**Den stora feta LCHF-tråden**
Kaya,
Jag tror inte att LCHF är för alla, alltså den strikta versionen, den "riktiga" LCHF:en om man får våga säga så. Det som skiljer LCHF från GI och anda lågkolhydratdieter, dvs den strikta fasen med väldigt mycket fett och väldigt lite grönsaker. Däremot så tror jag att lgkolhydratkost är för alla. Ph (min man) har ju noll behov av viktminskning, kan äta precis vad som helst. Men han har ju hakat på och körde LCHF med mig helt och hållet i iaf ett par veckor. Och han såg fördelar även för sin egen del. Han borde dock inte äta så strikt, för han gick såklart ner i vikt, och det ska han ju inte. Men han har iaf provat på! Det handlar ju om så mycket mer än viktminskning. Hälsa, humör, hormoner hit och dit.
Lågkolhydratkost är det hälsosamma alternativet, det korrekta alternativet, det vi är tänkta att äta! Det är jag övertygad om! Men sedan tror jag inte att alla är gjorda för att äta 20 gram kolhydrater om dagen, och ösa i sig fett. Man får lixom inte bli extrem åt det hållet heller! Däremot så tror jag att bland LCHF, GI fas 1 och GI fas 2 finns det ett alternativ som passar alla - om man bara kommer förbi sin dumhet att man "måste ha pasta för att kunna leva". Jag gillar pasta, kan tänka mig att då och då äta pasta, men jag vet att jag överlever utan det, och jag vet att pasta inte är det bästa för min hälsa. Att sitta och sleva i sig snabbmakaroner eller lågkvalitativ spagetti och dessutom tycka att det är bra och nyttig och hälsosam mat..... Det har jag svårt för att tåla!
Jäklars vilket träningsmål du har satt upp för dig själv! Nu vet jag ju iofs inte hur mycket det innebär att du behöver förbättra dig, för att klara milen under timmen. Men här snackar jag om att försöka komma igång med mina 2 km 2 ggr i veckan. Jag är imponerad av dig och önskar att jag hade din lust och motivation till träning!