astro skrev 2011-06-21 10:50:26 följande:
Välkommen! Du har dock världens roligaste tajming, Tråden cirklar f n en hel del kring hur jobbigt det är med alla frågor från nybörjare som inte skaffat sig grundkunskaper innan de kommer hit ...
För att besvara din fråga: Nej det är inte en bestämd mängd. Det handlar om andelar. Av den energi man får i sig ska den största delen komma från fett. Men ska du lyckas med LCHF behöver du göra en liten ansträngning. Pussla INTE ihop dina kunskaper med hjälp av internetforum. Det ger ingen överblick och det finns viktiga saker du inte kommer att komma på att fråga om.
Det du behöver göra är att läsa en bok. Själv älskar jag Skaldemans "Ät dig ner i vikt", för den gav mig bokstavligen ett nytt liv. Andra vettiga böcker är bl a Annika Dahlqvists. Du kan också läsa "Matrevolutionen" av Eenfeldt.
Det som händer när du läser på är att du förstår grunderna för LCHF bättre och kan börja dra dina egna slutsatser. Du lär dig vad som händer i din kropp. Du får alla dina nybörjarfrågor besvarade. Och du får hjälp med smarriga recept (om du väljer Skaldeman).
Sedan kan du ställa de lite djupare frågorna här och bli både framgångsrik och populär. Bra, eller hur?
Fniss, ja det var lite roligt tajming. Bra svar!
Hanna91 skrev 2011-06-21 10:53:57 följande:
Okej, tack för ditt svar...
och så får jag väl ursäkta mig att jag trängde mig på - Bara antog att detta var en tråd med härliga människor som håller på med LCHF och gärna hjälper en nybörjare på traven!
My Bad...
Du tränger dig inte på och vi hjälper gärna till (är det inte en hjälp att få boktips?) - men försök förstå att det är en viss skillnad på att
svara på frågor och att
lära upp någon från grunden. Man behöver ha förståelse för vad man gör samt varför och hur det fungerar, min tolkning (så även astros) tolkning av ditt inlägg är att du saknar denna grundförståelse än så länge.
Så att läsa en bok är ett råd i all välmening - inte ett avspisande.