• jeng
    lillabebben skrev 2011-05-03 11:55:14 följande:

Är också ny med lchf men spontant tycker jag det ser bra ut det du äter. Är själv också ofta hungrig, har alltid ätit många mål om dagen. Vet inte om det fortfarande är sötsuget som spökar och gör att kroppen vill få i sig något. Kan äta en brakmåltid med massor av fett och efter några timmar vill jag äta igen. Kanske blir bättre med tiden?

För övrigt har jag bestämt mig för att ge lchf chansen månaden ut. Fortsätter jag gå ner i vikt slutar jag, även om jag inte vill sluta. Kissar jättemycket förresten. Kan det vara så att jag tappar vätska? Att kroppen gör sig av med slaggprodukter? Jag måste ju ha varit ganska sockerförgiftad innan.... Fler som kissar mycket?

Sen undrar jag om någon har erfarenhet av lchf och panikångest/depression. Jag har panikångest och börjar idag medicinera mot det (Cipralex). Läste någonstans att lchf ökar mängden serotonin och det är väl det man har brist på vid ångest, eller? Sedan läste jag även det motsatta, att lchf ökar ångesten...? Hm, de ständiga sockertopparna är ju i alla fall en utlösare för mig så lchf borde vara bra tycker jag.

Jag har social fobi, panikångest, oro och depressionstendenser. jag medicinerar inte utan har klarat mig på egen hand tack vare en urbota stark vilja tror jag. Jag mår iaf bättre av lågkolhydratkost. Dels mår min kropp bättre, vilket ju tar bort en del av mina oros- stress- och depressionsobjekt ur livet. Dels känner jag mig stabilare, och har lättare att hantera vissa situationer utan att bli deprimerad/ge upp/spåra ur...

Jag kan alltså bara säga positivt.

Öka på till 80-100 gram kolhydrater om dagen. Ät lite av sånt som LCHF-are inte borde äta, och fortsätt hålla uppe fettet. Kör på det en period och se om det stabiliserar sig!
  • jeng
    sasod skrev 2011-05-03 12:29:03 följande:
    Mitt protein pulver innehåller för 1 portion 43 g protein, 2 g kolhydrater och 1 g fett så du har rätt för lite fett va?
    Tror jag behöver öka mängden på lunch/middag äter ungefär samma proteinmängd som jag gjorde när jag åt kolhydrater bara mer sallad. Har massa LCHF recept utskrivna hemma i en pärm ska försöka variera mig lite.
    Ja. Skaldemans ratio är en bra utgångspunkt, och den säger att mängden gram fett ska vara minst lika mycket som mängden gram kolhydrater + mängden gram protein. Dvs du skulle ha 43+2 gram fett, och du har 1 gram i med 40-50 gram kokosfett eller smör alltså
  • jeng
    yena89 skrev 2011-05-03 12:30:26 följande:
    Samma här. Själv HATAR jag anti-depp mediciner och liknande. Tycker inte man ska trixa med hjärnan och i slutändan mår man ändå inte bra av det om inte sämre. Jag tror mycket på naturens egna krafter eftersom det är sånt jag växte upp med. Inga vaccinationer, inga penicilliner förutom när man verkligen var tvungen.
    Vid feber höf feber och förkylning tog vi inte alvedon eller liknande utan hade iskalla handdukar runt vaderna och drack speciella örtteer. vid öroninflammation så hackade mamma lök och rullade in den i en kökshandduk och tryckte på öronen så försvann det efter nån dag. Ananr har jag min mirakelmedicin "Belladonna" egentligen en giftig växt men i väldigt små doser läker den allt för mig. Vid ångest tar jag Rescue-droppar som innehåller "Bachblüten" och då blir jag genast lugn. Varför stoppa i mig nåt onaturligt liksom.
    När jag känner mig nedstämd käkar jag piller med johannesört. Ska ha samma effekt som anti-depp om dom tas regelbundet men det är iaf naturligt och inget konstigt som trixar med hjäärnan.
    Växte iofs upp i tyskland och där är det mycket vanligare med naturläkare.

