Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har testat de där knepen, men mina pones blir ändå torra o smuliga. *surar*

Jadå, jag KAN äta brysselkål jag med, men jag föredrar broccoli och blomkål.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ekorrfamiljen

Om man gör en "brödig" pizzabotten är det gott med tacokryddad (hemgjord såklart) köttfärs också. Och så tomat, jalapeño, lite hemgjord salsa, ost och CF som topping.

• Ekorrfamiljen
    Teskedsmamman skrev 2011-03-17 21:54:09 följande:
    Eh va? Förkyll en lchf-virgins kväll
    Jag tror att de pratar om sin längd. Själv är jag bara 167 i strumplästen, så jag känner mig lite utanför här.
  • Ekorrfamiljen
    Ziggystardust skrev 2011-03-17 22:04:07 följande:
    1,67 är ju långt! Jag är knappt 1,60, typ 1,58 - 1,59 bara... Flört
    Jag känner mig inte så lång.. Min 16-åring är 176,5 cm och min man är 193! Hans äldste son är nog närmare 197.. När jag umgås med dem känner jag mig som en pygmé.

(För övrigt är jag 164 enligt passet, men när jag går ner i vikt växer jag tydligen på längden, för på bvc var jag 165 när jag började gå dit med Vendel och sen blev jag plötsligt 167 när jag gått ner alla gravidkilon, för att krympa lite när jag var gravid med Vemund och senast jag var där hade jag vuxit till samma längd igen. )
  • Ekorrfamiljen
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-17 22:34:08 följande:
    Pones var inget för mig, fick dem inte goda på två försök så jag gav upp, slöseri med pengar och råvaror.

Nu har jag gjort Lembas istället, håller mig till dem. De blev helt underbara, kryddade med oliver och oregano. Smör ost och färskost på blev perfekt för att få upp både fettet och proteinet för dagen.
    Har du något bra recept på Lembas? Har för mig att det är de som innehåller majonnäs, men jag kan minnas fel.. I så fall hoppar jag receptet för då är de för "degiga" för min smak. (Haha, aldrig är man nöjd!)
    Denebola skrev 2011-03-17 22:56:25 följande:
    Tja, det är väl inte helt otroligt att typ diskar i ryggen inte trycks ihop lika mycket när du väger mindre. Det är en teori i alla fall, förutom felmätning
    Det är samma måttstock varje gång, så felmätning tror jag inte på. Jag tror också att ryggen trycks ihop mindre med färre kilon.
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-17 23:00:39 följande:
    Håller inte med, dessutom är inte Jucea någon nybörjare direkt utan rätt kunnig...Varför dessa påhopp på henne helt plötsligt? Onödigt.
    Jag ska inte säga något om kunskapen, men ibland tycker jag faktiskt också att det blir lite för mycket tvärsäkra uttalanden där det faktiskt inte finns så mycket kunskap, utan mer "personligt tyckande/erfarenhet" bakom, medan det presenteras som rena fakta. Det kan ju bli lite förvirrande för någon som är komplett nybörjare. Som det där med kalorier som ett exempel. Det är ju inte alls ett måste att räkna/dra ner på kalorier, för många funkar det fint att bara följa 5/100-regeln eller att ändra fett-/proteinintaget.
  • Ekorrfamiljen
    Denebola skrev 2011-03-18 08:23:08 följande:
    +1
    Jag tänkte mig typ pones eller liknande och så läste jag något annat pizzabottenrecept någonstans för evigheter sedan.. Hmm, var kan jag ha hittat det? Helene?!
    HannaÖrn skrev 2011-03-18 09:40:56 följande:
    Hej hej. Jag är lchf:are sedan en tid. Gått ner nu på sista försöket 7kg. Fortsätter i sakta mak neråt. Men nu har jag en fundering. Jag o min man ska precis till att försöka oss på vår första bäbis. Hur har ni gjort under graviditeterna? Kan man fortsätta eller ska man sluta? Hur ska man bära sig åt för att inte gå upp så jättemycket i vikt under graviditeten??? ///Hanna
    Man kan gärna fortsätta LCHF:a medan man är gravid. Du får ju i dig alla näringsämnen (förutom möjligen D-vitamin) med kosten, men kan ställa in dig på lite högre kh-intag så att du inte går ner för mkt/för fort i vikt utan håller dig på en bra nivå. När jag gick över till LCHF blev alla mina värden kanonbra, efter att ha varit nästintill i botten innan.

