Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ting skrev 2012-01-06 22:20:25 följande:
    Kanske en dum fråga, menjag undrar om någon vet om LCHF-kost kan påverka fertiliteten hos kvinnor negativt?
    Det har jag mycket svårt att tro! Utan att ha något belägg för det skulle jag snarare tro på det motsatta.
  • Martina 76

Är inne på min första dag med kaseinpulver. Det var det äckligaste jäkla pulver jag har smakat. Någon artificiell smak av vanilj och päron - urk!!! 

Men, men...vill man vara fin får man lida pin. En 5-dagarskur är målsättningen. Är tveksam om jag pallar med det... 

• Martina 76
    rednose skrev 2012-01-07 10:38:35 följande:
    Martina 76 - vad är kaseinpulver och varför äter man det?
    Det är ett proteinpulver. Jag äter det för att lyckas få bort de sista kilona. Kan väl jämföras med pulverdieter fast med skillnaden att det inte innehåller några kolhydrater (nästan) och att man därför inte ska gå upp det man tappat när man börjar äta igen.
  • Martina 76
    linn78 skrev 2012-01-07 17:54:27 följande:
    ni tjejer som har koll på det mesta=), hur är det egentligen med ketos? Har det och göra med hur många kolhydrater jag äter, hur många kalorier jag äter eller båda tillsammans? Om vi säjer att jag är i ketos om jag ligger på under 50kh/dag, kan jag då ha högt kalori-intag? Eller tvärtom, om jag kör VLCD och ligger på 500 kcal/dag, har det då någon betydelse hur många kh som äts eller då handlar ketosen om kalorierna? Hänger ni med hur jag menar? 
    Ketosen handlar om kolhydraterna. Hur mycket kolisar man kan äta utan att trilla ur ketosen är individuellt. Men generellt sett kan man säga att det är väldigt lätt att ramla ur en ketos men svårt att ta sig tillbaka. Det kräver en strikt LCHF-diet. Tom grädde och creme fraiche i större mängder kan räcka för att man ska gå ut ketosen.

Själv har jag nu varit i ketos i över en vecka och undrar när jag ska unna mig själv att gå ur den. Det bär emot så just nu är jag superstrikt! 
  • Martina 76
    rednose skrev 2012-01-07 19:43:34 följande:
    men hur äter du då? Eller kör man ren kur som med pulverdieter? Kan man väl knappast för då får man ju inget fett eller så alls?
    Berätta gärna, jag vill gärna tappa mina sista 3 kilon NU!  
    Jag kör pulver 3-4 ggr per dag och kompletterar med kokosolja och lite smör för att få upp fetthalten och slippa bli hungrig. Idag blev jag så sugen att en bit ost slank ner också. Räknar med att få i mig ca 7-800 kcal per dag.

Egentligen ska man ju inte hålla på och räkna kalorier när man kör LCHF men jag måste göra något drastiskt för att få bort de sist kilona.  
  • Martina 76
    rednose skrev 2012-01-07 21:39:14 följande:
    blandar du då smält smör eller kokosolja i shaken eller?
    har du testat detta förut?
    Vart fick du höra om detta? Har inte hört nån som kört så alls här innan nämligen. Intressant! :)

Adams family - vad säger du som kostrådgivare i LCHF om detta? Är det nåt som är safe att testa? 
    Nej, smör och kokosolja kör jag vid sidan om som komplement. Jag hittade info om denna "kur" här: http://lchfklubben.se/healthandscience/

En underbart motiverande blogg!!! Har dock ej lyckats hittat infon om Kaseinet igen.
  • Martina 76
    mamman i skogen skrev 2012-01-07 21:53:47 följande:
    Jags kulle aldrig personligen välja en sådan lösning, sista kilona kanske aldrig släpper men de sitter ju inte heller runt magen utan mellan öronen Jag tror ju inte att kroppen behöver kalorirestriktioner. Dra ner på termostaten ser jag ingen anledning till utan en bra tilgång på mat som signalerar ingen svält här är bättre och de sista envisa kilona får man kämpa på för att bli av med och då är det i min värld träning tillsammans med maten som funkar. 

Alla får avväga sina beslut själva och vad som passar just dem men min spontana tanke för mig själv är att jag som vill undvika processad mat och äta mig mätt defentivit inte ska välja ngt som är så pass onaturligt som en VLCD där den enda beståndsdelen som jag känner igen är vatten.   
    Det som återstår för mig att se är om jag går upp i vikt igen. Jag ska ju bara köra detta några dagar och hoppas på att tappa ett par kg.

