• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Helene,
    Pisshelg (bokstavligt talat?) men skönt att det gick bra med avloppet så ni slapp gräva och lägga massa tråkiga pengar på det!!

Ang maten så är det ju bara att ta nya tag. Som sagt - huvudsaken är att man sköter sig mestadels, inte alltid! 

Kaya,
    Som vanligt imponerad! Att du kallar trädgårdsarbete och långpromenader för vila, det går över mitt förstånd  

• jeng
    majsanb skrev 2011-05-09 12:40:18 följande:
    Hejsan! Har en lite fundering. Om man missköter sig någon dag och och äter mer kolhy än man gör i vanliga fall, skiter sig allt då och man går upp det man har gått ner och får börja om från noll igen?????
    Räkna med att du drar på dig vatten. Kan vara allt från 0.5-3 kg vatten beroende på hur känslig du är och hur mycket du har fuskat! Detta kommer oftast dagen efter, men kan även dyka upp ett par dagar efter!
    Sedan får du räkna med att du sabbar kanske 3-5 dagar efter fusket (beroende igen på hur rejält du har fuskat) eftersom det tar tid för kroppen att stlla om sig till fettdrift igen. Den stora risken ligger alltså i att äta fettrik LCHF dagarna efter fusket, när kroppen har glömt bort vad man ska göra med fettet. Då kan man gå upp lite igen!

Fuskar man lite nån gång ibland är det alltså ingen större fara, även om man får räkna med sämre eller inga resultat på vågen. Men att fuska en gång i veckan (vissa frågar om ätardagar tex) är ju ingen höjdare eftersom man riskerar att bara få ogjort det man har gjort! 
  • jeng

Termos, det är alltså DU som är ansvarig för att alla vi andra går omkring och är feta???

Jag syr barnkläder! Men när jag har dåligt med tid så blir det ju inget alls såklart... vad har du för maskin?

• jeng

Jag behöver för övrigt också en bra hobby! Så om du kommer på nåt, eller hittar nåt spännande som pågår i trakten så kan du väl säga till?

• jeng

Yena,
    Man kan lika gärna testa med högre pris på blocket, alla prutar ändå (nästan alla iaf).
    jag la ju själv ut hemmagymmet förra veckan för jag var så ledsen och arg att jag inte klarar av övningarna längre. Efter 2 dagar ringde en tjej och ville ha det, utan att pruta minsta lilla! Superskönt var det att bli av med det och dels få pengar och extra plats, men främst bara slippa se på det och veta att man inte klarar av det...
    Hoppas att du har samma tur som jag!  

• jeng
    Fiaz skrev 2011-05-09 14:06:24 följande:
    Hej!
    Jag ska börja med LCHF inom en snar framtid, har inte precis många kilon att gå ner, kanske 3-4 kilo,men dock så tycker jag att detta verkar som en sund livsstil!
    Dock måste jag bara få fråga en sak, vad innebär detta med under 5% kolhydrater är ok? Jag menar, 5% är väll nästan ingenting?
    Och om man nu råkar äta någon form av light produkt någon gång eller så bara för att underlätta middagarna hemma (min sambo är fortfarande inställd på light grädde och sånt) förstör man allt då?
    Läs gärna på i mitt infoblad för att få lite grepp om vad lågkolhydratkost innebär och lite om de olika alternativen (LCHF, GI fas 1 eller GI fas 2.

http://qrz.nu/gokart/kolhydratjakten%20infoblad_low.pdf

Finns såklart fler alternativ, men det är de vanligaste. Det viktigaste är inte heller vad man kallar sin diet/kosthållning, utan det är ju innehållet och innebörde av den. Lågkolhydratkost är jag säker på är det hälsosamma för oss i ett längre perspektiv!

