Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Funkar det så här? Helene tog halva mängden av var och en av de ingredienser som skulle vara i kakan och tillagade därmed halv sats.

Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ekorrfamiljen

Haha, jag är rätt slut i kolan jag med, och jag skyller friskt på både bebisen i magen, 1-åringen och 4-åringen!

• Ekorrfamiljen

Japp, man blir extremt korkad både som gravid och ammande. Jag tror inte på de studier som bevisar motsatsen. Drömmer Visst, det är säkert sömnbristen som är största boven och trött blir man ju både som gravid och förälder öht.. sååå...

Dessutom har jag hört att man blir dum av LCHF också, men faktum är att jag upplevde raka motsatsen när jag började i våras.

• Ekorrfamiljen
    astrakan: Precis samma här. Jag har lättare att fokusera och blir absolut jämnare i humöret när jag äter LCHF. (Har förmodligen ADD, men har inte blivit utredd. Funderar på att ge vår son med ADHD lite mer LCHF-inriktad kost också. Han äter ju samma sak som vi men även pasta och bröd..)
  • Ekorrfamiljen
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 16:30:54 följande:
    i kladdkakan ska det väl vara 3ägg har jag för mig,hur fixar man 1,5ägg??
    kan inte för mitt inre se hur man skulle kunna få till 1,5vita....eller 1,5 gula för den delen....

nej gör HELA kladdkakan ,annars missar ni ju hela grejen!
    vad är du rädd för??
    Hon kanske inte hade tillräckligt av alla ingredienser hemma? Eller så ville hon inte äta hela på en gång, men hade ingen möjlighet att förvara resterna heller. Eller...
  • Ekorrfamiljen
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 16:55:49 följande:
    fast den blir bara godare efter 2-3dagar i kylskåpet uptäckte vi.(kladdkakan)
    överlag kan jag tipsa er om att nästan ALL LCHF mat blir godare dagen eller dagarna efter att det är tilllagat! precis som att smakerna måste "sätta sig"
    Ska testa den nån gång. Nu ska jag försöka komma in i rätt tänk, utan substitut för sötsaker tänkte jag.
  • Ekorrfamiljen
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 17:06:10 följande:
    fast detta är ju 100% LCHF inget substitut för sötsaker..
    alting som är i kakan är ju godkänt inom LCHF och denna kladdkakan kan man äta närsom,vi har ätit den till melodiefestivalen....
    det enda i denna kakan som det är kolhydrater i är ju chokladen...och om jag mins rätt så är det 14g kolhydrater i en HEL chokladkaka 70% och du använder ju bara 50g=halv chokladkaka ,så cirka 7g kolhydrater i HELA kakan!!!!
    För mig är choklad (även LCHF-godkänd) perfekt om jag vill trigga igång mitt sötsug (sockerberoende) = Alltså avstår jag hellre helt till att börja med.

Kaya: Om du har problem med ledvärk kanske det kan hjälpa att sluta helt med spannmål åtminstone (och dra ner på kolisar så gott det går och du "står ut med"). Jag har odiagnosticerad värk i leder och muskler och med LCHF försvinner de besvären så gott som helt.
  • Ekorrfamiljen

Förtydligar: Även om något är godkänt som LCHF så är det inte säkert att just jag kan äta det utan att trigga mitt sötsug.

• Ekorrfamiljen

Ja, precis så menade jag Helene!

För övrigt ska man väl undvika mjölk, även den röda 3 %-iga när man LCHF:ar. Det blir ju sjukt många kolisar om man dricker några glas per dag?

• Ekorrfamiljen

Prinsessanz: Eh, hur menade du nu? Man måste ju få experimentera lite även om man ska äta LCHF? *förvirrad*

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**