• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

ixi skrev 2011-04-30 19:04:57 följande:
    Hello allihopa!

Jag kom på en grej: sist jag åt LCHF tyckte jag att jag fick dålig andedräkt/smakade illa i munnen. Nån som känner igen? Hur hanterar ni det isf?

Tuggummi liksom? Är det okej enligt LCHF?

Hoppas eran valborg är bra {#emotions_dlg.flower}
    Ja, ammonika bildas som restprodukt av fettförbränningen. Det kan smaka i munnen och ibland lukta. (Jag tycker dock mest att man känner smaken själv, när man får mer saliv i munnen.) Det brukar vara mest i början, eller komma och gå i perioder. Sockerfria tuggummi om det är så att man tål sockeralkoholer, kan ju vara ett tips.
  • jeng
    ixi skrev 2011-04-30 19:20:40 följande:
    Tack! Men hur vet man om man tål sockeralkoholer...?
    Ja alltså, du får testa, och se om de triggar ditt sockersug eller ditt blodsocker. Om de gör det så kan du inte äta det, typ. Men det är ju inte så mycket i ett tuggummi.

Har för mig att jag har lovat dig att svara på nåt, som jag sen har gömt bort? Om du vet med dig får du gärna fråga igen, för jag hittar inte det jag tänkte på när jag bläddrar bakåt. 
  • jeng

Ketos är sällan negativt, däremot ketoacidos kan ju vara livshotande för diabetiker.

Alltså jag fick ju en choklad av min mamma i påskpresent. Jättefin kvalitet, kallas "mörk" och har 60% kakao. Den hade rejält med kolhydrater kan jag lova, så det är dumt att bara gå på att det står MÖRK på paketen... Det bör vara minst 85% anser jag, om man ska äta det oftare än väldigt undantagsvis. Då är det sällan över 20 gram/100. 70% däremot ligger ju betydligt högre på ca 35-40 gram. och den räknas alltid som mörk. Alla såna där "fina" kakor med smaker och grejer hit och dit ligger på 60-70%, så det gäller som sagt att passa sig när man väljer choklad.

• jeng
    Thomas 66 skrev 2011-04-30 21:02:38 följande:
    Eller hur: )  funkar iof om man har väldigt mycket kroppsfett.Men det spelar ju ingen roll vad man äter bara man ligger på ett minus intag 
    Minus i intag på kalorier menar du? För kalorier är ju ett extremt förlegat begrepp, som börjar bli vlkänt faktum att det inte funkar som man har trott. 100 kcal från nötter är ju inte alls samma sak som 100 kcal från smågodis till exempel. Man kan alltså inte äta vilka kalorier och matvaror man vill. Äter du kolhydratfri kost så ökar du ju i princip din basalförbränning, i och med att du äter produkter där kaloriinnehållet inte blir så högt i kroppen som det står på paketet.

men visst. Äter man mindre än man bränner så kommer man gå ner i vikt. Sen hur man räknar fram det, det tror jag inte det är nån som vet än. Isåfall hade man nog bytt ut kaloribegreppet.
  • jeng

Måste förresten bara berätta att efter att jag åt mina Lindorpåsar förra helgen, så duger nu Marabous 86% igen! hahaha... Jag som tyckte den smakade skit efter att jag ötit Lindt 90% ett tag. Tur att det duger iaf, eftersom jag köpte 2 kakor sist jag handlade, och inte har kommit i närheten av några 90% kakor då ingen butik här verkar vilja sälja det!

Det vore ju katastrof om man satt här utan ätbar choklad..... 

• jeng
    Segelvind skrev 2011-04-30 22:18:14 följande:
    Utan ätbar choklad....ingen bra situation....minns en gång när jag pluggade och hamnade där....affären hade stängt och det enda som fanns hemma var såna där havrekakor från Gille med chokladränder på....gissa vem som slickade av chokladränderna! Var rätt öm i tungan sen med tanke på hur sträva havrekakor är
    Åhhh såna kakor älskar jag... Ja HELA kakan alltså, gärna med extra choklad.......... 
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-04-30 22:39:24 följande:
    Ja, men visst är det goda!!

