• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mandel skrev 2011-03-22 16:43:58 följande:
    Jag kan skicka hem min make till dig. Han kan länsa skåpen åt dig. Det är han expert på. Börjar det sedan bli lite för ont om saker så passar han på när jag skickar iväg honom att köpa frukt. Då kommer han hem med bullpåsar, chokladbitar, kex, muffins osv.
    Han är värre chokladråtta en en kärring vid mens. Han äter upp barnens godis och han äter till och med upp min blockchoklad som jag köper hem för att ha när jag bakar!
    Ha ha ha!!!

Min man är inte riktigt så galen i godis, men han tycker däremot att det är helt självklart att han o barnen har "förtjänat" några pepparkakor var som efterrätt om de har varit "duktiga" och ätit min NYTTIGA mat först!!!

*grrr*

K
  • Kaya

kittycat, trist med halsen!!! Du får försöka ta det så lugnt det går så du får bli frisk medan ni är borta.

När det gäller maten får du trösta dig med att minsta lilla närbutik i Sälen - och definitivt de enorma ICA och Coop som finns numera - har allt du behöver för ett härligt LCHF-liv! Ägg, bacon, grädde, smör, ost, kött, lite grönsaker och kanske lite nötter och hallon att lyxa med. Sånt behöver du ju inte ha med dig dit, utan kan skaffa där! Du kan göra en underbar LCHF-middag åt dig själv, så får de andra sitta där med sin beslutsångest!!!

Krya på dig!

K

• Kaya
    jeng skrev 2011-03-23 12:37:26 följande:
    Vilken skillnad. När jag åt ca 30 gram kolhydrater, så kände jag aldrig av den här riktiga mättnaden. Låg på absolut minst 2000 kcal skulle jag tippa på! Nu när jag ligger på 10 gram så går jag oftare mätt, och har landat nånstans mellan 1200 och 1500 kcal. Det är ju så att man reagerar på om det är för lågt!

Var brukar ni andra hamna, och vad tycker ni i frågan rent spontant?? (om man bortser från ät när du är hungrig, och tills du blir mätt-diskussionen)
    Jag tycker att min hunger/mättnad är så olika olika dagar! Först när jag körde igång mådde jag så illa och längtade efter att få aptit, matlust och hungerkänslor tillbaka. Nu kan jag nästan ångra den önskningen ibland... :-/ För jag har fortfarande kvar lite av det där gamla beteendet - blir vrålhungrig + proppar i mig mycket på en gång. Och det är bara ibland som jag håller mig sådär skönt mätt 5-6 timmar efter en måltid.

Kanske att jag fortfarande ligger lite för högt på carbs eftersom jag inte begränsar mejeri/grönsaker sådär väldigt mycket och inte är i närheten av fakirdiet... så det är därför jag ibland triggar igång den där enorma hungern som gör att man överäter???

Idag åt jag till frukost: Te (ingenting i) + två pyttepones med Bregott och fet ost + 1 löskokt ägg med en liten klick citronmajonäs (obs! mina pones är verkligen små, av receptet som ska ge 8 st (?) får jag ut 12-14 st)

Klockan 12 var jag döhungrig och åt därmed allt detta: en stor bit rå zucchini, 3 råa champinjoner, 7 st LCHF-plättar med CF och kanel, 2 små nötbollar + provsmakningsbit (en rejäl) av nybakade LCHF-knäcket med Bregott...! Och inte att förglömma, kaffe med grädde!

:-O

Nu är jag mätt men (lyckligtvis) inte övermätt. Planen är att äta blomkålsmos och strömming panerad i kokos/sesam (blir det bra tror ni?) till middag + lite grönsaker och CF till, och that's it för idag!

Eller förresten... kanske ett par ischoklad till mitt kvällste efter träningen. Gjorde en ny omgång idag med MYCKET kokosfett och LITE choklad (2 rutor mörk mint och 2 rutor 90% till en jätteladdning kokosfett),vilket betyder att man kan äta ett gäng såna och ändå bara få i sig en bråkdel av en ruta choklad! Återstår att se om det smakar tillräckligt mycket choklad...

