jeng skrev 2011-03-23 12:37:26 följande:
Vilken skillnad. När jag åt ca 30 gram kolhydrater, så kände jag aldrig av den här riktiga mättnaden. Låg på absolut minst 2000 kcal skulle jag tippa på! Nu när jag ligger på 10 gram så går jag oftare mätt, och har landat nånstans mellan 1200 och 1500 kcal. Det är ju så att man reagerar på om det är för lågt!
Var brukar ni andra hamna, och vad tycker ni i frågan rent spontant?? (om man bortser från ät när du är hungrig, och tills du blir mätt-diskussionen)
Jag tycker att min hunger/mättnad är så olika olika dagar! Först när jag körde igång mådde jag så illa och längtade efter att få aptit, matlust och hungerkänslor tillbaka. Nu kan jag nästan ångra den önskningen ibland... :-/ För jag har fortfarande kvar lite av det där gamla beteendet - blir vrålhungrig + proppar i mig mycket på en gång. Och det är bara ibland som jag håller mig sådär skönt mätt 5-6 timmar efter en måltid.
Kanske att jag fortfarande ligger lite för högt på carbs eftersom jag inte begränsar mejeri/grönsaker sådär väldigt mycket och inte är i närheten av fakirdiet... så det är därför jag ibland triggar igång den där enorma hungern som gör att man överäter???
Idag åt jag till frukost: Te (ingenting i) + två pyttepones med Bregott och fet ost + 1 löskokt ägg med en liten klick citronmajonäs (obs! mina pones är verkligen små, av receptet som ska ge 8 st (?) får jag ut 12-14 st)
Klockan 12 var jag döhungrig och åt därmed allt detta: en stor bit rå zucchini, 3 råa champinjoner, 7 st LCHF-plättar med CF och kanel, 2 små nötbollar + provsmakningsbit (en rejäl) av nybakade LCHF-knäcket med Bregott...! Och inte att förglömma, kaffe med grädde!
:-O
Nu är jag mätt men (lyckligtvis) inte övermätt. Planen är att äta blomkålsmos och strömming panerad i kokos/sesam (blir det bra tror ni?) till middag + lite grönsaker och CF till, och that's it för idag!
Eller förresten... kanske ett par ischoklad till mitt kvällste efter träningen. Gjorde en ny omgång idag med MYCKET kokosfett och LITE choklad (2 rutor mörk mint och 2 rutor 90% till en jätteladdning kokosfett),vilket betyder att man kan äta ett gäng såna och ändå bara få i sig en bråkdel av en ruta choklad! Återstår att se om det smakar tillräckligt mycket choklad...
VIKTIGT MEDDELANDE: Mitt knäckebröd helt utan salt blev PERFEKT! Ostens sälta var precis lagom. Kryddade istället med lite andra kryddor. Så himla gott! Det blir suveränt till både frukost och kvällsfika. Jag gjorde samtidigt sesambrödet med dill och stekte plättar så det räcker till 3-4 luncher (en är redan uppäten!

).
K