Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

AgnesGN skrev 2011-10-22 12:19:16 följande:
    Du har nog missat vitsen med LCHF, då äter man varken knäckebröd, gröt eller yoghurt...

Ägg i massa former! Rester från gårdagens middag... Typ...
    Yoghurt funkar ju! Jag brukar äta turkisk yoghurt som jag blandar med lite vispgrädde. Ibland slänger jag med några frusna hallon också - riktigt smaskens!!!
  • Martina 76
    Teskedsmamman skrev 2011-10-22 09:20:24 följande:
    Kalorierna är ett betydligt mindre problem än kolhydraterna... Jag tar alltid med grädde om jag inte gör äggmjölk och tar med.
    Men någonstans måste ju gränsen gå för hur mycket kalorier man kan trycka i sig utan att gå upp i vikt. Jag kan lätt dricka 5-6 koppar på en dag. 5-6 koppar med vispgrädde blir MASSOR med kalorier... Vill inte ge upp mitt kaffedrickande heller då jag tycker att det är så gott. Vad göra??? Kanske ta med mig egen äggmjölk då...?
  • Martina 76
    Marlean skrev 2011-10-22 23:25:31 följande:
    Utav nyfikenhet kommer här en fråga till er alla:

Hur länge har ni hållt på med LCHF och hur mycket har ni gått ner?  
    Har hållit på sen i januari. Har egentligen knappt tappat någonting. Iaf inte efter mina +3 kg sen i somras. Tror att min kropp har hittat sin trivselvikt. Tyvärr är vi inte överens... :-/
  • Martina 76
    Vilda Tiger skrev 2011-10-23 18:35:21 följande:
    Faster K, jag skriver i minmat.net. Brukar ligga på 5 procent carbs, 75-80 procent fett och resten protein.
    Hur mycket energi brukar du få i dig per dag ca?
  • Martina 76
    Joggi skrev 2011-10-24 14:33:39 följande:
    Jag är lugn!! Är jättenöjd med mina fina resultat... Men ingen vill väl se en nolla:)

Tänkte äta det här lääääänge oavsett om jag går ner eller står still... 
    Själv äter jag det här "for life" känns det som. Mår så himla bra av maten och tror verkligen på att kolhydrater är dåligt för kroppen. Jag behöver egentligen inte går ner i vikt men tycker att hälsoaspekterna är så pass viktiga att jag aldrig kommer att sluta!!! Och så mycket god mat som man får äta!!! Efter att har kört viktväktarna mer eller mindre under 10 år så tycker jag detta är helt underbart!
  • Martina 76

Var ute och käkade lunch med några brittiska kollegor idag och mässade om LCHF hela lunchen kändes det som. En av dem är diabetiker så jag blev riktigt uppeldad och argumenterade vilt! Två av dem sa att de skulle hem och läsa på och testa. Visst är väl LCHF ungefär samma sak som Atkins? LCHF hade de inte hört talas om men Atkins är tydligen populärt i England.

Vet inte hur ni andra är, men jag tenderar att bli något rabiat vad gäller LCHF. Man vill ju liksom få alla att förstå!!!!!

• Martina 76

Har tillbringat en härligt weekend på hotell i Mora. Första gången jag bor på hotell sen jag började med LCHF och guuuuuuud vad gott det är att äta LCHFhotellfrukost! Ägg, bacon, brie, hårdostar, leverpastej, kaffe med grädde - mums!!!! Igår år vi varken lunch eller middag utan stod oss på frukosten hela dagen!

• Martina 76

Hittade en sjuuuuukt motiverande blogg via kostdoktorn.se - http://healthyprawn.blogspot.com

Jag har nu bestämt mig att för att dra ner ordentlig på mejeriprodukterna. Jag tror att de är orsaken till att jag stått på samma vikt i flera månader nu. Grädde och mejeriprodukter tenderar att bli en del kolisar och är väldigt energirika. Nu ska jag göra soppor etc på kokosmjölk istället och ha äggmjölk i kaffet.

Efter nyår ska jag testa att köra en 7-dagarn Kaseindiet för att rivstarta det nya året.

Nu jäklar ska jag hitta formen innan sommaren! Jag vägrar att gå med degig rumpa och sladdrig mage utan nu ska magrutorna som skymtade på magen innan barnen kom till världen fram igen! Styrketräning, spinning, jogging och sjukt disciplinerat matintag - det SKA gå!!!!!

• Martina 76
    adams family skrev 2011-12-29 10:43:37 följande:
    LCHF magasinet kom med dessa riktlinjer för att minska förvirringen så äter man strikt är det under tio gram och det gör ofta de som har en hel del att tappa. Men de flesta brukar säga att under 20 gram är strikt.

Men som sagt kanske är så att de sista kilona måste omsättas med hjälp av träning...äter du LCHF så förbränner du ju fett du går på ren fettförbränning så det är fullt möjligt däremot så är det svårt att träna högintensivt på en strikt LCHF utan många får äta liberalt och träningsanpassat men du har fortfarande med LCHF en stor del av din träning som går på ren fettmotor. kolhydraterna är till för den extra energin som krävs vid explosiv träning.

Du kan äta träningsanpassat och äta strikt men lägga till en dos kolhydrater inför varje träningspass om du vill träna högintensivt och fylla på med lite protein och en liten dos kolhydrater efter träning för att maximera återhämtning och muskeluppbyggnad. Du behöver itne bli hungrigare bara för att du går på strikt med 10 gram kolisar efterssom din kropp är inställd på ren fettdrift..tänk i kalorier så är det ju så att man hamnar på kaoloriunderskott om man tränar men samtidigt så bränner du av kalorier från fettmassan som kompenserar detta. Lite mer hunger och signaler att fylla på får du men du har samtidigt förbrännt och din förbränning ökar och håller i sig dygnet efter träning en possitiv fysiologisk effekt av regelbunden träning är ju att de ger en bättre förbränning.      

Jag tränat ofta högintensivt - upp mot 90% av max och känner faktiskt ingen skillnad i ork med en strikt LCHF-diet. Jag har hur mycket ork som helst och konditionen är på topp!
  • Martina 76
    Loreena skrev 2011-12-29 12:53:59 följande:
    Rednose
    Du som tränar kanske kan inspireras av den här tjejen :)
    healthyprawn.blogspot.com/2011/12/den-nakna-s...

Hur går det för dig? Jag har ju varit off ett tag sedan jag blev gravid, men jag börjar långsamt trappa ner kolhydraterna nu. Fast jag kommer säkert landa på 80 kg den här graviditeten också ändå, suck. Målet är i huvudsak för mig att hamna någonstans mellan 50 och 100 kolhydrater/dag. Så jag kommer mao. inte äta särkskilt strikt alls, utan bara äta en extra liberal variant av LCHF för att må bra.
    Såg nu att du redan länkat...

Hon verkar veta vad hon talar om och har väldigt mycket intressanta fakta i sin blogg. Jag ska nog sätta mig med ett glas rödvin ikväll och plöja bloggen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**