Vet inte om du såg i tråden tidigare....försökte göra mig lite lustig och skrev att jag svalde en sak i veckan och började genast fundera hur mycket kolhydrater det innehöll......lite skadad av LCHF??? Men det var nog bara jag som tyckte det var roligt eller har sjuk humor
    Hahahaaaa... Det missade jag Får skylla på huvudvärken.
  • jeng
    Kaya skrev 2011-04-30 22:45:34 följande:
    Tack igen Jucea för inspiration!

Som du äter nu, mer åt GI-hållet, låter exakt som MIN MAT också! Som jag är van vid och trivs GANSKA bra med (utom en viss tendens till sötsug och "ohanterlig" hunger, men då har jag ju ätit en del bröd, frukt osv också!). Jag vill inte heller bli SUPERkänslig för carbs så minsta lilla "fusk" straffar sig nåt enormt, och jag vill inte utesluta grönsaker = alldeles för lite variation.

Vad tror ni... Kan det funka att köra så här:

1. Fortsätta undvika bröd, potatis, ris, pasta, frukt osv osv
    2. Fortsätta äta ganska liberalt av ovan-jords-grönsaker (inte större mängder än jag gör nu)
    3. Fortsätta äta ganska mycket protein (kanske öka lite här?)
    4. Dra ner på mängden helfet ost, cf, grädde osv för att kompensera energin fr grönsaker, ev byta ut en del mot medelfeta produkter
    5. Se till att äta extra kolhydratsnålt vid frukost efter nattens fasta och minimalt efter middagsmålet vid 18-tiden
    6. Se upp med portionsstorlekar och inte bara fortsätta äta och äta bara för att det är ett "tillåtet" livsmedel
    7. Äta "LCHF-godis" bara undantagsvis

K
    Jamen nu är det ju DU som beskriver hur jag äter istället!

Jag ligger mitt emellan fas 1 och fas 2. Jag äter ca 60-65E% fett, 30 E% protein och 5-10E% kolhydrater. oftast ligger jag på 60 E& fett och 10 E% kolhydrater, MEN jag ligger väldigt lågt på kalorierna nu, så antalet gram kolhydrater blir ju rätt litet ändå. Jag försöker komma upp i minst 30 gram kolhydrater per dag nu, av grönsaker och mejeriprodukter (och lite mörk choklad) och märker att jag inte kommer så högt, utan jag får lägga till lite ibland. Har börjat fundera på en liten mängd krutonger i min kycklingsallad på kvällen, och så har jag ju knäckebröd som jag kan ta till frukost eller mellis. Självklart kan jag också byta typer av grönsaker, men jag trivs bra med mina sallader med sallad, gurka och rödlök och då blir det inte högre. Tomat och paprika är ju tex värre för min halsbränna, och jag vill ha sallad så blomkål, broccoli osv äter jag väldigt sällan!

Jag tar 1 (eller max 1.5 om de är lite mindre) kycklingfile, 50-75 gram fetaost, och sen öser jag på med sallad så det blir en jätteskål! Det är min middag, och där behöver jag aldrig oroa mig för kalorierna, eller för den delen kolhydraterna eftersom jag äter mycket av kolhydratsnåla grönsaker. Du behöver alltså inte begränsa hela din portion, utan begränsa rätt saker och är fritt av annat!

Vill du äta kex så kan du ju testa mina kex med hela frön! Om man inte tuggar supernoga så tar man ju upp väldigt ltie av innehållet, och visst det är lite ägg och ost i, men det är trots allt fröna som är bomber vad gäller kalorier (och kolhydrater i vissa fall). Så då kan du få mycket gratis!! bra som snacks att ta till, både kalorimässigt, och sen sväller de ju i magen med lite dricka, så är man hungrig så kommerman ju över det!

Om du byter din vispgrädde mot en bra 15% matlagningsgrädde (det finns mer masa tillsatser, och sen ett par som är mycket renare. har för mig det är icas som är bra, en grön flaska) om du ska göra mat med grädde, använda vispgrädde i mindre mängder om det ska bakas eller vispas såklart. sen kan du gå ner till lätt CF istället för helfet. (men inte mini!!) så sparar du en hel del på dom produkterna! Sen tar man normalt med ost på sin macka, istället för 5 extra skivor för att det är bra enligt lchf typ

Och som du säger, om du minskar fettet men inte ökar kolhydraterna så får du ju öka på proteinet lite. Ca 150-200 gram per måltid av tex kyckling, fläskfile, rökt skinka, hamburgerkött eller annat magert kött är ganska lagom tycker jag. Jag undviker i stort det mer kaloritäta köttet nu, just för kaloriräkningen. Självklart äter jag det, tex om vi grillar en middag. Men jag äter i regel det magra. Då är det ju bra att tex byta ut laxen mot torsk varannan fiskmåltid...

