• Kaya

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jennie2010 skrev 2011-03-20 20:46:29 följande:
    jag och mina frågor
    Okey...pumpakärnor är det okey?
    Har läst att nötter som mellanmål mm är okey. Innebär det att man får äta hur mycket man vill av det?
    Finns det några frukter som är okey?
    Pumpakärnor äter jag dagligen så jag HOPPAS det är OK!

Nötter innehåller kolhydrater så dem kan man äta bara man inte äter så mycket så man hamnar över den mängd carbs man vill hamna på under dagen. (Även här erkänner jag mig skyldig till ganska stort intag...)

Frukt är inte LCHF på något vis men jag tycker personligen att om man ska "fuska" nån dag kan det ju knappast vara värre att synda med en härlig fruktsallad än att t ex äta lite "för mycket" av något som är mer low-carb-high-fat typ mörk choklad eller så...?

K
  • Kaya

OJ LINDA! Jag som under kvällen ätit MASSOR av rawfoodkex som till största delen består av linfrön!!! *hjälp*

• Kaya
    josssan84 skrev 2011-03-21 08:46:17 följande:
    Vilken bra tråd! Har många + kilon som jag nu börjat ta tag i. Har förr prövat GI men inte helhjärtat så det har inte funkat. Prövar nu lchf men är inte super påläst. Har nu hållt på en vecka och det har inte rasslat så mkt på vågen dock, typ 0,5kg. Förr när jag har viktväktat så kan det ju rassla en 2,5kg första veckan. Så antingen biter det inte bra på mig eller så kommer det rassla till mer nästa vecka. Sen skall nämnas att jag inte får motionera så mkt just nu pga av en period med utmattning.

Har mått bra och känner att jag kan leva såhär så det får gå om det tar tid.

En fråga, vet att man inte får äta frukt, men hur är det med bär?

Hur mkt går ni ner ungefär per vecka?
    Jag vet inte om eller hur mycket jag går ner för jag väger mig aldrig men jag känner mig helt klart lättare och "gladare" i kroppen efter 3 veckor!

HALLON ska vara det bästa i bärväg! Jag äter hallon lite titt som tätt, gärna på LCHF-pannkakor eller som efterrätt med vispgrädde. (men om man ska vara strikt med kolhydraterna kan man naturligtvis inte äta FÖR mycket bär, inte ens hallon)

K
  • Kaya
    MrsMurphy skrev 2011-03-21 10:32:45 följande:
    Men yippieyeeay då... Var ju bortrest och hade inte full kontroll över maten, gjorde iofs genomtänkta val vid varje måltid och bör ha varit halvhyggligt bra. Sen föll jag dit för chipsen i lördags och eftersom jag ändå hade sabbat så resonerade jag så fint att det fick bli pizza vid hemkomst och tom kyl.

2 KG UPP???? *avgrundsvrål*

Nåde om detta inte är vattenkilon, jag hade ju nått målvikt 1 så nu är det bara att tappert kämpa sig ned igen. Skrikandes
    Men du, jag väger mig som sagt aldrig men två kilo, är inte det vad man typ rör sig mellan en helt vanlig vecka/månad beroende på menscykel och vad man har ätit dagen innan och om man har motionerat hårt etc...?

jag inser att jag aldrig skulle klara att mäta mina resultat med hjälp av en våg för att hålla koll på kilon eller till och med GRAM ner eller gram upp måste vara oerhört frustrerande?!

För mig sitter ändå vikten i huvudet. Om jag inte har tränat på ett tag och känner mig lite nere ser jag en småfet konturlös "tant" i speglarna på gymmet när jag kommer in (BLÄH), men efter ett skitbra träningspass (dvs en timme eller två senare) ser jag ett fitnessfenomen med helt OK muskeldefinition för att vara, just det, en tant. Och då har jag knappast gått ner ett enda gram utan då handlar det ju om hur man uppfattar den kropp man faktiskt har.

Om jag vägde mig nu och upptäckte att vågen numera står på 70 kg fast jag i 15 års tid sedan jag slutade väga mig har inbillat mig att min "normalvikt" är 65 och min "idealvikt" som jag har när jag tränar hårt och sköter mig är 60-62 (dvs som det var när jag var 20 år) så skulle jag säkert bli jättebesviken och börja nojja över siffran "70" fast jag är 100 ggr mer nöjd med min kropp NU än jag var då och i minst dubbelt så god form!!!

K
  • Kaya
    Fröken Småland skrev 2011-03-21 12:37:11 följande:
    Du är en klok kvinna Kaya
    Tack Fröken Småland! *rodnar*

Jag önskar det var sant, för om jag verkligen VORE klok skulle jag omedelbart sluta se den mulliga tanten i spegeln ens FÖRE träningspasset och inse att jag duger som jag är, tantfigur eller ej, och att det enda som betyder något (på DEN fronten alltså, min kropp och mitt utseende) är att jag är frisk och mår bra och KAN och VILL träna!

jucea, kom tillbaka genast. Internetforum är konstiga (icke)platser där man ibland förundras över att människor tar chansen att provocera och kritisera på ett sätt som man knappast skulle göra öga mot öga IRL. Det är jättetrist när man råkar ut för det och obegripligt när man observerar hur det drabbar någon annan.