VIKTIGT MEDDELANDE: Mitt knäckebröd helt utan salt blev PERFEKT! Ostens sälta var precis lagom. Kryddade istället med lite andra kryddor. Så himla gott! Det blir suveränt till både frukost och kvällsfika. Jag gjorde samtidigt sesambrödet med dill och stekte plättar så det räcker till 3-4 luncher (en är redan uppäten! ).

K
  • Kaya
    Nikhita skrev 2011-03-23 21:26:56 följande:
    Jag har minskat o ökat precis lika mkt som du, men hoppas det bara är nåt tillfälligt i kroppen.
    Min hy är också mycket sämre. Stora finnar, iaf tre st, men de ligger djuupt så syns knappt tack o lov. Brukar inte ha såna Förvånad

Det är uppenbart att LCHF kan ha olika effekt på olika människor. En del rasar i vikt, andra får vänta länge på resultat. En del tycker träningen går bättre, andra tycker man blir seg i hela kroppen. En del får sämre hy (det var någon mer som sa det nyss här i tråden tror jag?) och en del får bättre hy.

Min erfarenhet efter drygt 3 veckor är så här.

1. Jag tror inte att jag har tappat ett gram i vikt eller centimeter i mått - och blev faktiskt lite besviken när jag tänkte att NU kan jag säkert ha byxorna från i fjol som jag tydligen hade växt ur under vintern - för jag KÄNNER mig ju "lättare" i kroppen - men nej, de var fortfarande lika mycket "korvskinn"...

2. Jag är jättebra i magen, det oroliga och bubbliga är borta och jag är varken förstoppad eller motsatsen.

3. Träningen går bra, det faktum att jag känner mig som att jag har "nära till mjölksyra" vägs upp av att jag känner mig pigg och lätt i kroppen för övrigt och inte hindras av en orolig mage.

4. Jag blir mätt och nöjd när jag äter och kan för det mesta äta lagom mycket åt gången (något som jag har haft väldigt svårt med hela mitt liv).

5. Jag känner mig piggare och sover bättre.

6. Mina sinnen känns skarpare. Att smaken påverkas så allt som är det MINSTA sött smakar som paradiset är ju en sak, men även mitt luktsinne har skärpts.

4. MIN HY ÄR 100 GÅNGER BÄTTRE. Jag har haft problem med vuxenacne från och till i 15 år. Sen jag lade om kosten har jag inte haft en enda liten finne. (Och det är typ rekord.)

Så förutom utebliven viktnedgång -jag HAR ju ändå 4-5 kg som jag vill ha bort - så har detta varit VÄLDIGT positivt för mig! Kanske att mitt "extrafläsk" rinner av mig så småningom också.

K

• Kaya
    Faile skrev 2011-03-24 06:15:54 följande:
    Kanske din kropp trivs med den vikten, och då kan det ju behövas lite kämpa för att få bort mer

Själv har jag också stått still i ca 2 veckor utan att fatta varför, tills jag kollade kaffet igår av en slump. Snabbkaffet var ju 36/100 visade det sig ( jämfört med brygg som är 0,4/100) så jag har ju de senaste veckorna fått i mig ca 10 mer per dag, alltså runt 30 istället för 20.

Så nu är ordningen återställd och jag hoppas vikten fortsätter neråt. Har ju en hel del kilon som ska bort, så det vore trist om detta faktiskt var en platå redan nu, men tror som sagt kaffet var boven. Hoppas på det.
    Hur kan snabbkaffet innehålla så mycket carbs??? *chockad*
  • Kaya
    Asereht skrev 2011-03-24 09:43:36 följande:
    Gör som Kaya och sammanfattar mina erfarenheter.

Jag är 39 år,  jag har fått fem barn och jag har varit överviktig de senaste 15 åren.  Mina erfarenheter efter att ha ätit lågkolhydratskost/lchf i 6 månader är:

1. Jag har gått ned 20 kilo vilket ger ett viktminskningssnitt på ca 3,3 kg per månad överslagsräknat.

2. Jag har minskat ett antal cm i omfång och gått ned från strl 50 till 44/46 i kläder, jag har fortfarande stor byst och stor rumpa men jag är ju skapt sådan.