Nu när jag är gravid har jag varit så sugen på yoghurt, frukt och riktigt bröd, så jag har kört mycket "fusk". När bebisen kommer sen ska jag köra hårdare igen, men inte för att rasa i vikt utan för att bli pigg och må bra.
  • Ekorrfamiljen
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-18 10:23:03 följande:
    Jag kör de från Lady Dahmers blogg, som Denebola länkar till ovan. Använder också phily och lite olika frön och smaksättningar. Tycker att jag fått till det väldigt bra på ett par försök. Men jag ska testa att halvera mängden bakpulver nästa gång och använda enbart linfrön(nu hade jag solroskärnor) för at få ner kh-nivån.
    Det gamla receptet jag hade var degigt och trist, men det här är mycket brödaktigare tack vare mängden kruskakli.
    Tack, tack! Ska testa med era förbättringar också.
  • Ekorrfamiljen
    Asereht skrev 2011-03-18 11:17:26 följande:
    Jag har bara använt det en enda gång på 6 månader och det var när jag bakade Heinz linfröscones, dem gillade jag sådär så jag har inte gjort dem igen.
    Haha, mitt basbröd! *älskar* Fibrex är väl en sorts motsvarighet till havregryn, iaf i den "glutenfria" världen. Man kan ha dem i chokladbollar istf. havregryn iaf. Vet inte om det blir så bra LCHF (minns inte kh-halten just nu.)
  • Ekorrfamiljen

När man ska göra  Bounty (som min lillfis gillar men inte tål i köpevariant) kan man använda Sukrin Melis då - det som är som florsocker - eller måste man ha den andra varianten..?

• Ekorrfamiljen
    Ziggystardust skrev 2011-03-18 13:47:44 följande:
    I det här receptet antar jag att det är vanligt sukrin: www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=524

Tyvärr triggar sukrin mitt sötsug ordentligt... Andra sötningsmedel gör det inte men äter jag nåt med sukrin vill jag direkt ha mer, så det gäller att jag passar mig lite där.
    Usch då.. mer sötsug behövs ju inte. Å andra sidan tänkte jag mest till lillkillen, men då kan jag ju eg. lika gärna göra vanliga Bountys med riktigt socker till honom. Det är en massa "skit" i de köpta, som jag tror att han inte tål eller jag vill inte ta risken iaf.
    Denebola skrev 2011-03-18 13:40:56 följande:
    Nu har jag aldrig gjort Bountys, men ja det tror jag. Men det kanske är bra att väga upp det i stället för att ta med mått då det nog kan bli mer packat än vanligt sukrin.
    Väga? Vad är det? Usch så jobbigt det blev nu då...
  • Ekorrfamiljen
    Denebola skrev 2011-03-18 14:05:21 följande:
    Hmm... mät med ett måttband då?
    {#emotions_dlg.djavulsk} Tungan ute
  • Ekorrfamiljen
    yena89 skrev 2011-03-19 13:10:10 följande:
    Är det nån som vet om det är ok med c-vitamin brustabletter? Tänkte ju fakira nästa vecka och är rädd att jag inte får i mig nå c-vitamin för det finns inte i ägg :/
    http://www.alltomlchf.se/halsa/vitaminer/ 

Brustabletter innehåller ju sötningsmedel.. Kanske inte så bra om man fakirar, men jag vet inte helt säkert.
  • Ekorrfamiljen
    yena89 skrev 2011-03-19 15:25:25 följande:
    Tack :D

Men allså, då skulle jag ju få i mig tillräcklig c-vitamin av bara 25g paprika och det blir ju typ 1g kolhydrat :/ Kan det stämma? Eller hur mkt c-vitamin behövs egentligen?
    Har inte full koll på kh-innehållet, men rek. dagligt intag av C-vitamin är väl 60 mg, sen vet jag inte om det är korrekt egentligen (det ändras ju hela tiden) men är det så så borde 25 g vara tillräckligt. Du ska ju inte köra fakir resten av livet och i fortsättningen äter du väl broccoli, blomkål och annat som faktiskt innehåller c-vitamin?
  • Ekorrfamiljen

Har inte orkat läsa här för jag blir lite trött av att varje dag bara se en massa tabeller, kaloriräknande och "tips" som jag känner hamnar en bit utanför det som är LCHF för mig. Jag har inte läst Andreas Eenfeldts bok (däremot hans mammas ) men jag har plöjt Skaldemans böcker och som han säger: "Kalorier är ett utmärkt mått på hur fort ett livsmedel bränns i en förbränningsugn - våra magar är inga förbränningsugnar."

