• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

sasod skrev 2011-05-11 15:36:12 följande:
    Kanske GI passar dig bättre?
    Ja, det är GI fas 2 jag tipsar om Men samma samma... Det är ju också LCHF egentligen, bara inte den strikta varianten som vi oftast pratar om.
  • jeng
    banansmoothie skrev 2011-05-11 15:51:38 följande:
    Okej, jag testar lite Tänker bara på att ett gram fett har ca 4 ggr så många kalorier som ett gram kolhydrat, men räknar man på det viset så blir det ju inget fett kvar. Jag provar lite och ser hur det går!
    nej, bara dubbelt så mycket kalorier. Men som sagt, det stämmer inte det heller, eftersom man snarare har bevisat motsatsen nu! Personer som håller en stabil vikt och som lägger till 100 kcal nötter eller annan fet produkt till sin kost går inte upp i vikt, medan de som lägger till 100 kcal smågodis eller kolhydrater går upp i vikt. Så det gäller att tänka om.

Du har väl koll på hur man bestämmer hur mycket kalorier det är i en produkt?

• jeng
    helene306 skrev 2011-05-11 18:16:11 följande:
    Och jag stavar fel: Cetirizin stavas det ju! *suck* Kollade fass: sällsynta biverkningar aggressivitet, depression, förvirring, hallucinationer, sömnlöshet.
    Men fy! Det har jag aldrig läst... Det är ju dom jag tar med ju!...... Dubbel dos dessutom!

Och JA, det är ett helvetes pollen-år i år! Så det är inte inbillning att det är värre. 
  • jeng
    Tillalamm skrev 2011-05-11 20:16:39 följande:
    Får man ställa en fråga här?

Hade gärna provat LCHF med tanke på mitt sockerberoende. Dock har jag ett problem. Jag tål inte ägg och mjölkprotein (således INGA mejeriprodukter). Går det att få ihop en vettig LCHF ändå?

Framför allt klurar jag på vad man kan äta till frukost i mitt fall - har knappt med tid på morgonen så jag kan ju inte så och rulla köttbullar då precis:),

Några tips?
    Rulla köttbullarna på helgen och släng in dom i en stor påse i frysen så kan du ta fram till frukosten
    kallskuret är gott. tål du inte ostar heller? dåligt insatt i mejeri-allergier tyvärr! 
  • jeng
    mamman i skogen skrev 2011-05-11 21:14:44 följande:
    Gokväll..en trött mamma som äntligen har landat på rummet med sonen efter 6 timmar på uppvaket..fanken vad alla ungar är tappra när de har ont..

Helt off topic men ibland blir man jävligt irriterad på folk i detta fall på ssk som jobbar ikväll..sonen har en cp skada och har mycket spasticitet och är i stort sett spänd i kroppen hela tiden vilket inte är så skönt när man har ont och är nyopererad..tappre herrn klagar dock inte men när man ska vända och det gör ordentligt ont då kommer tårarna...att man då har en ssk som pratar över huvudet på honom och inte till honom gör inte saken bättre han är fullständigt normalbegåvad och smart kille som defenitivt inte gillar att man inte ser honom.. ssk tyckte nog det var jobbigt att se honom ha ont men fällde en av de dummaste kommentarer jag hört rakt över hans huvud... - vad synd att han drabbats av spasticitet han som är så söt....
    Blir så ledsen att man tar för givet att bara för att man har ett funktionshinder så måste man vara dum och oförstående och uppenbarligen ful också..hon fick dock onda ögat av mig och kom på sig själv och vilket jävla klavertetramp hon gjort...hoppas hon tänker innan hon vräker ur sig ngt liknande igen..

Fan va illa att kläcka nåt sånt... Usch vad ledsen jag hade blivit!!

Men skönt att din pojk är så tapper och klarar av det så pass bra ändå! Man förvånas över hur svaga barn kan vara, men ändå samtidigt så starka!
  • jeng

Kittycat,
    Tråkigt att läsa att du har det jobbigt! Och du vet ju själv att ditt beteende inte r bra så det behöver jag inte säga till dig! Däremot så kan jag säga, utifrån erfarenheter om stress, depression, ångest och liknande att man blåser ofta upp saker i sitt inre. Och det är just i ens inre som det är som allra värst. När man lättar på trycket och "erkänner" att man inte är så stark som man trodde, då släpper det mesta av pressen och man har lättare att g vidare! Jag tror inte att din sambo kommer döma dig, så jag tycker absolut att du ska prata med honom, för att få stöd! Du behöver inte vara ensam i dina tankar och ditt kämpande med beroendet!

• jeng

På måndag SKA jag ha gått ner i vikt förresten. Har bestämt att så bara måste det bli! Ska inte fuska (vad jag vet iaf) innan dess, och det bara SKA ju ge resulat att äta som jag gör nu! Jag är så himla nära nästa stora mål nu, och har kämpat i 8-9 månader med detta delmål!!! 

Förresten, min semester-noja har börjat komma nu! Vi åker mycket med husvagnen och det är mycket utemat och mycket parker med tillhörande dålig matalternativ!! Hur brukar ni ha det? Hemma är det ju inga störra problem bara för att det råkar vara semester.... 

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-05-12 08:07:51 följande:
    Hmm... semestermat-ångest, den har jag redan. Vi är inga husvagnsmänniskor, men ändå. Vi ska 4-5 dagar till Gränna/Visingsö/ev glasriket osv... Jag FASAR!!!

Och sambon och jag ska 1 v till Mallis när Alice är hos Erik. Jag fasar ännu mer!!

Och det jag är allra mest rädd för är *spelar läskig musik* ....... FRUKOSTBUFFÈN!! Ja, det finns ägg och bacon.... men nybakat brööööööd - min värsta carb-fiende.... *gråååååt*.....

Men jag har ju ingen lust att bli lös i magen på semestern, det borde stoppa mig från brödintag, haha  
    Hehe, ja värre för mig då som tål vissa kolhydrater (tex ljusa frallor) jättebra
    Förra semestern på ca 3-4 veckor i husvagnen gick jag bara upp nåt kg trots allt! Se satte jag igång igen så fort vi var tillbaka i vardagen! Så jag hoppas det ska gå bra i år med! Men mycket skräpmat blir det, och att jag bara gick upp 1 kg var nog mest TUR lixom.... Det kunde lika gärna varit 5..... 
  • jeng
    banansmoothie skrev 2011-05-12 10:51:27 följande:
    Men jag postade en inlägg i morse som tydligen inte postades.

Har här ett recept på en dip som är jättegod. Säg mig om den är LCHF-snäll eller inte!

500 g fryst spenat, tinad och vattnet urpressat.
    250 g creme fresh
    250 g färskost
    2-3 msk buljongpulver
    svartpeppar efter smak

Låter det bra? Och, eftersom man inte får ha det med bröd, kex osv. Vad kan man istället dippa med? Jag skulle säga morotsstavar men liksom det får man heller inte äta? :-S
    buljonpulvret skulle jag vara skeptisk till, kolla upp innehållet på den! annars låter det jättebra!

• jeng

Fasen alltså. Hemma från VC, såklart ögoninflammation fortfarande på båda ungarna! Så nu fick jag nya droppar 2 ggr per dag på båda ögonen på båda ungarna, och dessutom fick jag allergidroppar som ska i ögonen 4 ggr per dag eller nåt... Kan säga som så att dom samarbetar absolut inte när det gäller ögondroppar... Hur fasen ska jag fixa det här? Och så hemma från jobbet idag igen då. Känns som att jag aldrig är där

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**