3. Mitt blodsocker är jämt och fint och jag slipper toppar och dalar som påverkar humöret negativt.

4. Min ansiktshy var ok innan också så där har jag inte märkt någon direkt skillnad. Jag får fortfarande plitor vid äl och mens men så har jag haft det jämt. Däremot har huden på armar och ben blivit mjukare och jag upplever det som att jag får mindre torrutslag.

5. Jag har bättre fysisk ork vilket självklart hör viktminskningen till, kroppen är ju inte lika tung längre.

6. Konditionen är märkbart bättre också men jag tränar nada så den kan ju bli ännu bättre. Även konditionen beror ju en hel del på viktnedgången.

7. Mitt smaksinne har totalförändrats! Jag känner smaker mycket mer intensivt och är mycket mer känslig för sälta och sötma. Sockrade produkter smakar illa tycker jag numer. Jag smakade en hemgjord snickerspralin i julas och fick spotta ut den. Smaksensationen var hemsk! Numer föredrar jag den mörka chokladen eller ännu hellre hallon eller blåbär som jag tycker smakar gudomligt.

8. Jag har mindre huvudvärk numer. Jag har i många år lidit av spänningshuvudvärk och/eller midgrän vid stress, detta har det blivit mycket mindre av vilket är trevligt.

9. Min ledvärk har minimerats till nästan obefintlig! Det är nog det allra bästa av allt då jag inte haft värk i hand eller fotleder alls i vinter. Annars brukar jag ha ha rätt mkt besvär med det. Även här spelar nog viktminskningen in en del men även de minskade kolhydraderna i kosten. Nu är det ytterst sällan jag känner av lederna och gör jag det har jag oftast blivit kall en längre stund och då är jag mer stel och känner obehag än har värk. Har inte tagit en tablett på hela vintern.

Tyvärr så kan jag inte säga varken från eller till gällande trötthet då jag har en nybliven ettåring som sovit rätt kasst i några månader. Då spelar det liksom ingen roll hur man gör, man är ständigt trött oavsett. Däremot känner jag mig mentalt piggare över lag.
    Suveränt! Och vad skönt att höra att det är nån mer här som tillhör min åldersgrupp...

K
  • Kaya
    Denebola skrev 2011-03-24 10:19:57 följande:
    Jag åt TY+grädde+kanske 6 jordgubbar
    Sesambröd+smör+ost+paprika
    Te+grädde

Antagligen way to high on carbs, men men
    Men gud vad härligt att höra! Vad gott, och fräscht, och varierat! *mums* Det låter mer i stil med hur jag äter...! Jag blir alldeles matt vid blotta tanken på en sån här meny...

Frukost: äggmjölk
    Middag: kött med smör och bearnaise

Själv har jag ätit så här REDAN idag fast det inte ens är lunch än:

5:15: te (utan något i) + 2 bitar sesamknäcke med Bregott
    8:15: varm choklad på äggmjölk + kakao + hett vatten (=gott) + två små dubbelmackor av sesambröd med Bregott, ost och skinka
    11:15: te med grädde

Lunchen vid 12:30 blir rester från igår (hurra!): blomkålsmos med mycket smör och dill i + strömming panerad med kokos och kryddor och stekt i mycket smör + fräs av champinjoner, purjo, vitlök och zucchini med olivolja, gratinerat med parmesan och basilika (=pestosmak). *NAM NAM*

Middag blir på tåget hem ikväll, några LCHF-plättar med riven ost på och några ischoklad som tröst efter en låååååång arbetsdag! (ischokladen blev OK med MYCKET kokosfett och LITE mörk choklad men chokladsmaken var för svag för att barnen skulle gå med på att det var "riktigt godis" och jag tänker inte ens fråga om min man vill smaka... )

K
  • Kaya
    Kavat skrev 2011-03-24 10:47:15 följande:
    Kaya
    Låter ju toppen att du mår så himla bra! Solig
    Ja nu är det alltså bara midjemåttet som ska inse hur bra jag mår också!!!
  • Kaya

Förresten, hrmmm, får man större tuttar av LCHF?

(dagens fråga)

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**