Det bästa med LCHF är enligt mig att man äntligen slipper hetsen att räkna, väga och mäta.. Man äter när man är hungrig och så slutar man när man är mätt! Skaldemans egen uträkning med ratio kan ju vara intressant om man vill se mängden fett och protein i förhållande till mängden livsmedel, men inget måste alls. Håller man sig till 5/100-regeln och som sagt lyssnar på kroppen så kan man slänga både vågar, kaloritabeller och alla tankar på "bantning" all världens väg. 

I fortsättningen håller jag mig till att läsa bloggarna hos Helene och Lady Dahmer. Är det någon av er andra som har en bra blogg om LCHF så skicka gärna en länk i min gb eller inbox. Kanske att jag orkar komma tillbaka hit när bebisen kommit och jag ska köra mer strikt igen.

• Ekorrfamiljen
    Asereht skrev 2011-03-25 13:33:32 följande:
    Mina tuttar har iaf blivit mindre! Jag har krymt i mina bra bh:ar igen vilket är så skönt för de "uttänjda till bristningsgränsen ammningsbbh:arna" jag har är inte kul längre.
    Mina bröst krympte också rejält med LCHF:andet. Så himla skönt! Inte kul att gå runt med 80E tycker jag. Nu som gravid är det klart att de vuxit igen, men jag hoppas på samma goda resultat när bebis är ute och kanske när amningen är över då.
  • Ekorrfamiljen
    Denebola skrev 2011-03-25 15:22:03 följande:
    Jag håller med dig om att det kan bli mycket räknande och grejer, men jag väljer att bortse från de inläggen. För mig funkar 5/100-regeln gott och väl, så jag är inte så intresserad av mer räknande. Vet inte ens hur många g carbs jag äter per dag.

Jag kommer sakna dig i tråden, men du gör det som känns rätt för dig
    Det är lite svårt att ignorera när det är typ 75 % av inläggen, känns det som.. Nädå, jag kommer nog tillbaka ska ni se, men just nu orkar jag som sagt inte ens försöka hänga med här. Vi får väl ses i någon ordpolistråd istället.
  • Ekorrfamiljen
    Denebola skrev 2011-03-25 15:28:14 följande:
    5000!
    Tungan ute Skål Menskopp är den kvinnliga gudens gåva till mänskligheten!

Äsch, nu blir det ju helt ot, det var ju det jag klagade på in the first place. Sorry! *återvänder till mina andra favvotrådar i stillhet*
  • Ekorrfamiljen

Det kanske inte är en tråd direkt riktad till nybörjare, men faktum är att nybörjare söker sig hit och läser inlägg. Om då någon verkar väldigt insatt är det ju lätt att ta till sig dennes råd som "en sanning", fast det kanske är långt därifrån.

Visst kan man unna sig vin och choklad ibland, men gör man det flera gånger i veckan och sedan undrar varför man inte går ner i vikt ska man nog fundera ett varv till och kanske gå in till Kostdoktorn och läsa på lite bättre om hur LCHF fungerar i kroppen.

Kollade innehållet i en Atkins bar. Exakt vad i den är LCHF-vänligt öht?

Ingredienser Choklad med sötningsmedel (20%) (kakaomassa, sötningsmedel (maltinol), kakaosmör, emulgeringsmedel (lecitin), vanilj), glycerin, gelatinhydrolysat, polydextros, sojaprotein (10%), ej härdat vegetabiliskt fett, mjölkprotein, kakaomassa(7%), fettsnål kakao, emulgeringsmedel (lecitin), aromämnen, sötningsmedel (sucralos), färgämne (karmin). Näringsinnehåll per 60 gram Energi 232 kcal Protein 16,4 g Kolhydrater 18,5 g Fett 12,7 g Kostfiber 7 g Natrium 0,06 g

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**