• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

sasod skrev 2011-05-09 15:39:29 följande:
    Måste nog ta något litet snart då det gått 4 timmar sedan lunch och jag börjar bli hungrig och sedan har jag middagen kvar.

Då borde jag alltså äta något med lite kolhydrater relativt lite protein men mer fett.. Förslag?
    Ostrullar med smör på
    ischoklad på mitt recept som ger väldigt få kolhydrater (typ 0.3 per stk blir 30 stk) (100 gram kokosfett, 2 rutor mörk choklad (86% marabou eller 90% Lindt) och 2 stora matskedar kakao)

Jag tycker annars själv det är svårt att äta upp fettet när man har halkat efter sådär. Utan jag brukar försöka att ta lite extra fett till varje måltid istället, men det är ju svårt att göra i efterhand  
  • jeng
    sasod skrev 2011-05-09 15:46:54 följande:
    Vilken ost brukar du köra på? Jag gillar inte starka ostar men funkar typ hushållsost eller finns det något bättre förslag? Får nog köpa mig en stor ost och ha här på jobbet.
    Jag kör oftast på prästost. Lagom mycket smak för mig, jag gillar inte heller lagrade och starka ostar! Huvudsaken är ju att det är en ost med ganska hög fetthalt och få kolhydrater.
  • jeng
    Faile skrev 2011-05-09 15:57:18 följande:
    Hej alla.

Det här slutade tyvärr inte lyckligt. Min vän hittades avliden igår kväll i sin lägenhet, troligt självmord
    Jag har berättat om henne tidigare, den av mina vänner som gjort en gbp och istället för mat börjat missbruka
    alkohol och tabletter. Med en depression i bakgrunden så slutade det alltså illa.

Jag är så satans jävla arg på allt och alla just nu. På läkarna som bara kommer se henne som lyckad statistik ( hon gick ju ner ) och på henne för att hon gjort sina nära så jävla illa...

Dessutom misslyckades jag helt med maten idag. Skitdag.
    FY så hemskt! Och jävla SKITSJUKVÅRD som inte tänker längre än näsan räcker!
    Så otroligt ledsen för din skull, och jag förstår verkligen din ilska! Jag känner samma sak, och då är jag inte så personligt drabbad som du är och har varit!
    Kram till dig! 
  • jeng
    Fiaz skrev 2011-05-09 16:57:54 följande:
    Heh kom visst på en fråga till, lite dum är den kanske men vad sjutton!

Alla som vill får gärna svara Skrattande

Hur ser en typisk LCHF dag ut i matväg? Alltså vad äter ni till frukost lunch och middag, bara något exempel så jag får en ungefärlg bild av hur det är, samt vad tar ni som snack om man blir lite sugen?
    jag jobbar på en 2a folder, som hör ihop med den där, med menyförslag i. Jag har inte kommit så långt med den i detaljerna, men där finns en förslagsmeny för 2 veckor. Påminn mig så ska jag lägga in den vid tillfälle (har den bara på jobbdatorn)

Tror iofs att nån kanske har kopierat den här, EmmaU, var det du? 
  • jeng
    Fiaz skrev 2011-05-09 17:46:31 följande:
    Detta vore ju helt kanon! När man är som jag, lite dålig fantasi i köket så vore ett menyförslag det absolut bästa! Jobbar du med detta eller är du bara väldigt intresserad av just kost? Läste igenom din folder du länkade till och den var väldigt utförlig och bra måste jag säga!
    Tack!
    Jag jobbar inte med det, men det är mitt stora intresse! Dieter av olika slag, näringslära, kostråd osv. Hade gärna jobbat med det, men det skulle isåfall få bli vid sidan av eftersom jag inte heller vill lägga ner mitt jobb inom informationshantering/informationsförmedling. Iofs är det ju såna saker som gör att jag kan få ut informationen i en folder, så det är väl en kombination! Det vore underbart att få driva ngon form av företagsamhet inom lågkolhydratkost! Vi har ju skojat lite i tråden här om "bokcirkel" fast med mat istället, typ LCHF-cirkel. Nån form av studierunda där man ses en kväll varannan vecka och diskuterar och kanske avslutar med att laga mat tillsammans! Bor ju tyvärr ute i obygden så det känns inte sm att man har kundkretsen. (ven fast Termos bor typ 4 km bort)
  • jeng

EmmaU,
    Perfekt! Ja jag har ju gjort en vecka till sen jag klistrade in här för synpunkter kanske! Jättebra att någon hade listan!

• jeng
    Mandel skrev 2011-05-09 20:00:39 följande:
    Det är mer kolhydrater per 100g frysta björnbär eller hallon än vad det är i färska. För blåbär pch jordgubbar är det tvärt om.
    Hur kan det bli mer kolhydrater om man fryser hallon och björnbär, men färre om man fryser blåbär och jordgubbar?
    Livsmedelsverkets sida...
    Att det blir mer när man fryset brukar jag tänka mig beror på att lite av vattnet i produkten försvinner när man fryser...

Men om du har en produkt som det blir MINDRE i, då vet i fasen :-P
  • jeng
    lillakotten skrev 2011-05-09 20:18:39 följande:
    Hej alla! Är det någon som vet hur man ska göra med kosten om man tränar? Ska man fortfarande inte äta kh? Behöver man inte det gör att bygga muskler?! Sorry om jag ställer dumma frågor!
    Nej du behöver inga kolhydrater för att träna. Däremot så bör din kropp vara omställd och ha fattat grejen med fettförbränningen innan man tränar hårt. Därför rekommenderas bara promenader i början, och sen efter 2-4 veckor så kan man börja öka träningen.

Är man van att träna och inte vill lägga av så kan man säkert prova en medelväg. Du märker ju rätt snabbt om det funkar eller inte. MEN bara för att du i början får kassa resultat eller inte orkar, så behöver du inte kolhydrater. Det blir mer fel om du stoppar i dig kolhydrater då eftersom du bara förlänger processen fram till fettförbrännings-mode! Däremot så tror kroppen att du behöver kolhydrater, eftersom den inte har fattat att den kan använda fettet än. Håll ut då alltså, så bättrar det sig efter ett tag!

Tillägg: Kroppen behöver GLUKOS för vissa processer (tex hjärnan), men den behöver aldrig kolhydrater. Glukos är inte essentiellt, dvs kroppen kan skapa det av fett och protein också - du måste alltså inte äta glukos för att få glukos! 
  • jeng
    banansmoothie skrev 2011-05-10 05:32:50 följande:
    LCHF är skadligt för hälsan! Varför gör ni såhär mot er själva? Jag vill inte ta över er tråd men svara gärna i min, om ni har något försvar dvs.

www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58851042.html
    Haha jaså, hade du hittat hit och propagerat... Ja då sjönk förtroendet ytterligare....

(Jag har svarat men hittade din tråd från annat håll)
  • jeng

Och jag blir inte klok på min mage! Så mycket som jag proppar i den nu i form av hjälpande mediciner och frökex och hela baletten så borde jag inte ha några problem. Men självklart så har jag det ändå! Jag får väl vara glad över att jag iaf inte går runt med svullen, gasig, upprörd mage!!!

OT så går jag och funderar över min nästa hårklippning! Ska jag fortsätta spara håret (det har blivit av ren slump för att jag inte orkat klippa mig) eller ska jag fortsätta klippa det i kortare frisyr??? Gaaaah dessa beslut.... 

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**