• Postis

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kritik skrev 2012-07-22 18:26:19 följande:
    Jag är också nybörjare och undrar hur ofta ni andra äter? Jag kan ibland känna att jag är hungrig var 4e - 5e timme, även och jag tycker att jag ätit mycket fett till tex. lunch / frukost. Jag trodde det var det man skulle komma bort från nu :p 

Hur ofta äter ni andra för att slippa gå hungriga? 

Många verkar klara sig på att äta 2 gånger/dag, men min kropp fungerar inte så. Jag har minskat från 5 till 4 ggr/dag så en liten skillnad mot förut är det, men jag skulle aldrig klara mig på att äta färre gånger. Dock så äter jag mindre portioner än förr (har även provat att äta större portioner för att se om jag står mig längre men det gör ingen skillnad. Inte heller att öka på fettet). Du skriver att du är nybörjare, det kan ju vara så att din kropp inte kommit in i 100%-ig fettdrift än och att du efter hand kommer känna dig mätt längre. Annars får du göra som jag och gilla läget och konstatera att din kropp är lite annorlunda än många andras.
  • Postis
    piece of me skrev 2012-07-22 18:21:13 följande:
    Hej igen! Dag två av LCHF är avklarad och jag tänkte bara fråga om ni har några invändningar på det jag har ätit? Det är lite svårt såhär nu i början, hehe.

Lördag:
    Frukost: 2 ägg + 3 bacon skivor
    Lunch: Makrill i tomatsås och feta ost
    Middag: Köttfärslåda med broccoli, creme fraiche och champinjoner + ost

Söndag:
    Frukost: Rysk yogurt + grädde och lite nötter
    Lunch: Rester från köttfärslådan + feta ost och CF/majonäs
    Middag: Köttfärsås (med krossade tomater, lök, CF och grädde), smörstekt vitkål och ost.

Snack för båda dagarna blev baby bell ostar (en varje dag).. Någonting jag borde ändra på? 

Jag tycker att det ser bra ut. Håller du dig mätt och belåten? Jag själv undviker för det mesta att äta bacon då jag inte gillar allt den "preparerats" med, men någon gång ibland äter jag det, och du verkar inte heller göra det varje dag?
  • Postis
    Ellaria skrev 2012-07-23 14:27:54 följande:
    Vilket är det bästa receptet på pizzabotten?

(Kokosnötmjöl är samma som kokosmjöl va?)
    Jag gör på samma recept som min favoritpajdeg.

3 dl mandelmjöl
    0,5 dl sesamfrön
    1 msk fiberhusk
    50 g smör
    1 ägg

Blanda alla ingredienser och tryck ut till önskad form och tjocklek på bakplåtspapper. Låt stå kallt ca 30 min och förgrädda sedan i 200 grader 5-8 minuter.       
  • Postis
    TomMon skrev 2012-07-24 06:58:05 följande:
    Ok, kan ju konstatera att med två nyfådda barn i Taiwan är det inte lätt (läs omöjligt) att tänka lchf... Tror dock ändå inte jag gått upp, glömmer liksom att äta själv... Puh! :)

Men hemma ska det bli bättring!

Grattis till barnen, underbart att ni fått gåvan att bli föräldrar! {#emotions_dlg.flower} Nalle Hur länge stannar ni i Taiwan? Hur gamla är barnen? Är de biologiska syskon?
  • Postis
    Martina 76 skrev 2012-07-24 20:52:36 följande:
    Funderar på om jag ska köra stenhårt en månad efter semestern - 1000-1500 kcal per dag i en månads tid i kombination med hård träning. Mycket fett, minimalt med kolisar. Vill få bort de sista 5 kg med fett och inser att det krävs drastiska åtgärder. Vad tror ni? Pallar man en månad och räcker tiden för att åstadkomma resultat?
    Med tanke på hur hårt du tränar så tycker jag inte att det låter helt sunt med så lågt kaloriintag. Du får väl testa och se hur det känns, men var observant på kroppens signaler om den börjar kännas sliten eller orkeslös.
  • Postis
    Martina 76 skrev 2012-07-25 18:22:37 följande:
    Jag och min...ja, vad f-n säger man när han är över 40 - gubbvän?! ska köra stenhårt i september har vi bestämt. Nu under sommaren blir det för plågsamt att låta bli rödvinet. En strikt månad med noll kolisar, energiunderskott och hård träning - då jäklar!!!!  
    Din kärlek såklart! Hjärta Skrattande
  • Postis