Ja, det var några tips, som sagt jag tror att du har hittat precis rätt med det du skriver nu!  
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-04-30 22:49:39 följande:
    Oj har du huvudvärk? Är det bantandet tror du?

Ja, jag behöll min fundering för mig själv....tror inte den hade varit så uppskattad uttalad i det läget................
    Ja, jag har bihåleinflammation.... Så nej det är inte bantningen.
  • jeng
    Kaya skrev 2011-04-30 23:23:24 följande:
    jucea och ixi, tusen tack för snabb respons i den sena valborgskvällen, perfekt stöd när jag nu sitter här och kämpar för att hålla tankarna borta från allt jag SKULLE KUNNA ÄTA NU...

jucea, det låter helt suveränt - helt klart liknande som jag har ätit förut när jag har kört fitnessmat fast med skillnaden att det blir NOLL bröd, frukt, potatis osv och MER fett istället. På så vis kanske man kan gå ner i vikt fast man äter en del grönsaker och samtidigt slippa den där kolhydratkarusellen som man faktiskt får t o m av mitt eget surdegsbröd och av frukt (INTE bananer o druvor) som man kombinerar med ost/nötter osv.

Jag för min del älskar alla former av kål så det lär bli en del blomkål, broccoli, vitkål, spetskål osv. Men jag har definitivt fått en tankeställare när det gäller grönsaker och kommer nog inte att äta typ en hel paprika och två hela tomater som hungerstillare medan jag lagar mat, typ...!

En av de allra bästa sakerna med att testa LCHF tycker jag har varit att man helt plötsligt INSER hur mycket carbs det är i vissa saker som man åt förut utan att TÄNKA på att det blev en massa kolhydrater, till och med som en person med en viss medvetenhet om GI, som har testat att köra olika typer av "proteindiet" osv... Jag har t ex bytt ut pasta ris och potatis mot grönsaker för det mesta i åratal, men samtidigt fuskat med inlagd gurka som jag älskar ("det är nog mest spadet som är sött"), kaviar, hur mycket jordnötter och jordnötssmör som helst ("nötter är ju både low carb och GI, måste vara bra" - goddamit jordnötter är ju inte ens en NÖT!!! ), osv osv.

K
    Då kör vi på Kaya! Jag tror det kommer passa dig bättre, du brinner på ett helt annat sätt när du skriver nu! Din diet ska ju passa DIG, även om du får göra vissa uppoffringar! Men du ska ju känna dig trygg och hemma med din kost för att det ska få n¨gon chans att fungera!

Jag håller med dig! Jag har ätit strikt GI förut, men aldrig begränsat mina grönsaker! Däremot har jag begränsat mejeri-kolhydrater och uteslutit (90% av tiden) pasta, ris och bröd osv, men ändå varit så tålig för kolhydraer att jag har kunnat fika på jobbet eller på stan eller köpa en lunch lixom... Det är så jag vill ha det. Jag vill tåla att fuska även om jag inte har lust att göra det speciellt ofta. Det är en ögonöppnare, speciellt jag som älskar paprika!!!! Och sockerärtor!!! Vist har jag haft koll på att det är mer kolhydrater i det än i sallad osv, men jag har tex inte stått i butiken och valt mellan 14 burkar oliver, utan jag har köpt den jag brukar köpa. Kunskap är ju alltid nyttig! Sen beyder det inte att man ska sluta äta paprika, det är lite där jag är nu. PÅ lchf fick jag sluta med allt sånt, för på lchf var jag tvungen att äta superstrikt (även i höstas innan jag nådde jämvikten fick jag gå ner från 20 gram till 10 gram för att få neråt på vågen). Det blir för extremt i längden, och som sagt så blev jag superkänslig för minsta kolhydratintag...

Nu ska jag försöka sova igen, ungjäkel till att inte vilja sova inatt...
    Imorrn kör vi!  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**