Fiaz skrev 2011-05-09 14:06:24 följande:
Hej!
Jag ska börja med LCHF inom en snar framtid, har inte precis många kilon att gå ner, kanske 3-4 kilo,men dock så tycker jag att detta verkar som en sund livsstil!
Dock måste jag bara få fråga en sak, vad innebär detta med under 5% kolhydrater är ok? Jag menar, 5% är väll nästan ingenting?
Och om man nu råkar äta någon form av light produkt någon gång eller så bara för att underlätta middagarna hemma (min sambo är fortfarande inställd på light grädde och sånt) förstör man allt då?
Läs gärna på i mitt infoblad för att få lite grepp om vad lågkolhydratkost innebär och lite om de olika alternativen (LCHF, GI fas 1 eller GI fas 2.
http://qrz.nu/gokart/kolhydratjakten%20infoblad_low.pdf
Finns såklart fler alternativ, men det är de vanligaste. Det viktigaste är inte heller vad man kallar sin diet/kosthållning, utan det är ju innehållet och innebörde av den. Lågkolhydratkost är jag säker på är det hälsosamma för oss i ett längre perspektiv!
Hur man äter för att må bra, skiljer sig ofta dock ganska så kraftig mot hur man äter om man vill ner i vikt. På LCHF måste många till exempel ligga väldigt strikt på kolhydraterna, specielle om man har få kilon kvar att gå ner. Man räknar ju inte kalorier på det viset som man annars är van vid, och det gör att mer kan gå fel om man missar i utförandet så att säga. GI är ju lite mer inriktad på kaloriräkning, även om man sällan behöver räkna så mycket om man följer vissa enkla grundregler med vad man ska äta. Det är också lite friare, och som en del brukar säga "fräshare" just med mer grönsaker, lite mindre fett, lite mer variation kanske för den som måst äta strikt på LCHF. Lightprodukter (iaf de medelfeta, dvs lättfraiche, matgrädde på 15% fett osv) är mer tillåtna på GI än på LCHF. På LCHF innehåller de för lite fett och för mycket kolhydrater för att du ska få en bra balans. För vissa funkar det dock, så man ska aldrig säga aldrig, utan det här är ju "normalfallet" man får utgå från
Som sagt, alla alternativ som handlar om lågkolhydratkost är bra för dig i längden! Vilket du väljer är upp till dig
Välkommen!!