**Den stora feta LCHF-tråden**
Jag har testat de där knepen, men mina pones blir ändå torra o smuliga. *surar*
Jadå, jag KAN äta brysselkål jag med, men jag föredrar broccoli och blomkål.
Jag har testat de där knepen, men mina pones blir ändå torra o smuliga. *surar*
Jadå, jag KAN äta brysselkål jag med, men jag föredrar broccoli och blomkål.
Om man gör en "brödig" pizzabotten är det gott med tacokryddad (hemgjord såklart) köttfärs också. Och så tomat, jalapeño, lite hemgjord salsa, ost och CF som topping.
När man ska göra Bounty (som min lillfis gillar men inte tål i köpevariant) kan man använda Sukrin Melis då - det som är som florsocker - eller måste man ha den andra varianten..?
Har inte orkat läsa här för jag blir lite trött av att varje dag bara se en massa tabeller, kaloriräknande och "tips" som jag känner hamnar en bit utanför det som är LCHF för mig. Jag har inte läst Andreas Eenfeldts bok (däremot hans mammas
) men jag har plöjt Skaldemans böcker och som han säger: "Kalorier är ett utmärkt mått på hur fort ett livsmedel bränns i en förbränningsugn - våra magar är inga förbränningsugnar."
Det bästa med LCHF är enligt mig att man äntligen slipper hetsen att räkna, väga och mäta.. Man äter när man är hungrig och så slutar man när man är mätt! Skaldemans egen uträkning med ratio kan ju vara intressant om man vill se mängden fett och protein i förhållande till mängden livsmedel, men inget måste alls. Håller man sig till 5/100-regeln och som sagt lyssnar på kroppen så kan man slänga både vågar, kaloritabeller och alla tankar på "bantning" all världens väg.
I fortsättningen håller jag mig till att läsa bloggarna hos Helene och Lady Dahmer. Är det någon av er andra som har en bra blogg om LCHF så skicka gärna en länk i min gb eller inbox. Kanske att jag orkar komma tillbaka hit när bebisen kommit och jag ska köra mer strikt igen.
Kalorier ger måttet på hur mycket energi det föremål (i det här fallet matvaran) man förbränner tillför i själva förbränningsprocessen (i en ugn.) http://sv.wikipedia.org/wiki/Energi
Det kanske inte är en tråd direkt riktad till nybörjare, men faktum är att nybörjare söker sig hit och läser inlägg. Om då någon verkar väldigt insatt är det ju lätt att ta till sig dennes råd som "en sanning", fast det kanske är långt därifrån.
Visst kan man unna sig vin och choklad ibland, men gör man det flera gånger i veckan och sedan undrar varför man inte går ner i vikt ska man nog fundera ett varv till och kanske gå in till Kostdoktorn och läsa på lite bättre om hur LCHF fungerar i kroppen.
Kollade innehållet i en Atkins bar. Exakt vad i den är LCHF-vänligt öht?
Ingredienser Choklad med sötningsmedel (20%) (kakaomassa, sötningsmedel (maltinol), kakaosmör, emulgeringsmedel (lecitin), vanilj), glycerin, gelatinhydrolysat, polydextros, sojaprotein (10%), ej härdat vegetabiliskt fett, mjölkprotein, kakaomassa(7%), fettsnål kakao, emulgeringsmedel (lecitin), aromämnen, sötningsmedel (sucralos), färgämne (karmin). Näringsinnehåll per 60 gram Energi 232 kcal Protein 16,4 g Kolhydrater 18,5 g Fett 12,7 g Kostfiber 7 g Natrium 0,06 g