Hur man äter för att må bra, skiljer sig ofta dock ganska så kraftig mot hur man äter om man vill ner i vikt. På LCHF måste många till exempel ligga väldigt strikt på kolhydraterna, specielle om man har få kilon kvar att gå ner. Man räknar ju inte kalorier på det viset som man annars är van vid, och det gör att mer kan gå fel om man missar i utförandet så att säga. GI är ju lite mer inriktad på kaloriräkning, även om man sällan behöver räkna så mycket om man följer vissa enkla grundregler med vad man ska äta. Det är också lite friare, och som en del brukar säga "fräshare" just med mer grönsaker, lite mindre fett, lite mer variation kanske för den som måst äta strikt på LCHF. Lightprodukter (iaf de medelfeta, dvs lättfraiche, matgrädde på 15% fett osv) är mer tillåtna på GI än på LCHF. På LCHF innehåller de för lite fett och för mycket kolhydrater för att du ska få en bra balans. För vissa funkar det dock, så man ska aldrig säga aldrig, utan det här är ju "normalfallet" man får utgå från

Som sagt, alla alternativ som handlar om lågkolhydratkost är bra för dig i längden! Vilket du väljer är upp till dig

Välkommen!! 
  • jeng
    Martina 76 skrev 2011-05-09 14:36:56 följande:
    Jag kan gladeligen meddela att 5 dagars fettfasta gav mig ca 1 kg viktreduktion. Så här lite har jag inte vägt sedan 2003! Bara 2-3 kg kvar till målvikt nu, men det är dessa kilon som är de riktigt svåra. Det går trööööööööööööögt!!!
    vad kul att det fungerade för dig!
  • jeng
    Mandel skrev 2011-05-09 15:16:38 följande:
    Va!?! Är det du som smyger i vårt fikarum om nätterna och äter upp alla kakor!?!
    Får se till att låsa bättre...

Jag syr inte kläder. Jag syr gardiner, dukar och lagar trasiga kläder och byter dragkedjor m.m.
    Önskar mig en overlockmaskin...
    Jag har ett jättestort tyglager och en suverän Overlock! Dessutom en hel hög med Burda-tidningar och mönsterpapper, resårer och gud vet vad! Du får komma och hyra in dig och sy hos mig!! Att sy mjukisbyxor och mudd-tröjor till ungarna är världens enklaste grej!
  • jeng
    sasod skrev 2011-05-09 15:21:17 följande:
    Hittade en app på iphone "shape up" som jag använt idag för att "räkna lite" och se ungefär hur jag ligger och enligt den ligger jag nu på 82 gr protein, 15 gr kolhydrater samt 61 gr fett är det ok?

Äter mycket mozzarella men ser nu att det innehåller ju rätt mycket kalorier.. Är kalorierna viktiga och brukar ni äta mozarella? Kanske ska gå över till en lite mer kalorisnål ost?
    Jag säger utifrån någorlunda riktlinjer att du bör få i dig ca 90 gram protein, 20 gram kolhydrater och 120 gram fett totalt på dagen. Du ligger alltså utifrån det ganska högt på proteinet, och ganska lagom (eller lite lågt om du bara har middagen kvar) på fettet.

Jag har också för vana att lätt hamna högt på proteinet, men det är värt att tänka på att överskottsprotein blir till glukos i kroppen. Dock är det en ganska liten del av överskottsproteinet (ca 30% om jag minns rätt nu) som blir glukos, så det är ingen katastrof! 

Kalorierna är viktiga på så vis att man måste äta mindre energi än man gör av med för att gå ner i vikt. Men sedan så är 100 kcal från fett inte samma sak som 100 kcal från kolhydrater... Hur man har räknat kalorier förr har man konstaterat inte stämmer. MEN om vi nu räknar som vi brukar räkna, det är ju enda sättet, så brukar de flesta märka en klar minskning i intaget efter 2-3 veckor. Då har kroppen kommit igång och börjar äta av sig själv, vilket gör att man inte behöver tillföra lika mycket ny energi i form av mat. Märker man inte av det här så kan det vara nåt tjall på linjen, och då kan det vara värt att tänka efter hur man ligger till. Speciellt såklart om det är stopp på vågen! Men om du går ner i vikt som du vill, och känner dig mätt och glad, så är det ingen fara! Ändå bra att kontrollräkna sig ibland så att man har nåt hum om hur man ligger till OM man behöver göra förändringar i framtiden!
  • jeng
    Fiaz skrev 2011-05-09 15:29:18 följande:
    Tack så jätte mycket! Vilken bra info du gav mig :)
    Ska genast läsa igenom ditt infoblad!
    Ingen orsak! Återkom gärna med frågor!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**