Som jag ser det är denna typ av forum INTE en plats där vissa experter har rätt att ge alla andra råd, och den som inte kvalificerar sig som expert vackert får låta bli att dela med sig av sina egna tips och erfarenheter. Så även om jag skulle komma in här nu och säga att det enda som räknas som RIKTIG LCHF är att äta grillade daggmaskar morgon middag och kväll så skulle det liksom inte vara skäl nog att kasta ut mig... utan bara ignorera eller ifrågasätta mitt uttalande. Och om jag blev ifrågasatt på den punkten av en eller flera andra på forumet så skulle jag fortfarande ha samma rätt att vara här som alla andra...

... eller?

K
  • Kaya
    MrsMurphy skrev 2011-03-21 12:57:12 följande:
    Kaya: Jag har ju sen jag dragit igång haft en veckoinvägning varje vecka samt mätning, hittills så har det gått ner rätt bra varje vecka, både vikt och cm. För mig har det varit en perfekt boost för motivationen. Jag har invägning på morgonkvisten för jag vet att det varierar vilt under dagarna. Förra invägningen så kom jag till målvikt 1 och jag var jättelycklig över att jag passerat en av de magiska gränserna som jag suktat efter.

Till saken hör att jag under förra veckan just hade mens och kände mig småfetto under halva veckan. Jag kånkade runt i slalombacken upp och ner med pulka halva dagarna. Kändes som att fett borde ha rasslat av.  Men nu vid invägning efter denna pärsen samt det onödiga syndadet plus att mensen är över så var det plus både på vikt och cm.  Så nu tillber jag alla högre makter om att det rör sig om vatten för annars blir jag faktiskt lite smådepp.

Men jag vet att det är småidioti att stirra på våg men måttbandet brukar visa bra hur landet ligger. Jag måste ha någon form av morot i form av småmål på vägen och nu hade jag redan firat av den så det blev lite bitter eftersmak. Jag kände mig som ett svullet fetto och nu fick jag det bekräftat, jag hoppades att jag kände fel...

Men visst, du HAR rätt. Men min skalle fungerar inte så. Skrattande Jag har så pass många kilo som ska bort så nu vill jag verkligen bara få bort dom.
    Helt förståeligt - alla vill vi ju ha någon form av feedback att det vi gör "fungerar" - jag vill ju helst ha den där fitnesskroppen i spegeln redan innan jag börjar träningspasset, det är det JAG hänger upp min motivation på - och det är absolut inte ett enda dug "bättre" än att använda vågen som redskap.

Det jag menade var bara att om jag kände mig pigg och glad och lätt i kroppen en dag skulle den positiva känslan kunna sabbas direkt om vågen visade plus...

K
  • Kaya
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-21 14:20:30 följande:
    Vad kan man använda kycklingfärs till? Förutom burgare, det har jag gjort...
    Gott att steka med "tacokryddor" (inte nödvändigtvis såna där färdiga påsar utan t ex färsk chili, vitlök,spiskummin...) och använda istället för köttfärs till mexikansk mat!

K
  • Kaya

Fia Funderar!!! Vilken underbar bild på din kvällsfika! Jag blev så himla sugen när jag såg den, hmmm, nu kanske jag måste ha en nattmacka på pones...  (jag hade inte en tanke på något att äta förrän jag såg din bild! )

Och vad gott det lät med bacongrytan - jag älskar broccoli o blomkål OCH bacon. Inspirerande!

K

• Kaya

På tal om kokosfett. När ni köper Cocosa på hälsokostbutiken, köper ni då den vanliga (dyr) eller den ekologiska (SVINdyr)? Hur viktigt är det att välja eko just när det gäller kokosfett? Jag menar, hur besprutad och giftig är en konventionellt odlad kokosnöt?

Jag har en hemsk bekännelse. När jag var hemma hos mina föräldrar gömde jag mammas Piffi Allkrydda (typ glutamat och lite annat, typiskt 70-talskrydda som användes innan man fattade hur farligt E621 (?) är!) längst bak i skafferiet så hon inte skulle hitta den. :O

Har precis bjdit mina kollegor på kanelbullepones (kallade dem "kanelscones" och berättade inte att de var LCHF/glutenfria ) och fick bara positiva kommentarer (som jag hoppas var ärligt menade...).

K

• Kaya
    LinneaEleonora skrev 2011-03-22 14:38:35 följande:
    Vilket är det godaste LCHF-bröder tycker ni? Helst utan nötter eller med bara någon sort. Är taggad på att baka men vet inte vilket. 
    Jag tycker LCHF-knäckebröd och sesambröd av det jag har testat.

K
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**