• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej. Har läst ikapp på min nzya fina iPadda Maddissen. Mitt erbjudande kvarstår. Maila mig gärna om du vill ha rejäl coachning o hjälp med att hitta eventuella feli hur du har ätit! Återkommer när jag har datorn för jag hatar virtuella skrivbord....

• jeng

Alltså fy fan vilken värdelös grej..... 4500 kr kostar dom. Jaha vad kanman göra med den då? Jo man kan gå in på familjeiv och läsa (om man har tålamod nog till att försöka logga in) men svara är ett helvete för det går ju inte att skriva. Ok vad gör jag mer då? Jag ser på webb-tv. Men se det går ju självklart inte att göra på en iPad heller, eftersom dom inte har Flash. Jaha, så den åkte ner i byrålådan efter hela 15 minuter användning!

• jeng
    Kaya skrev 2011-05-02 21:07:07 följande:
    INGEN som hade lust att kommentera min fina uträkning som jag skrev in här tidigare idag? Min allra första uträkning av E%... (baserad på totala gissningar...) 

Nåväl kanske lika bra det för när jag skulle äta fläsk med smörstekt spetskål till middag så insåg jag att jag AVSKYR fläsk (och speciellt "fettranden") och ÄLSKAR spetskål, så istället för 75 gram fläsk inklusive fettkant som jag skrev in på minmat.net så åt jag 50 gram, mest "köttdelen" av fläsket, och istället för 100 gram spetskål åt jag 185 gram (rå vikt, men den "krymper" ju när man steker den, spelar roll eller?)... så det blev en måltid med MINDRE fett och MER carbs från grönsaker än vad jag lade in...

... med andra ord verkar det BLI mer åt GI än LCHF automatiskt om jag följer min egen instinkt och smaklökar!!!

Drygt 7 km löpning tidigare på 47 minuter. Jag hade lovat mig själv att allt under 50 min var OK (dvs allt under ett snitt på 7 min/km) så det får väl duga. Framför allt är jag igång med träningen igen och det är GULD värt!

Nu ska jag dricka rooibos och njuta av LCHF-ischoklad.

K
    Lite för mycket fett, lite för lite protein, och inte alls så mycket kolhydrater som du verkar tro eller tycka. MEN mycket kalorier. Som sagt, LCHF bygger lite på att man blir mätt på mindre och automatiskt minskar sitt intag till en bra kalorinivå. Visst finns det de som går ner även på höga kalorinivåer, men det skulle jag ju gissa är anledningen till det inte funkar för dig isåfall! Dessutom så tål inte alla en så hög fett%, så jag tror du gör ett bra val att gå över mer mot GI. Som du ju själv säger med! men jag är lite förvånad att du hamnar på så få carbs och så hög kalorimängd faktiskt. Jag har fått uppfattningen att du tycker dig ha haft svårt att äta så mkt fett osv..
  • jeng
    Bonanza skrev 2011-05-02 21:27:25 följande:
    Och vi som verkligen vill ha en, men inte har råd. Orättvist.
    haha, till vadå?
    Jag har en Samsung NF310, som är billigare och klarar allt! Visst den är lite större, lite tyngre, men det är ju en DATOR, inte nån konstig halvdan grej som man hela tiden irriterar sig på inte klarar av saker..... jag kan verkligen inte fatta vad man ska ha den till.....

Vi har i en 1.5 åring och en 2.5 åring som kommer älska att ha en varsin! (JA! För idiotiskt nog har vi TVÅ också... Min man beställde en på skoj innan han for till USA. Väl där så vann han en på konferensen han var på.... Så ja.... 2 stk för 3200 kr iaf, bättre än en för 4500 kr... :-P 
  • jeng
    mamman i skogen skrev 2011-05-03 07:12:39 följande:
    apropå kryddor...familjen vill ha tacos ngn dag och det ska vi väl fixa men jag får krydda min färs på sidan om..har ni några bra tips på vart man handlar kryddor utan massa socker i.
    Gör egen  
    http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=172

jag tycker det är för mycket salt i den där dock, så minska lite på det och salta seda färsen efter att du smakat istället! 
  • jeng

Inget upp på vågen av mitt fusk igår, skönt det! Däremot har jag lite ont i huvet, borde väl ha druckit mer till kolhydraterna antar jag! Iofs har jag sovit dålig, och har värsta allergichocken idag med igensvullna ögon och skit, så jag vet inte riktigt om huvudvärken har med det att göra istället.

Idag är jag på anan igen iaf, inget mer skitfusk med pommes! MEN däremot så åt jag ju bara nån fjärdedel av min godispåse igår, så den lär ju bli svårt att låta bli....  