Huruvida extrakilona sitter mellan öronen eller ej kan ju diskuteras. Det beror ju på vilka krav man har på sig själv. Jag tränar regelbundet och ganska hårt, men har varit frikostig med maten så länge den inte innehållit mycket kolisar. Men någonstans går ju gränsen för hur mycket man kan äta även av lågkolhydratskost. Jag vill få bort de sista kilona för att tighta till kroppen och att göra såna här "drastiska" saker som dieter är ett sätt för mig att bryta dåliga mönster - grädde i kaffet flera gånger om dagen, småäta i kylskåpet etc.  
  • Martina 76
    mamman i skogen skrev 2012-01-08 06:36:37 följande:
    Jag gav min syn på det jag står fullt och fast för att jag tycker att mina extrakilon sitter mellan öronen. Jag är några kilo från min drömvikt jag hade innan jag fick barn men har bestämt mig för att jag är nöjd och mår mycket bättre så än att jaga på kilon som är svåra eller nästintill omöjliga att bli av med.  Jag är inne på mitt tredje år med LCHF och mår fantastiskt och har kommit till ro med tanken på mina "kärlekshandtag" de får sitta där de sitter.

Alla måste ta sina beslut och jag har tagit mitt att jag inte tror på ngt som VLCD som en hjälp men jag hoppas det fungerar för dig eftersom du har tagit ditt beslut.

En av de bästa föreläsningar om LCHF jag har vait på var med cathrine schuck som har skrivit boken LCHF och KBT hon har gett mig många infallsvinklar om viktnedgången och hur man jobbar med sig själv och därigenom har jag dragit min slutsats att stressa ner mina sista kilon skulle vara fullt möjligt men det skulle inte leda mig till välmående, min kropp har bestämt sig att med den kosthållning jag har nu så är min vikt klar och istället för att fortsätta kämpa de tre kilon som är kvar har jag blivit ganska tilfreds med det som i gemene mans ögon anses som kärlekshandtag och flyter över byxlinningen. Vill jag ngn gång förändra detta är det stenhård träning och diciplin och efterssom jag tränar för at det är roligt och för att stärka min kropp har jag bestämt mig för att det inte är värt att stressa mig själv med detta utan jag mår bra nu och här inte om 3 kilo.  
    Det låter som en mycket sund inställning. Jag inser dock att jag aldrig kommer att komma dit själv - att förlika mig med mina extrakilon. Jag märker att min kropp har hittat sin trivselvikt och antagligen och rimligtvis vill väl kroppen ha lite lager att ta av "in case of emergency". Jag och min kropp är inte överens!!!
  • Martina 76
    rednose skrev 2012-01-08 11:20:04 följande:
    Här kommer min fråga igen! Vore kul och väldigt hjälpsamt om någon ville svara! :)

Idag åt jag så här om någon vänlig själ skulle vilja tala om för mig om jag verkar hålla mig under 20g eller inte?  

kl 06.00
    1 kopp kaffe med 1 msk grädde
    2 kokta ägg

kl 08.30
    1 avocado
    1 kopp kaffe med 1msk grädde

kl 10.30
    1 karreskiva stekt med två skivor ost 37%ig 
    äggröra på ett ägg med 25 g smör i och 1 msk grädde

kl 14.30
    en kopp kaffe med 1msk grädde

kl 18.00
    en bit lax på 275g stekt
    1,5 dl kall sås på creme fraiche, löjrom, rödlök (sparsamt), avocado
    6 st babyplommontomater bakade i ugnen med 3 skivor ost på

2 rutor 85%ig choklad.

Vad tros?  
    Gå in på matdagboken.se Där kan du lägga in allt du äter och se hur mycket kolhydrater, fett och protein du får i dig. Ett jättebra verktyg för att få bättre koll på vad olika livsmedel innehåller!
  • Martina 76

På lördag ska jag ha en god vän över på middag. Hon gillar verkligen carbs och när jag sa att jag skulle bjuda på LCHF-mat så suckade hon något. 

Så - därför vill jag gärna få tips från er på era favorit för- resp efterrätter. Huvudrätten blir fläskfilé med chevreostsallad med avokado och hemmagjord bea. Supergott! Men vad ska vi äta före och efter tycker ni? Jag vill verkligen visa hur god mat man kan göra!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**