• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Fiaz skrev 2011-05-10 21:48:08 följande:
    Är det några konstigheter om äter kolhydrater någon gång då och då tror ni? Är allt förstört då?
    På strikt LCHF är det ingen vidare idé att fuska. Vill du känna att du kan fuska så bör du ligga på lägre fetthalt och lite mer kolhydrater istället tex GI fas 2. Ett fusk med kolhydrater gör att kroppen kan glömma bort hur man använder fettet som källa, och då tar det 2-3 dagar innan den kommer på det igen, och nder den tiden fortsätter du äta fett, och det kan lixom sabba hela veckans viktnedgång. Sedan drar man ju på sig vatten osv, men det försvinner ju snabbt igen så den vikten är inget att haka upp sig på. Men som sagt, LCHF är inte direkt gjort för fusk... Sedan beror det ju hur ofta såklart. Men en gång i veckan skulle jag säga sabbar det mesta. En gång i månaden, javisst.
  • jeng

haha min FL hade visst inte uppdaterat sig så jag var lite sen med mitt svar. man skulle ju kunna tro att det är VI som är hjärntvättade hela bunten när jag och Yena svara exakt likadant ang fusket... Som om vi predikar ur nån bok.... Tokigt

• jeng
    Kaya skrev 2011-05-10 22:05:34 följande:
    Men jucea jag kan bara inte fatta det här. Det övergår mitt förstånd. Hur kan du behöva ta till knäckebröd och ljus choklad (!!!) för att "få ihop tillräckligt med carbs"???

Gillar du inte tomater, paprika, lök, purjolök, hallon osv osv, sånt som är NÄSTAN ok på LCHF men som de som försöker hållas sig under 20 gram carbs per dag får akta sig jättemycket så det inte blir för mycket av??? 

(Och visst TYCKER du fortfarande att low carb är bra för kroppen...? även om lite mer GI och "kaloriräkning" visade sig funka bättre för dig nu när du är nära din målvikt?)

Det låter jättemysko, sorry. Tur att jag vet att du är öppen för frågor och kommentarer så det inte låter som om jag ifrågasätter dina val.

Jag undrar hur stor skillnad det är i mitt intag nu när jag har ändrat lite på proportionerna så jag äter lite mer fritt av grönsaker under 5/100, standardmjölk i kaffet, hallon/rabarber på helgen lite mer/oftare osv. ?

K
    Jamen det ÄR ju sjukt. Jag tyckte ju att jag fick tänka mig för på varenda måltid förut när jag skulle hålla mig under 20 gram. Skillnaden nu är att jag inte äter mat till varje måltid utan äter en shake då och då med färre kolhydrater än jag får ihop i en normal måltid.

Bär äter jag inte, och tål inte speciellt bra, så det går bort.
    Många kolhydratrika grönsaker går bort (tex tomat) pga min IBS och magkatarr.
    Samma sak gäller ju mejeriprodukter, och nu när jag ligger lägre på kalorierna så äter jag i princip inga mejeriprodukter alls (alltså grädde och CF)

Javisst äter jag lowcarb, det är det ju ingen tvekan om. Jag ska upp i 30 gram per dag har jag sagt, för attjag inte vill ligga i full ketos och vara så kolhydratkänslig som jag blev då jag låg på 10 gram per dag.

Jag borde äta mer av tex mandlar, nötter och såna saker, men det är ju inte allt jag tål där heller, och speciellt så är jag lite försiktig nu under pollenperioden!

Jag vill inte lägga till frukt, lägger hellre till lite bröd då och då. Och då pratar vi ju alltså EN skiva eller kanske 2 knäckebröd, så har jag ju nått mitt dagliga mål. Jag tycker inte att det är fel att ta ett knäckebröd såvida det är en kolhydrat som jag tål, och det ryms inom min kolhydratbudget och inte triggar. Men det kanske inte du menade heller? Ljus choklad sitter jag ju såklart inte och äter på kvällen för att få upp mina kolhydrater, däremot så är det nåt jag kan fuska med vid enstaka tillfällen. Men ja, då menar jag ljus á la Lindor lindt svart, dvs typ 60% eller nåt.... men det är ju det jag menar. Jag vill inte vara tvungen att ta till sånt för att nå mitt mål. Det känns skitknäppt att jag ska tycka det är svårt att komma upp i 30 gram per dag!