• jeng
    LoveMyFamily skrev 2011-05-03 11:00:27 följande:
    Jag fattar inte hur 3 vågar kan visa så olika så vilken ska jag tro på?
    Vi har två vågar hemma och de visar rätt så lika men vågen på VC visar 4 kg mer.

Jag har börjat att mäta mig men vill också kuna jämföra på vågen.
    Hos min dietist väger jag alltid 2 kg mer, även efter avdrag för kläder, och även om jag inte stoppat minsta sak i munnen mellan besöken. PÅ MVC var det också så, vägde mig när jag åkte hemifrån och sen vägde jag alltid ett par kg mer (med samma kläder på) på MVC... jag tror helt enkelt att det viktiga är att man väger på samma våg på samma golv hela tiden, då får man iaf åt vilket håll det rör sig även om inte siffran är helt exakt!
  • jeng
    sasod skrev 2011-05-03 11:38:51 följande:
    Jag behöver lite pepp.. Har kört några veckor men har fuskat med alkohol och godis så nu är det dags att skärpa sig. Om 5 veckor ska jag åka utomlands så det får vara första delmålet.

Har inga problem med lunch då jag alltid har med mig till jobbet och middag som jag äter hemma är heller inga problem.

Däremot är jag ofta hungrig så äter nog för lite?

Äter proteindryck till frukost alt. 2 ägg alt.naturell yoghurt med lite frön.
    Till lunch kyckling/kött/fisk oftast med sallad/tomat/sparris och dylikt + beasås + tex mozzarella
    Till middag liknande lunch och ev. 1 mellanmål oftast då yoghurt

Är laktosintolerant och undviker helst även laktosfritt då det inte heller är helt hundra men yoghurt är ju smidigt så..

Någon som kan hjälpa till med lite tips/råd?

Är helt ny så ber om ursäkt för ev. upprepning osv.
    Skippa ypghurten och ät annat. Om du inte vill ha varm lagad mat, så ta kallskuret med några goda ostar till, en kycklingsallad (allt kan förberedas) med fetaost eller halloumi, middagsrester, en röra på CF, majjo, bacon, skinka, purjolök tex.... Ypghurten har för lite fett och för mycket kolhydrater, och kan absolut vara din stora bov.

Middag och lunch ser bra ut, men det beror såklart på mängderna. Snåla inte med bean och tänk på att inte äta för mycket grönsaker. Tomat är en bov som du bör äta med försiktighet om du har svårt att gå ner i vikt. Gör en sallad och ta lite tomat ovanpå för smaken, men ta inte en hel tomat till maten så att säga.

Jag dricker iofs inte vilken alkohol som helst, Bara godkänd alkohol och inte i stora mängder. (Rött vin eller nån enstaka whiskey) Jag har stått still jättelänge i vikt (7 mån) innan jag nu har lagt om kosten. Iaf under den perioden så har jag varit alkoholfri längre perioder just för att se om det gav skillnad - INGET ALLS! Jag vill bara säga att full avhållsamhet finns det inga krav på! Dricker man godkänd alkohol i godkända mängder så blir den minskningen i fettförbränning inte så stor att den sabbar hela grejen. Däremot så bör man ju passa sig för att dricka icke godkända alkoholdrycker. Ville bara tipsa om att det finns bra val att göra där också! Det man däremot får passa sig för är att omdömet sviktar om man dricker alkohol!! Väldigt lätt att man äter saker man inte borde, eller att man efter ett glas vin tänker att "ähh va fan en cider är jag väl värd???!!"
  • jeng

Sasod,
    Vad för proteinshake förresten? Hur gör du den, och på vad för pulver?
    Ett problem med såna är att dom ofta är väldigt fettsnåla, så du måste ösa på med fett för att det ska bli bra! 

• jeng
    lillAa skrev 2011-05-03 11:51:11 följande:
    Vad är egentligen godkänd alkohol...
    Vad är bäst att dricka?

Fattar att öl/cider o drinkar med läsk/juice inte är så bra...
    men hur är rangordningen inom vin?
    Torra viner innehåller ca 0.5-0.8 gram/100 gram. Om man tittar på systembolagets hemsida så redovisar de mängd kolhydrater per liter, så det kan man ju dela med 10 så får man rätt mängd/100 gram. Däremot alla söta viner, "halvdana" billigare viner (oftast) och såklart lyxviner typ portvin osv är ju ajabaja

Vodka, whiskey och andra rena osötade spritsorter är ok.

Du kan alltså med någorlunda rent samvete ta 1 glas vin eller en grogg på vodka och lightläsk (om din kropp pallar lightprodukter utan att trogga sötsuget).

Man kan också tänka på att man tål mycket mindre alkohol med lågkolhydratkost, speciellt om man äter strikt. Det kan vara bra att tänka på i förväg istället för att man märker det när man druckit sin vanliga mängd och knappt kan stå upp  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**