• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

MamaLucy skrev 2011-05-10 08:14:27 följande:
    Hej igen:)
    behöver lite frukost tips med så lite kolhydrater som möjligt.. Har ätit ägg och skinkrullar med majonäs ett tag nu, men nu mår jag illa bara jag ser skinka och ägg *s* Har nog en liten svacka just nu, mår tok illa när jag ätit mkt fett . urk.... föröker vara ganska strikt just nu och äter inga mjölkprodukter, minimalt med grönsaker. så  idé torka när det gäller maten råder just nu. Hjälp!
    ostar, kallskuret (frukostpålägg) med fetaost, kalla röror med skinka hamburgerkött, purjolök, rödlök, majjo, lite cf, krydda med tex pepparrot. sesamknäcke (sök på lchf knäckebröd så är det första träffen typ) eller frökex (byt ut sesamfrön mot andra frön tex linfrö och phsyllium) och om man vill hålla igen lite på proteinet och kalorierna så kan man köra med hela frön, så tar man inte upp all näring!
  • jeng

Ja, nu har jag skrivit typ tidernas längsta inlägg i den där Troll-tråden. Fan vad folk är korkade.... Ha åsikter utan att vara det minsta lilla pålästa. Thomas-vännen vår letade sig in där också och började tjata om sina kalorier igen. Ändå har jag förkalrat för honom typ 300 ggr nu tror jag att en kalori inte är en kalori och att han borde läsa på, men ändå så fortsätter han. Jag tycker det är komiskt...

• jeng
    Turboplingen skrev 2011-05-10 10:06:24 följande:
    Jag måste fråga er ang smör till smörgåsar och som man steker i..
    Startade igår med LCHF metoden, och kollade på det vi använder.
    Vi har milda både till smörgås (ja inte jag nu) och sen flytande till att steka i.
    Är det margarin? Hittar ingenstanns där det står..
    För det är väl bregott man ska ha till mackor m.m?

Vad använder ni?

Gjorde korvstroganoff igår, de andra fick pasta och jag gjorde gräddstuvad vitkål.
    Tyckte det såg och lät äckligt men det va ju gott!!
    Brukar ni ha matlagningsgrädde i erat eller tar ni riktig grädde?
    Ja det är margarin.
    Jag anvnder bregott till smörgåsarna och antingen vanligt smör eller den flytande smör/rapsoljan till att steka i.

Äter du enligt strikt lchf så ska du ha helfet grädde. 
  • jeng
    Annanym skrev 2011-05-10 11:09:32 följande:
    Jag har för mig att jag läst att den där smör/rapsolja-mixxen som finns på flaska inte heller är så himla bra ur LCHF-synpunkt. Någon som vet mer om det? För jag kan förstås inte påminna mig var jag läste det, det skulle ju vara för enkelt... *suckar över min lättdemens*
    Rapsolja är sämre än smör, helt enkelt.Och den produkten innehåller mycket mer rapsolja och lite smör. Men jag är så supervan att ha mitt jäkla äckliga flytande margarin att jag har svårt att bara använda vanligt smör i fast form hemma! :-P
    Pethra skrev 2011-05-10 11:43:48 följande:
    Hej tjejer,

Ni verkar vara proffs på det här, vad skulle ni ge mig för tips på frukost, jag är laktosintollerant, allergisk mot ägg och avokado och kan inte äta feta mejeriprodukter som vispgrädde och liknande.

Jag måste bryta min vana att äta bröd till frukost för jag blir inte mätt av det. Jag har slutat äta pasta, potatis och ris helt, undviker godis och tillsatt socker i möjliga mån. Jag är inte ute efter att äta efter LCHF-metoden rätt av, utan jag har börjat äta så här för att min kropp mår bäst av det, jag blir trött och blir sjuk av onyttiga kolhydrater. Så tips på vad jag kan äta till frukost, om ni har några!?!

TACK!
     Det låter som att du är lite mer inne på liberal GI (GI fas 2) eftersom du kanske inte vill utesluta kolhydrater på det viset som man ofta gör på LCHF. Då vill jag bara tipsa om en GI-tråd som jag har startat, ifall att du känner dig mer hemma där! (Jag har själv gått över till att vara friare med kolhydraterna nu, och andra med mig, därför har vi startat en ny tråd) www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58574935.html
  • jeng
    Fiaz skrev 2011-05-10 13:59:51 följande:
    Hmm dricker ni alltså grädde i kaffet? dvs inte fet mjölk utan vispgrädde då? Eller kaffegräddE?
    fetgrädde (inte jag dock jag har inget i mitt kaffe)
  • jeng

Jag har varit en snabbis till stan och kapat av håret! GUD SÅ SKÖNT! Och vilken underbar frisör. Får tacka Helene för tipset, för jag luskade ut på FB att hon gått dit och var nöjd!

Dricka shake eller äta kycklingsallad till lunch idag? Det är den stora frågan... Frökex har jag ju också! MUMS! 

• jeng
    yena89 skrev 2011-05-10 15:20:56 följande:
    Jag röstar på sallad
    Jaaa, det blev sallad! Bättre fördelning i den eftersom jag får fett från fetaosten, och det är få kalorier i den också så självklart är det det jag ska välja när jag ändå har det lagat och klart MUMS!!
  • jeng
    Bordeaux skrev 2011-05-10 15:45:03 följande:
    jag ska göra bountys, kan jag ha 1DL av mitt sötningsmedel oavsett sort eller skiljer det sig mellan sötningsmedel. Jag tänker ifall det är 1dl med sukrin men har man canderel eller hermestas kanske det räcker med 0.5dl.
    Måste jag ha sötningsmedel i överhuvudtaget? Jag har köpt som stått i skåpet några veckor/månader för jag aldrig bakat med sötningsmedel, innerst inne är jag lite emot det
    Sånt lättströ brukar vara 1dl = 1 dl socker, men sen väger ju lättströt så mkt mindre.
    Vad gäller mängden så skulle jag inte ta mer än halva det som står i receptet! Brukar bli mer än tillräckligt sött ändå! 
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-05-10 18:55:26 följande:
    arla.se/Default____17801.aspx?SelectedMenuIte... men har ni läst innehållsförteckningen?

solroslecitin? URK.

Nä, smör, rapsolja, olivolja, kokosfett, Bregott (el. motsvarande) - that´s it. 
    Jag är som sagt smått beroende av flytande, och jag inbillar mig att det där är betydligt bättre än margarinet iaf...
  • jeng
    Fiaz skrev 2011-05-10 18:39:54 följande:
    Ok jag tänkte på en sak, har faktiskt kört, eller kör rättare sagt fram till på fredag, rikshospitalets diet..hur funkar det då med LCHF som ska tänkte börja med på måndag då? Kan det va skadligt??
    Bluff och båg! Det enda du gör är tömmer tarmarna på slagg o tappar vatten... Sluta med det, mjukstarta med lite extra fett och kanske 50-100 gram kolhydrater ett par tre dagar och sen kör du på strikt LCHF istället!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**