelkvällsmat i sig säkert innebär så mycket carbs som man bör äta på en dag, och så var det ju lite carbs i det jag åt tidigare under dagen också, men...

En sak som skulle hjälpa mig som nybörjare är ett exempel på hur man äter en dag om man håller sig nere på 10-20 gram carbs - kan nån av er som har koll på siffrorna hjälpa mig med det??? Typ vad som gäller till frukost, lunch,middag och mellis en sån dag.

GODNATT
    K
    (Och nej, rätt låt vann INTE!)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**