Annars är D-vitamin bra om man känner sig trött och nedstämd.
    Jag har ju av flera olika läkare blivit rekommenderad ett glas rött vin varje kväll istället. Så det kör jag stenhårt på Näe, kanske inte varje kväll men å andra sidan blir det nog 2 glas ett par gånger också hahaha jag har också fått ett par andra tips, och har också använt johannesört i tablettform! Det tycker jag hjälper, men det är inget jag tar nu!
  • jeng
    sasod skrev 2011-05-03 12:33:37 följande:
    Tack för tipsen! Tror jag måste öka mängden på lunchen/middagen samt äta mer fett till frukost. Ska försöka förbereda lite andra mellanmål att ta med till jobbet istället för yoghurt. Är inte mättande länge.

Aha trodde tomat var ok, ska minska på det. Är inget super fan av blomkål och broccoli men får variera lite med det.

Har nästan slutat med öl men dricker vitt vin och rosé (giller inte rött) Får försöka minska antal glas till vardags. Tyvärr gillar jag och mina vänner att träffas på ett glas ;)
    Babybels, ölkorv (bra sort), frökex/sesamkex är bra tips på mat som är lätt att ta med sig. Har du kyl har du ju ännu fler bra alternativ såklart

Vitt torrt in är också godkänt! Så det måste inte vara rött. Rosé vet jag dock inte, dricker det inte själv så jag har inte kollat upp det! Jag dricker också en del, men inga stora mängder! Som sagt, för mig gav det ingen skillnad alls vad gäller viktminskningen att jag höll upp men det är klart att det kan vara bra att begränsa sitt intag!

Skaldeman förespråkar torra viner till vardags, som livets njutning. Och kostdoktorn säger att torra viner är ok till fest - men att man själv bestämmer när det är fest!  
  • jeng

Kaya,
    Kom att tänka på dig när jag läste det här. http://www.annahallen.se/gi-isodieten-eller-lchf Du pratade ju om ISO här för ett tag sen, och om man tränar hårt och mycket ska det tydligen vara bra. (Jag tränar ju inte så den aspekten har jag inte tänkt på tidigare)

Bara för att krångla till det lite ytterligare för dig menar jag!  

• jeng
    sasod skrev 2011-05-03 12:40:54 följande:
    Hur gör ni förresten på restaurang? Tycker det är så svårt. I mitt umgänge går vi ofta ut och äter och mina kompisar tycker jag är trist med min LCHF.. Jag bor i Göteborg och här finns inga bra restauranger för LCHF vad jag vet? Mn kan ju ibland ta bort potatis/pasta/ris men då blir man sällan mätt samt känns oekonomiskt.

Klart man kan be om grönsaker istället men tycker det är lite omständigt.

Dessutom är ju snabbmat omöjligt! Ibland behöver man köpa något litet att äta vad köper ni då?

Frukt/nötter och annat smidigt är ju inte godkänt vad jag förstår.
    Är det en vanlig bra restaurang (alltså a la carte) så ber jag dom ta bort potatisen och ge mig en grönsallad vid sidan av istället. Däremot tycker jag det är svårt med lunchrestauranger. Där görs allt på löpande band lixom.

Snabbmat, om du har en matbutik i närheten så satsa på en bit grillad kyckling och en bit brieost tex, ett paket rökt lax och nån passande sås. Du kan äta en kebabsallad eller kycklingsallad på pizzeria, men får räkna med att kebabköttet ofta innehåller mjöl och andra idiotiska saker. Dock är det ju bättre än många andra val. såsen är inte direkt fet så om man kan toppa med nåt fett efteråt är det ju bra!

Jag jobbar på ett universitet, och här är det dock totalt omöjligt tycker jag! ALLT på lunchmenyn är ihopblandat och dom har adlrig några vettiga alternativ. Dom strålar med leendet och säger att deras mat är så fettnsål och nyttig typ... För att göra saken värre så kör dom mycket fullkorn osv som jag inte kan äta pga IBS. Jaja... Jag har ett par ställen jag kan gå till i nödfall, men jag vet att det blir för mycket kolhydrater, för mycket kalorier och dessutom så blir jag sällan varken nöjd eller mätt. Så det kan kvitta.

