• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-05-05 12:25:01 följande:
    Kan inte någon (Jucea?) förklara hur man kan kombinera 5/100-regeln med Skaldemans ratio för att hitta bra livsmedel? Skulle gjort det själv om jag hade något annat än telefonen att skriva förklaringar på. Denna kombination av regler är något jag tycker är vettigt att kunna, det blir ju lite räknande av det men inte så att man måste räkna exakt och hela tiden, men det gör att man kan skilja ut de bästa livsmedelna (heter det så? ).
    Jovisst.

Det finns 2 regler som är bra att använda sig av när man väljer produkter i butiken.

1. 5 gram kolhydrater som max / 100 gram vara.
    2. Skaldemans ratio, dvs mängden fett i en produkt ska vara minst lika mycket som mängden protein + mängden kolhydrater. 

Regel 1 godkänner till exempel vanlig mjölk. Men det gör inte Skaldemans ratio. Regel 1 säger att det här livsmedlet innehåller tillräckligt få kolhydrater, medan Skaldemans ratio säger att trots att det är få kolhydrater, så är det alldeles för lite fett för att det ska vara en lämplig produkt. Man slösar sina kolhydrater på fel produkt helt enkelt.

Grönsaker är ju ett undantagsfall, där fungerar inget Skaldemans ratio. MEN däremot så bör man använda ratiot även på sin måltid. Då ska man alltså ta så pass lite grönsaker, att de kolhydraterna som är i grönsakerna, vägs upp av den mängden fett man har i måltiden.

Har man sedan köpt hem livsmedel enligt båda reglerna, så har man redan sluppit undan det mesta av räknandet, eftersom de kolhydratprodukter man köpt hem innehåller så mycket fett att de mättar innan man fått i sig för mycket kolhydrater. I princip så  
  • jeng
    LoveMyFamily skrev 2011-05-05 12:51:05 följande:
    Jag förstår att det inte går att fuska på LCHF, men det är nog inte bara Maddisen som har fuskat här inne..

Idag mätte jag mig och det var några cm här och var som minskat =)
    Även på vågen men den vet jag inte om jag kan lita på.
    Självklart är vi fler som fuskar. Det är ju ett val man gör. Det Maddissen hade missat verkar dock vara hur mycket det sabbar, och att ett par dagar utan fusk inte är riktigt tillräckligt. 

Vad skönt till minskade cm  
  • jeng
    Mandel skrev 2011-05-05 15:17:24 följande:
    Pengainställningen verkar vara lite som hos en gammal arbetskamrat till mig. Vederbörande var så stolt för att de månadshandlat för endast 1.600kr när vi en frukost diskuterade månadsbudget för mat.
    Hon "glömde" dock att räkna med alla pengar de lade på frukost som de köpte på bensinmacken de åkte förbi varje morgon, alla kvällsmat som till minst 50% bestod av McD och pizza och liknande. För att inte glömma att de köpte matlåda till lunch nästan varje dag på jobbet.
    Det var tydligen bara inköpet i mataffären som räknades i matbudgeten. Mackorna var kanske bensin?
    Haha, lite så är det hos oss faktiskt. Fast vi är ju iofs väl medvetna om det. Utemat, alltså om vi går ut på kvällen ihop eller så går inte under matkostnader, det går under Nöjen/utemat. Och så käkar min man ibland lunch på jobbet med kompisar och det ligger också där. Vi har gjort så för att vi har gjort vår budget för att beräkna vad vi klarar oss på som minimum osv, och utemat är ju en kolumn som vi kan skita i om vi måste, medan matkostnader i övrigt är ju sånt vi måste ha. Men jag kan ju tillägga att det är väldigt små summor som hamnar i dom övriga kolumnerna, så det skulle nästan kvitta
  • jeng

Ännu en Papsi Max drickare ställer sig i ledet!
    Jag dricker dock betydligt mindre mängder nu än förr.

