Kaya skrev 2011-04-30 22:45:34 följande:
Tack igen Jucea för inspiration!
Som du äter nu, mer åt GI-hållet, låter exakt som MIN MAT också! Som jag är van vid och trivs GANSKA bra med (utom en viss tendens till sötsug och "ohanterlig" hunger, men då har jag ju ätit en del bröd, frukt osv också!). Jag vill inte heller bli SUPERkänslig för carbs så minsta lilla "fusk" straffar sig nåt enormt, och jag vill inte utesluta grönsaker = alldeles för lite variation.
Vad tror ni... Kan det funka att köra så här:
1. Fortsätta undvika bröd, potatis, ris, pasta, frukt osv osv
2. Fortsätta äta ganska liberalt av ovan-jords-grönsaker (inte större mängder än jag gör nu)
3. Fortsätta äta ganska mycket protein (kanske öka lite här?)
4. Dra ner på mängden helfet ost, cf, grädde osv för att kompensera energin fr grönsaker, ev byta ut en del mot medelfeta produkter
5. Se till att äta extra kolhydratsnålt vid frukost efter nattens fasta och minimalt efter middagsmålet vid 18-tiden
6. Se upp med portionsstorlekar och inte bara fortsätta äta och äta bara för att det är ett "tillåtet" livsmedel
7. Äta "LCHF-godis" bara undantagsvis
K
Jamen nu är det ju DU som beskriver hur jag äter istället!
Jag ligger mitt emellan fas 1 och fas 2. Jag äter ca 60-65E% fett, 30 E% protein och 5-10E% kolhydrater. oftast ligger jag på 60 E& fett och 10 E% kolhydrater, MEN jag ligger väldigt lågt på kalorierna nu, så antalet gram kolhydrater blir ju rätt litet ändå. Jag försöker komma upp i minst 30 gram kolhydrater per dag nu, av grönsaker och mejeriprodukter (och lite mörk choklad) och märker att jag inte kommer så högt, utan jag får lägga till lite ibland. Har börjat fundera på en liten mängd krutonger i min kycklingsallad på kvällen, och så har jag ju knäckebröd som jag kan ta till frukost eller mellis. Självklart kan jag också byta typer av grönsaker, men jag trivs bra med mina sallader med sallad, gurka och rödlök och då blir det inte högre. Tomat och paprika är ju tex värre för min halsbränna, och jag vill ha sallad så blomkål, broccoli osv äter jag väldigt sällan!
Jag tar 1 (eller max 1.5 om de är lite mindre) kycklingfile, 50-75 gram fetaost, och sen öser jag på med sallad så det blir en jätteskål!

Det är min middag, och där behöver jag aldrig oroa mig för kalorierna, eller för den delen kolhydraterna eftersom jag äter mycket av kolhydratsnåla grönsaker. Du behöver alltså inte begränsa hela din portion, utan begränsa rätt saker och är fritt av annat!
Vill du äta kex så kan du ju testa mina kex med hela frön! Om man inte tuggar supernoga så tar man ju upp väldigt ltie av innehållet, och visst det är lite ägg och ost i, men det är trots allt fröna som är bomber vad gäller kalorier (och kolhydrater i vissa fall). Så då kan du få mycket gratis!! bra som snacks att ta till, både kalorimässigt, och sen sväller de ju i magen med lite dricka, så är man hungrig så kommerman ju över det!
Om du byter din vispgrädde mot en bra 15% matlagningsgrädde (det finns mer masa tillsatser, och sen ett par som är mycket renare. har för mig det är icas som är bra, en grön flaska) om du ska göra mat med grädde, använda vispgrädde i mindre mängder om det ska bakas eller vispas såklart. sen kan du gå ner till lätt CF istället för helfet. (men inte mini!!) så sparar du en hel del på dom produkterna! Sen tar man normalt med ost på sin macka, istället för 5 extra skivor för att det är bra enligt lchf typ
Och som du säger, om du minskar fettet men inte ökar kolhydraterna så får du ju öka på proteinet lite. Ca 150-200 gram per måltid av tex kyckling, fläskfile, rökt skinka, hamburgerkött eller annat magert kött är ganska lagom tycker jag. Jag undviker i stort det mer kaloritäta köttet nu, just för kaloriräkningen. Självklart äter jag det, tex om vi grillar en middag. Men jag äter i regel det magra. Då är det ju bra att tex byta ut laxen mot torsk varannan fiskmåltid...
Ja, det var några tips, som sagt jag tror att du har hittat precis rätt med det du skriver nu!