• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya,
    Jag tror inte att LCHF är för alla, alltså den strikta versionen, den "riktiga" LCHF:en om man får våga säga så. Det som skiljer LCHF från GI och anda lågkolhydratdieter, dvs den strikta fasen med väldigt mycket fett och väldigt lite grönsaker. Däremot så tror jag att lgkolhydratkost är för alla. Ph (min man) har ju noll behov av viktminskning, kan äta precis vad som helst. Men han har ju hakat på och körde LCHF med mig helt och hållet i iaf ett par veckor. Och han såg fördelar även för sin egen del. Han borde dock inte äta så strikt, för han gick såklart ner i vikt, och det ska han ju inte. Men han har iaf provat på! Det handlar ju om så mycket mer än viktminskning. Hälsa, humör, hormoner hit och dit.

Lågkolhydratkost är det hälsosamma alternativet, det korrekta alternativet, det vi är tänkta att äta! Det är jag övertygad om! Men sedan tror jag inte att alla är gjorda för att äta 20 gram kolhydrater om dagen, och ösa i sig fett. Man får lixom inte bli extrem åt det hållet heller! Däremot så tror jag att bland LCHF, GI fas 1 och GI fas 2 finns det ett alternativ som passar alla - om man bara kommer förbi sin dumhet att man "måste ha pasta för att kunna leva". Jag gillar pasta, kan tänka mig att då och då äta pasta, men jag vet att jag överlever utan det, och jag vet att pasta inte är det bästa för min hälsa. Att sitta och sleva i sig snabbmakaroner eller lågkvalitativ spagetti och dessutom tycka att det är bra och nyttig och hälsosam mat..... Det har jag svårt för att tåla!

Jäklars vilket träningsmål du har satt upp för dig själv! Nu vet jag ju iofs inte hur mycket det innebär att du behöver förbättra dig, för att klara milen under timmen. Men här snackar jag om att försöka komma igång med mina 2 km 2 ggr i veckan. Jag är imponerad av dig och önskar att jag hade din lust och motivation till träning!  

• jeng

Jag är färdigstädad! Ok, våttorkningen kvar, men det är inte heeeelt nödvändigt, för mina fogar tar väldigt illa åt sig av det... Om våttorkningen är det enda som maken har att göra när han kommer hem så kommer han bli glatt överraskad Städ och disk är främst hans grej, även om jag städar mycket, och alltid är det jag som städar när vi ska ha besök och ALLT ska göras. Han sköter mer det dagliga med dammsugningen och torka av bordet och ta disken osv. Han vet när han har varit bortrest att det inte är skött. Dels för att det oftast är svårt att hinna med barnen, och dels för att jag ju i princip går och lägger mig när barnen är nattade, för orken är helt slut så dags. Så jag känner mig jättestolt och tacksam att jag har haft ork! Det är ju självklart lättare när man har en ledig dag att göra det på, normalt är han ju bara borta veckodagar och då har man ju bara ett par timmar på kvällen!!

Har typ 300 maskiner tvätt kvar att försöka få tvättat ikväll, men jag är glad att jag har hunnit så mycket tvätt som jag har gjort ändå

Sitter och funderar på middag. t ju upp min tänkta middag till lunch. Funderar på om jag ska vara så tråkig att jag bara tar en shake, men det känns ju löjligt! Har slut på sallad, så då får det bli varma grönsaker.... Och så har jag kyckling och lax som är ganska lätt att laga till från fryst... Hmm..... Ett alternativ vore ju iofs att baka nya rökex och mumsa på Men då får jag nog låta dom försvälla lite mer, så man slipper dricka ihjäl sig. Har inte vågat äta mer än 2 på en gång förut... MUMS ja nu blev jag sugen!

NI vet ju att jag typ BOR i min säng! Och igår skruvade jag ju ihop ett extra sängbord så att jag har 2 stk nu (malm byrå med 2 lådor) så det blev bredare, mer som en bänk. Superfint och mer plats för alla grejer Sen har jag ett par långa lackhyllor på väggen för mina favoritpocketar, och nu köpte jag en till fast en lite smalare som jag har satt upp älskar mitt lilla hörn!  

• jeng

Hmm mina kex fick bara lite extra vatten och fick svälla en kort stund idag. men dom är skitsladdriga. förstår varför ni pratar om lång tid i ugnen om vi har svällt med så mkt vätska som jag har sett i recepten... jaja, då lär ju inte det helelr funka so middag då........

• jeng

skit skit skit, hittar INGEN bra middag.... ungarnas pannkakor i kylen ser lagom goda ut s nu vågar jag inte öppna där mer!

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-05-01 20:24:58 följande:
    De ger du FAN i! Ta en burk makrill och rör ut m lite rödlök och majjo.
    jag panikhittade en liten påse köttfärs i frysen som jag har microtinat och kör i stekpanna nu. får bli nudlar till. har eg inte råd med nån köttfärs idag, men det får väl bli som det blir! bättre än pannkakor iaf......
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-05-01 20:31:21 följande:
    Vikt före LCHF 61,4 kg

LCHF 7 dagar. Vikt 61,4 kg.

SUCK!!!!!!!!!!!

Lägga av eller fortsätta???
    Beror på hur du trivs med maten skulle jag säga. Om du tror att du kan äta så här eller att du vill äta så här för all framtid så är det ju rätt val. Däremot så är LCHF som sagt viktreglerande, och 61 kg är ju ingen direkt monstervikt... Om du inte har tappat nånting har du inte tappat nåt vatten... Kanske du får i dig mer kolhydrater än du tror.?
  • jeng

Kaya,
    Men va faaaan då! Som sagt, 9 minuter, det är inget att haka upp sig på Du ska ju vara otroligt tacksam och sporrad som är i så bra form. Och så kallar du det DÅLIG form!!! Jisses amalia. MItt långsiktiga mål är att kunna springa 3 km på 20 minuter... Det ser jag lixom inte att jag nånsin kommer klara i dagsläget, eftersom jag hela tiden måste avbryta pga hälsoproblem eller annat...  usch nu får jag jättedåligt samvete.... Är det NORMALT att man är i sådär bra form? Det kan det väl inte vara... Inte kan en svensson vilken som klara det där, antar jag? Panikkänsla över min dåliga form.......  

Ang lågkolhydratkost. Ja, Livsmedelsverket har skärpt till sig oerhört vad gäller sina rekommendationer, att man ska skippa det processade sockret, snabbmaten osv. MEN dom rekommenderar fortfarande över 300 gram kolhydrater per dag till folk... Det tycker jag är förlegat och borde ändra sig GENAST! Visst, dra inte ner till 20 gram, eller 50 gram, men varför inte halvera rekommendationen tex? Öka på proteinet lite, öka på fettet lite... Jaja... det är ju min drömvärld det :-P

• jeng

min krismatsituation resulterade i godaste nånsin, köttfärssås med nudlar. muuuums!

• jeng

pommes!!!
    *räcker upp en hand*

smal upptill och fetto runt mage, bak och lår!!!
    *räcker upp andra handen*

• jeng

Min man är på flygplatsen och om en timma är det tänkt att planet hem ska gå. Får väl se om det går i tid! Och imorrn kommer han hem, och då är det min födelsedag
    Huset är storstädat och massa tvätt är fixad! Nu måste jag bara försöka sova lite också, men jag väntar ju på att få höra om uppdateringar om planet osv innan jag lägger mig!!! 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**