Jag säger att lågkolhydratkost inte är en bantningskur, det är en livsstil. För mig är det ju det pga hälsan. Men jag vet ju att jag skulle kunna äta ganska stora mängder av vitt bröd, vitt mjöl och en hel del godissorter utan att må dåligt i magen för det. Å andra sidan så känns det ganska så menlöst. Jag vill ha allt det där, och tänker unna mig när jag verkligen vill ha. Men jag behöver inte äta pasta 2 ggr om dagen, och bröd 2 ggr om dagen som typ många gör normalt!

Saker som jag vill kunna unna mig är att gå på restaurang och välja precis vad jag vill vid speciella tillfällen. Det brukar handla om pommes eller pasta, och äter vi efterrätt så brukar det bli nån form av glass eller choklad. Det händer dock så sällan så det tänker jag inte förbjuda. Hemmavid kan jag tänka mig att laga såna rätter då och då, men absolut inte på nån rutin! Och saker som jag också tycker är ok ur mitt perspektiv är att ta ett tortillabröd eller ett par tacoskal till tacosarna, att ta lite baguette om man myser med räkor nån kväll eller kanske att göra en toast skagen.

Självklart vill jag ner i vikt nu också, och d äter jag striktare än jag behöver göra för hälsan. Jag menar inte att 20 gram om dagen måste vara livsstilen. Utan jag menar själva tankesättet att begränsa sitt intag av kolhydrater till en mer rimlig nivå än det SLV rekommenderar, och att man ser till att göra det i så stor utsträckning som möjligt. Jag tycker själv att alla bör ligga på det som kallas lågkolhydratkost, dvs 100 gram som max per dag. Och då ryms ett par skivor bröd, lite potatis, en tortilla, ett par tacoskal, lite godis, lite ris eller pasta osv. men i VETTIGA MÄNGDER! Sedan kanske jag förespråkar att man kan försöka hålla sig närmre 50 gram större delen av tiden, och se 100gramsdagarna som lite lyxiga! Jag tror alltså inte att det finns nåt långsiktigt behov av pasta, bröd och potatis varje dag, men jag tycker inte heller att det ska förbjudas för all framtid!

• jeng

Sitter med min vanliga kycklingsallad och ett glas rött!
    Värst vad ni pratar gottis idag Man blir ju suuuugen!

Jag gör ischoklad på ca 100 gram kokosfett, 3 rutor chockld (marabou 86% eller lindt 90%) och ett par stora matskedar kakao (efter smak). Det blir ca 30 ischoklad med ca 0.3 kolhydrater i varje. En lite mer "sträv" smak pga kakao istället för att jag bara kör med choklad, men jag har behövt äta en del för magens skull, och då ville jag ha väldigt låg kolhydrathalt på dom.

• jeng

Kaya,
    Som alltid är jag superinspirerad av ditt liv och vad du orkar och hur du tänker med träning och mat! Jag önskar verkligen att jag hade din energi och orkade det du orkar!

Jag är så himla långt från mitt vanliga jag nu, och även mitt vanlig jag har extremt mycket sämre ork än du! Jättepeppande är det och jag hoppas att jag ska få må så bra snart att jag har ork att ta tag i träning och i allmänhet få tillbaka lite hopp om livet och bli mer aktiv utan att behöva oroa mig för magkatarren och sånt som har sabbat så mycket och fått styra mitt liv för länge nu...

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-05-05 20:34:57 följande:
    Kollar ni på Du är vad du äter?? 
    Nej! Jag ser ju alltid på webb-tv så jag får väl se imorrn.....

Det är ju Bea ikväll va? Vill verkligen se det!

Maddisen, du får kanske några tankar av det här avsnittet!!! 
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-05-05 20:55:35 följande:

Det där med ischoklad lät ju toppen! Choklad är det jag saknat mest under de här dagarna!

Kan meddela att jag hoppade upp på vägen idag igen.

61,4 - 59,9 = 1,5 kg! Jag är så nöjd.

Ska på tjänsteresa imorgon dock....vet ju att det inte kommer funka....Förbeställd mat osv...
    Jag undrar om LCHF tål 1 dags fusk pga tjänsteresa Men det märker vi väl.

