• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har fått några myggbett, men de har inte kliat särskilt mycket. Vet inte om det är att jag har självbehärskning kanske

• Denebola
    yena89 skrev 2011-06-20 18:47:44 följande:
    Inte testat på nån vecka men ska till Ungdomsmottagningen imorrn. Har mått illa till o från och har mensvärk varje dag och haft som ÄL smärtor i över en månad nu :(
    Hoppas att du får ett säkert svar så du slipper undra mer, lycka till! Kram {#emotions_dlg.flower}
  • Denebola
    Primrose skrev 2011-06-21 03:27:33 följande:
    Den dåliga hyn kan ju bero på något annat, för att parafrasera dig själv.
    Tänk att du brukar äta pulversoppa! Har du aldrig orkat LÄSA PÅ om vad sådan "mat" innehåller? Jag är SÅ trött på folk som precis har vaknat upp till det faktum att massor av halv- och helfabrikat innehåller kemiska tillsatser och precis har upptäckt att sådan "mat" inte smakar GOTT. Suck.
    (Som sagt...)

Ursäkta - det är sent på natten och jag blev på dåligt humör.

PS. Jag ber om ursäkt för detta - men jag blev faktiskt ganska upprörd över att bli attackerad av någons dåliga humör efter att bara ha lagt ut några genuina funderingar.

Eftersom jag redan nu inser att det troligen blir jag som får bära skulden för den dåliga tonen (trots att jag inte initierade den), så drar jag mig tillbaka och äter vidare enligt LCHF (så länge jag inte mår sämre av den).
    Tack till er som har gett positiva tips och råd. Synd att lämna tråden eftersom den har varit peppande. Men det finns andra forum, som tur är. Och jag har redan tidigare öppnat en tråd för oss "okunniga" nybörjare, där vi kan vädra våra funderingar utan att bli utskällda.

Lev och lär.
    Det där tycker jag var lågt. Jag kan förstå att du tog illa upp av Yenas svar, men att trycka till henne extra var väldigt onödigt.

Tråkigt att du känner att du måste lämna tråden. 
  • Denebola
    astro skrev 2011-06-21 10:50:26 följande:

Välkommen! Du har dock världens roligaste tajming, Tråden cirklar f n en hel del kring hur jobbigt det är med alla frågor från nybörjare som inte skaffat sig grundkunskaper innan de kommer hit ...

För att besvara din fråga: Nej det är inte en bestämd mängd. Det handlar om andelar. Av den energi man får i sig ska den största delen komma från fett. Men ska du lyckas med LCHF behöver du göra en liten ansträngning. Pussla INTE ihop dina kunskaper med hjälp av internetforum. Det ger ingen överblick och det finns viktiga saker du inte kommer att komma på att fråga om.

Det du behöver göra är att läsa en bok. Själv älskar jag Skaldemans "Ät dig ner i vikt", för den gav mig bokstavligen ett nytt liv. Andra vettiga böcker är bl a Annika Dahlqvists. Du kan också läsa "Matrevolutionen" av Eenfeldt.

Det som händer när du läser på är att du förstår grunderna för LCHF bättre och kan börja dra dina egna slutsatser. Du lär dig vad som händer i din kropp. Du får alla dina nybörjarfrågor besvarade. Och du får hjälp med smarriga recept (om du väljer Skaldeman).

Sedan kan du ställa de lite djupare frågorna här och bli både framgångsrik och populär. Bra, eller hur? 
    Fniss, ja det var lite roligt tajming. Bra svar!
    Hanna91 skrev 2011-06-21 10:53:57 följande:
    Okej, tack för ditt svar...

och så får jag väl ursäkta mig att jag trängde mig på - Bara antog att detta var en tråd med härliga människor som håller på med LCHF och gärna hjälper en nybörjare på traven!

My Bad... 
    Du tränger dig inte på och vi hjälper gärna till (är det inte en hjälp att få boktips?) - men försök förstå att det är en viss skillnad på att svara på frågor och att lära upp någon från grunden. Man behöver ha förståelse för vad man gör samt varför och hur det fungerar, min tolkning (så även astros) tolkning av ditt inlägg är att du saknar denna grundförståelse än så länge.

Så att läsa en bok är ett råd i all välmening - inte ett avspisande.

• Denebola
    Faile skrev 2011-06-21 11:02:41 följande:
    Jag har inte så mycket emot att det blandas in GI, atkins och andra lågkolhydratkoster här, eftersom de går in i varandra ganska mycket. Dessutom äter vi olika strikt allihop och då kanske man hamnar på mer GI än lchf, men ändå känner sig hemma i den här tråden efter en tid.

Har man någon specifik fråga som man gärna vill ha svar på, som missas, så går det säkert bra att inboxa frågor till oss här. Iaf till mig

Tycker även att tjafset hör till lite. Tråden är ju väldigt OT många gånger och jag ser det mer som en tillgång. Vi lär känna varandra bättre och kan få pepp och stöd i svåra tider ( inte bara gällande maten, även om det indirekt handlar om maten med eftersom det är just då man har lätt att falla tillbaka i tröstätandet ).
    Hade jag velat ha fakta så hade jag googlat.

Tycker dock det är lite trist när någon bestämmer sig för att lämna tråden pga att man blir arg på en person. Vi är ganska många här som hjälpt till ( jag tex ) och peppat och svarat på frågor. Känns ju trist att den bra biten helt plötsligt inte räknas alls....
  • Denebola
    Annanym skrev 2011-06-21 11:09:13 följande:
    Det där kändes inte trevligt. Så många frågor som besvarats här om och om igen av tålmodiga i tråden (dit jag inte räknar mig själv) på alla nivåer.
    Hmm jag är benägen att hålla med om detta...
  • Denebola
    Hanna91 skrev 2011-06-21 11:29:17 följande:
    Nej ha absolut inte dåligt samvete! Jag förstår precis hur ni menar. Det är otroligt stor bakgrund och massa annat i lchf och jag ska köpa mig en bok när jag har råd, men tills dess måste jag klara mig på forum och bloggar och andra hemsidor... 

Ska bara försöka komma unifull med hur jag ska börja... eller snarare var... det är en stoor djungel! 
    Om du inte har hunnit kolla igenom länkarna i TS så rekommenderar jag att du börjar här
    http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
    http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf/kostdoktorns-faq
  • Denebola

Från det ena till det andra, ni som är med på den, hur går det med Midsommarutmaningen?

• Denebola
    helene306 skrev 2011-06-21 11:46:56 följande:
    Var det den på lifezone? Jag kör lite halvhjärtat tror jag. Käkade pasta igår Tyst
    Nej, trådens egen. Bikiniutmaningen kanske den hette förresten
    Linda1976 skrev 2011-06-21 11:44:26 följande:
    Här var det livat *duckar*

D: jag är inte med i Midsommarutmaningen, men jag sköter mig ypperligt! 
     Det är bra
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**