Grattis Ollebulle till under 90kg! Skål

Igår var vi iväg på dagsutflykt till Söderköping. Stannade för frukt- och tepaus (frukt till barnen och pappan, te till mig) efter halva resan, hade med egen lunch (LCHF-paj) och åt på Burger King på vägen hem (jag åt en hamburgare utan bröd och ketchup med en side-sallad). Måste säga att jag tycker det funkar hur bra som helst med LCHf även när man inte är hemma! Vi besökte Smultronstället (www.smultronstallet.se) och de hade glass sötad med Nutrisweet (är det ett bra sötningsmedel?) men eftersom jag är väldigt förtjust i mjukglass så valde jag det istället. Tyckte dock att den kunde ha smakat mindre sött Dessutom stör jag mig på att allt ska vara så stort. Jag tog en barnbägare med mjukglass och det hade gott och väl räckt med en halv för min del. För några veckor sedan köpte jag och sambon en mjukglass tillsammans och delade på, det var alldeles lagom. Igår kände han sig dock glupsk och ville ha en egen Det lustiga är att mitt sötsug inte triggades alls av den där glassen! Kände lite antydan ett par timmar efter men då blev det så fullt upp med annat så tankarna på gott försvann och sedan var det borta. Skönt!!! {#emotions_dlg.flower}

Jag ligger fortfarande på +2 kg från min lägstavikt som jag hade precis innan midsommar, men det får vara så nu, hoppas att de försvinner i höst när det blir vardag igen. 

• Postis
    Ellaria skrev 2012-07-29 13:18:37 följande:
    Bästa kladdkakan?
    4 ägg
    1,5 dl grädde
    0,5 tsk vaniljpulver
    200 g choklad
    200 g smör

Smält smöret och smält chokladen i smöret. Vispa äggen fluffiga och häll i grädde och vaniljpulver. Vispa smeten fluffig, häll i chokladen och blanda. Häll smeten i en smord och "bröad" (jag "bröar" med kokosflingor) form och grädda i 225 grader tills den verkar färdig (jag minns ej hur länge jag brukar ha den inne). Receptet är egentligen på kladdkakemuffins, men funkar precis lika bra som en hel kladdkaka. Är godast med vispad grädde och bär till. Kakaohalten på chokladen styr mycket av smaken. Ska jag bjuda icke-LCHF'are så tar jag 70%-ig choklad, gör jag muffins till mig själv så tar jag 86%-ig eller 90%-ig.      
  • Postis
    piece of me skrev 2012-07-29 22:37:07 följande:
    Ställde mig på vågen imorse och såg för första gången 69 istället för 7x!! 

Har kämpat för att komma ner dit med kaloriräkning i över två år, och efter en vecka med LCHF är jag där. Jag är väl medveten om att det är vatten med största sannolikhet men jag är så grymt taggad ändå! 
    Grattis, härlig känsla! {#emotions_dlg.flower} 
  • Postis
    Babybel skrev 2012-07-31 13:55:20 följande:
    Nä, det är ju sant! :) Har dock lite ökad hunger eftersom jag promenerar minst en mil varje dag nu. Men är 300 g kött på tok för mycket? Tycker det är svårt att riktigt veta med måtten och ännu svårare att känna efter när man är mätt (för mig är det en väldigt distinkt känsla och ofta blir jag "inte längre hungrig" på bara nån tugga eller 2, men jag antar att jag inte ska sluta äta då?!
    Jag försöker tänka på att inte äta för mycket kött med tanke på alla skriverier som är om just kött och dess miljöpåverkan. Äter hellre lite mer av andra tillbehör (sås, grönsaker, svamp, etc). Men just vad gäller vikten så är det svårt att säga om den mängden påverkar dig negativt. Jag tycker också det är svårt att gå efter mättnadskänsla för jag blir också "nöjd" efter bara några tuggor men skulle jag sluta äta då så skulle jag snart vara hungrig igen. Obestämd

Idag har jag bjudit på LCHF-kladdkaketårta utan att de jag bjöd visste om att den var LCHF. Och de gillade den Gjorde den på 70%-ig choklad, med grädde och hallon på. Har tidigare bara bjudit folk som vetat om att den var LCHF så det var lite spännande.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**