Tänkte lyxa till det ikväll med 8 hallon och lite vispgrädde. Är vansinnigt sugen på choklad men har ingen hemma

Det är viktigt att tänka på att det mesta du går upp (om du går upp) är vatten! Bli inte ledsen pga det alltså utan håll ut så brukar det ha korrigerat sig efter ett par dagar igen. Fuskvattnet kan också dyka upp ett par dagar efter fusket!
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-05-05 21:06:13 följande:
    Tack för dina peppande ord. Ja, det vore så trist om vågen visade +. Jag tänkte försöka anstränga mig ändå. Det bästa är faktiskt att jag inte har någon våg. Väger mig hos min pojkvän som jag träffar ca var 10-14e dag. Då slipper man tokbryt om det går snett en dag.

Tycker du har bra och tålmodiga råd till Maddisen.

Hur går det för dig då? Vikten verkar ju droppa men är det tufft tycker du?
    Jodå det går ju sakta neråt nu. Verkar som det har släppt, för jag får ju nya siffror lite då och då. Superskönt. Äter ju strikt på kalorierna nu, lite friare på kolhydraterna (ca 30-50 gram). Får skäll från både höger och vänster över hur jag äter just nu så därför skriver jag inte så mkt om det.

Byter ut 1-2 mål per dag (inte alltid, men oftast) mot Atkins shake och så äter jag mycket sallader. Favoriten är kycklingfilé med grekisk sallad (isberg, ruccola, rödlök, gurka, fetaost och ibland oliver). Jag ligger jättebra på fördelning, dvs ca 60 E% fett, 30E% protein och 10 E% kolhydrater, vilket ju är det jag ska ligga på eftersom jag gått över till GI. Men eftersom det blir mycket grönsaker och sedan en shake här och där så blir det ju väldigt lågt på kalorierna, vilket är det jag får skäll för.

Men jag TRIVS! Mår kanonbra med den här maten, den känns hemma. Och som jag har saknat mina shaker när jag åt LCHF! Har alltid druckit naturdietshaker (färdigblandade!! pulvret är skit) till frukost om jag inte haft matlust, och ibland till lunch med. Var helt tafatt när jag inte hade nåt alternativ, innan jag hittade Atkinsshakerna!

Har ju inte jättemånga kilon kvar ändå, och jag tänker inte äta så här kaloristrikt i resten av mitt liv såklart, utan det var ju ett sista försök till att få vågen att röra på sig efter 7 månaders platå! För mig är det stor skillnad på vad jag kan äta för att hålla vikten och vad jag måste äta för att gå ner i vikt. Skittrög kropp! Men som sagt, jag stortrivs!
  • jeng
    Kaya skrev 2011-05-05 21:32:06 följande:
    Men Jucea!!! Tack för dina vänliga ord!!! Jag tänker exakt samma om dig, himmel vad positiv du är och vad du hjälper alla i tråden och har tålamod med nybörjarfrågor och förklarar allting så bra, dessutom får du resultat på vågen trots att du verkar njuta av det goda i livet (=rött vin o mörk choklad ) osv osv!

Min ork är inte så stor som den verkar, betänk till exempel att jag fortfarande inte har orkat ta mig i kragen och väga allt jag äter EN ENDA DAG på två månader och en vecka, fast jag har en jättebra köksvåg som bara står och väntar! och fast jag har varit frustrerad för att ingenting händer på viktminskningsfronten!

Sen är jag ganska allt-eller-inget. I mina energiska perioder ÄR jag verkligen energisk. Sen under perioder med förkylningar, jobbstress eller VAD SOM HELST kan jag helt plötslig bli helt apatisk och bröja missköta både mat och träning. Men just nu känner jag mig "på"...

... och särskilt när det gäller träningen!

K
    Haha Ja rött vin och mörk choklad, det är väl det jag INTE har dragit in på I förrgår utgjorde rött vin och naturgodis hälften av mitt totala kaloriintag på dagen... Det var skrämmande! Lätt att äta MYCKT av naturgodis, så nu försöker jag hålla mig till min Lindt 90% istället!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**