• jeng
    MrsMurphy skrev 2011-05-10 22:15:21 följande:
    *en förkrossad Lättja kommer inkrypandes*

Hej tjejer! Jag lever, iaf nätt och jämt. Häcken full minst sagt så huvudet har inte plats med LCHF och fl etc utan nu är det produktion och effektivitet på hög nivå. Men jag tänker på er! Glad De närmaste 30 dagarna ska jag knåpa ihop  2 pm a 20 sidor styck samt en hemtenta a 10 sidor. Kan nästan konstatera att det nästan känns som lugnare tider i jämförelse med hur de senaste veckorna varit. Sinnessjuka kurser just nu.

LCHF är en historia för sig, försöker, men ack så lätt att greppa en banan i farten. Som idag, uppstigning 5, plugg/skriveri, kasta i ungarna frukost/påklädning och till dagis. Själv kastar man i sig finncrisp när man är på språng eftersom mitt egna fröknäcke varit slut senaste veckan och inte hunnit göra. Iväg till bibblan och vansinnesskriver. Står apatiskt i cafeét vid 13,30 med enbart mackor/pajer och kapitulerar. Kastar i mig en banan när jag rusar till husråd och sen föräldramöte och hemma till 19,30 och får äntligen i mig mat. Känns som om var och varannan dag bara består av hets och stress och fusk. Så tröttsamt men nu är det mycket och svårt att hålla vanor då. Stress får mig att tappa matlusten och det ironiska är att man slutar att gå ner i vikt då så dubbelt surt.

Men snart så, snart är jag tillbaka på banan!

Hoppas allt är bra med er alla!
    Du är saknad, och vi finns kvar här när du har mer tid och ork för oss!
    Lycka till med skolarbetena! 
  • jeng
    MrsMurphy skrev 2011-05-10 22:33:26 följande:
    Det lär behövas, alternativt ett nackskott. Tungan ute Men sommarlovet närmar sig med stormsteg och då ska jag gotta mig vid grillen och njuta av livet och spamma tråden! Men fram tills dess så skulle det inte skada med en personlig kock. Ingen frivillig? I kombination med mat/sov-klocka. Det hade suttit fint om inte annat.
    testa mina tips i GI-tråden på kycklingsallader i variation kanske?
    www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58585024.html

jag gör en stor plåt kyckling och en stor skål bas-sallad och så varierar jag med kryddning och tillbehör! perfekt att ha klart!

i den tråden finns också frökex på hela frön så man tar inte upp så mkt av dom. bra att ta till om man vill hålla igen lite, men ändå behöver äta!  
  • jeng
    Kaya skrev 2011-05-10 22:38:02 följande:
    OK, nu förstår jag mycket bättre hur du resonerar. 

Wow, jag är bara liksom lite avis att jag ska vara en sån "storätare" så jag lätt spräcker alla kolhydratgränser som finns bara på grönsaker som ligger runt 5/100... Och EN brödskiva eller EN bit choklad räcker ju inte för mig heller, utan ska jag kunna hålla mig någorlunda low carb så är det säkrast att jag håller mig borta från allt sånt och fortsätter trycka i mig sånt som "räknas" som LCHF (enligt 5/100 i alla fall) och hoppas att jag inte hamnar alldeles för högt.

Det som framför allt verkar göra att det funkar för dig att äta lite mer fritt och mest titta på nivåer av fett-carbs-protein och totalmängd är att t ex bröd inte är en sån där sak som för dig triggar igång ett ohejdat kolhydratätande. Jag har nog ganska mycket såna där hang-ups kvar i mig, saker som jag liksom inte KAN begränsa om jag väl börjar: bröd, frukostflingor, popcorn osv.