Just nu kör jag på Atkins-shaker som jag har i kylen på jobbet. Jag äter ju inte riktigt normal LCHF längre, utan en kaloristrikt variant med mer kolhydrater tillåtet (Mer åt GI-hållet) Det funkar mig alldeles utmärkt. Tycker jag blir mättare på en liten shake än på den dåliga maten här på campus oftast! Atkinsshakerna eller Low Carb-shakerna är ju tillåtna för LCHF om man ser till näringsvärden, dock för lite fett! Däremot om man ser till tillsatser och så så är dom såklart inte optimala. Iaf så tycker jag det är skitskönt att ha några barer eller shaker i kylen på jobbet ifall att jag måste ha nån mat, har missat matlådan eller ska jobba över osv. Så jag åt dom även förut alltså!
  • jeng
    sasod skrev 2011-05-03 12:48:03 följande:
    Tack där fick jag lite tips på "snacks". Härligt att vitt vin är godkänt. Undra om rosé är bättre eller sämre? Hade varit intressant att veta.

Jag slutade med socker en gång i 3 månader, hände ingenting med min vikt Nu ska jag försöka hålla mig till lite på helgen. För mycket socker är ju aldrig bra.

Det absolut bästa med LCHF för mig är att min mage blir så mycket bättre. Har haft en känslig mage under många år men nu är den nästan helt lugn.
    Spännande med din mage. Jag har ju själv IBS (och har nyss fått min diagnos efter 20 års helvete) så det är just därför jag började äta lågkolhydratkost nån gång för sådär 10-15 år sen
  • jeng
    yena89 skrev 2011-05-03 12:49:28 följande:
    Har jag sagt det sabbar? :S
    NÄ, jag sa, eller menade iaf, att det för många kan vara svårt att klara av träningen innan kroppen ställt om sig för den inte har energi nog. Men klarar men det ska man ju absolut träna. Träna är bra. Men blir man trött direkt så borde man lägga fokus på kosten och försöka om några månader igen.
    Jag vet inte om man sabbar nåt. Kanske att man blir trött och tänker fel och slutar med både kosten och träning :/
    Nej, jag tror det var jag och Helene som pratade om att vi hade läst att man kan få motsatt effekt i starten om man tränar hårt, främst då muskelträning. Dvs sånt som normalt är muskelbyggande, kan istället bli muskelnedbrytande - plus att det då skulle kunna hindra kroppen att komma in i sitt fettförbränningsmode, eftersom muskelnedbrytning innebär att nåt är fel och då snålar ju kroppen lixom... Men att däremot så är ju promenader osv bra redan från start.
  • jeng
    sasod skrev 2011-05-03 12:59:49 följande:
    En helt annan grej.. Båda gångerna jag börjat med LCHF samt en gång när jag ätit GI har jag fått mellanblödningar.

Äter P piller och har aldrig haft det innan eller vid annat tillfälle. Är det bara jag? De försvann efter ett tag men man blir ju lite orolig att pillren inte fungerar lika bra?

Tog upp detta med min gynekolog (man 65 år) han sa att jag inbillade mig men det kan väl inte vara en slump.
    LCHF är en hormonell diet, så förändringar i mensen är vanligt! Det tar ett tag, sen ställer kroppen in sig på sin "normala" mens, som kanske itne är så som den du är van vid. Man kan blöda, mer, mindre, längre, kortare osv, men å andra sidan så kan man ju trösta sig med att det är korrekt trots allt! man kan alltså blöda lite hur som hur ett par månader, och sen brukar det ordna upp sig. En del säger att dom har mer mensvärk i början också.

Jag har iaf aldrig haft problem med mina ppiller trots det här, har ju ätit lågkolhydratkost i 10-15 år, så jag antar att jag borde ha märkt det då
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**