K
    Du skulle se mig med en påse frallor med vallmofrön på...........
  • jeng
    Kaya skrev 2011-05-10 22:46:37 följande:
    OK, skönt att höra, du är inte helt oberörd inför kolhydratrika frestelser alltså?
    Absolut inte.... För mig funkar nolltolerans bäst. Och jag har oftast inga problem att låta bli helt och hållet. Det är när jag tillåter mig själv lite grann som jag lätt hittar på bra ursäkter till varför jag kan ta mer.... Se bara mina Lindor Lindt! INGET fusk på 3 månader, inget minsta lilla fusk! och sen 2 påsar Lindor Lindt på 4 dagar..... Eller mitt naturgodis som jag köpte på min födelsedag för att jag i butiken stod och förklarade för mig själv att jag var VÄRD det (?????!!!!) och tydligen så vann jag diskussionen för hem kom ju en stor påse.....

När jag var gravid med barn nr 1 levde jag på kladdkaka, och med bar nr 2 var det chokladbiskvier. Visst graviditeter är ju lite speciella för jag kunde verkligne inte ha låtit bli ens om jag hade blivit erbjuden pengar för det.... Men ändå....

Det är lite det jag menar. Det är väldigt lätt att äta 300 gram kolhydrater per dag (som SLV tycker man ska) men ändå kan det vara jättesvårt att äta 30-50 gram. Mycket beror ju på det där att det är lätt att utesluta kolhydrater, men när man väl öppnar en dörr så är det lätt att den flyger upp och då hamnar man långt över sina 50 gram av bara farten! Jag har ju tillåtit mig själv fritt av grönsaker tex. Men jag vill inte börja tillåta potatis, för då plötsligt har jag det till var och varannan måltid. Samma sak med bröd... Nej det funkar inte lixom. SÅ därför är just de där 30-50 grammen SKITSVÅRT! 
  • jeng

Har fått ta laxerande nu... KÄnns som ett stort bakslag eftersom jag har klarat mig utan det i 4 månader eller nåt nu... Men nu har vi passerat 4 dagar utan att jag fått gå, och det funkar ju inte.... 

Slutvägning hos dietisten imorrn med, och just nu så känns det bara misslyckat! Jag kännermig inte säker på att min nya kost verkligen funkar, även om det verkar så eftersom jag får nya lägstavikter lite då och då iaf. Men nu när man fått börja ta mkt mer mediciner som ligger i magen, och sen ändå inte får gå på toa så har man ju gått upp massor och det är svårt att se sin eventuella framgång. Ja plus att man känner sig (och är) skitsvullen med.... Vilken bra kombo... Jag som egentligen trivs kanonbra med min nya kost och verkligen känner mig som att jag har hittat tillbaka till hur jag ska äta och må, ska jag sitta och tvivla på mig själv lixom... Det känns inte rätt..

Funderar på att be om ännu en tid i höst för att kunna stämma av en sista gång. Om det jag håller på med nu funkar så bör jag ju ha nått mitt mål då, eller iaf vara nära! 

• jeng

Hej,
    På jobbet nu efter avklarat Dietistbesök. Det var ju mitt sista. 67.9 med kläder och skor så det var väl godkänt ändå! (66.4 har jag ju som lägstavikt plus att jag brukar väga mer på vågen hos dietisten/vc)

Tragiskt dock att nu har jag inget nästa möte att kämpa inför... Har annars känt ett litet "tvång" att jag behöver ha gått ner från möte till möte.

iaf dietisten var jättepeppande, och sa att det är så kul när någon lyckas! Att hon ser alldeles för många som bara skiter i det, eller som vi har sagt tjatar och klagar på att det inte funkar när man heller inte följer dieten... Vad tråkigt det måste vara att ha ett sånt jobb... man träffas ju bara då och då, så som dietist kan man ju inte hålla nån i handen och göra rätt val. vad sorgligt att så många som går till sjukvården med sin vikt går därifrån utan att knappt ens försöka...

Jag känner mig peppad iaf! Jag är ju på g nu, och idag har jag mina nya fina rosa adidas på mig också så idag är det en toppendag  

• jeng

Jag tänker att det borde finnas nån LowCarb-line i icabutikerna. Alltså typ med färdigmat, sådär som det finns pastasallader eller vad som! Det vore ju lättare att fixa till än ett snabbmatsställe som ju är oerhört platsberoende. man kanske skulle ta kontakt med ICA och fråga om dom vill utveckla 2 bakverk, 2 matbröd och 2 maträtter som de kunde göra i sin egen deli i butikerna. Ähh bara önsketänkande att dom skulle gilla en sån sak.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**