Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Linda1976 skrev 2011-03-02 17:21:50 följande:
    Det är i 90% Lindts det är 14 gram/100 gram!
    *host* Kollade den mörka (Lindt 70 %) vi har hemma nu och där var det 35 g kh/100 g. Tur att jag bestämt mig för att inte snassla så'nt om kvällarna än på ett tag.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ekorrfamiljen
    Prinsessanz skrev 2011-03-02 21:28:20 följande:
    ja 35 per hundra ger ju 17,5 i en hel laddkaka,delar på på kladdkakan med din samo  får du i dig 9kolhydrater!! (((17,5/2= 9)
    delar du med 3 vänner får du i dig 4,3 g kolhydrater! (17.5/4= 4.3)
    varken 9 eller 4g kolhydrater gör nåt får mig och sambo eftersom vi får äta 25g kolhydrater var per dag!!!!

jag kan inte förstå vad ni nojjar om!!

alla äter det de mår bra utav  och sålänge jag håller mig till LCHF kosten OCH max 25g kolhydrater/dag så mår jag bra!!!
    Min make äter inte kolhydrater heller. Han kör mer strikt LCHF än jag eftersom han inte är gravid + att han var mer inne på stenåldersdiet förut.

Men som vi redan sagt, jag vill inte äta sötsaker alls, hur "godkända" de än må vara för att inte trigga mitt sockersug. Och äter jag halva kakan (9 g kh) så är det ju nästan hälften av mitt dagsintag. Jag dricker kaffe med mycket grädde i och vi har även en del grädde i maten. Då får jag dra ner på det istället och det är det inte värt för en kakas skull! Släpp och gå vidare!!

katja74: Grattis!!!
  • Ekorrfamiljen
    Mandel skrev 2011-03-03 09:26:19 följande:
    Någon som har något bra förslag på vad jag ska göra med det kokosfett jag köpt hem?

Vad har ni det till?
    Jag har det både i kaffe och te - ja inte båda dryckerna på samma gång - ihop med grädde. (Smaksatt kokosfett, eller rättare där man inte tagit bort smaken ger en spännande nyans till kaffet med grädde.)
  • Ekorrfamiljen
    Lycka 1 skrev 2011-03-02 21:40:30 följande:
    I tre veckor nu. Men jag åt väldigt lite kolhydrater innan det också.

Ja jag hittade att det var magnesium man kan få brist på men att det oftast går över efter ett tag. Får väl vänta någon vecka och se vad som händer annars får jag väl prova ta lite extra magnesium.
    Magnesium kan vara lösningen och se även till att få i dig tillräckligt med vätska (eftersom du dragit ner på kh som annars hjälper till att binda vätskan i kroppen så blir det ju inte lika mycket i "omlopp" som vanligt.)
  • Ekorrfamiljen
    Kaya skrev 2011-03-03 08:22:27 följande:
    Jag skrev ett lång inlägg som bara försvann! Blä!

Jag blev lite besviken på oopsiebrödet som jag bakade första gången igår, jag hade hoppats att det skulle kännas "brödigt" men det kan det såklart inte göra med tanke på ingredienserna. Det var mer som en omelett att lägga pålägget mellan. Nån som har tips på bra LCHF-bröd som känns/smakar mer som BRÖD? (Jag misstänker att då är vi inne på nötterna igen!?)
    Jag brukar göra något som heter Heinz Linfröscones, men ta i mer FiberHUSK istället för Fibrex så det blir mer som mjuka brödbullar istf. scones. De smakar helt okej och med Bregott och ost på blir de mumma! Även min glutenintolerante son kan äta - och älskar - dem!
  • Ekorrfamiljen

Egensinnig: Härligt!

Ett fel en del nybörjare gör är att ersätta vanligt socker med sötningsmedel. Skippa den skiten också! Alltså, drick inte Fun Light, Cola light och liknande annat än vid absoluta nödfall = akut sug. Det gör inget bra för kroppen och för en del triggar det t.o.m sötsuget. *tipsar*

• Ekorrfamiljen
    Asereht skrev 2011-03-03 11:18:30 följande:
    Nu har jag bakat Pones och just avnjutit två med smör och ost. Himla gott, såna lär det bli fler av!
    Jag måste (orka) testa! Har som tur är lite linfröscones i frysen för nödfall.
  • Ekorrfamiljen
    nassu skrev 2011-03-03 15:12:58 följande:
    Funderar oxå då jag läser att cocos ju används i en del recept. Men det är ju ganska kolhydratrikt ? Hur går det ihop. Eller e de ok eftersom det ändå är så pass fett ?
    De e många frågor och tankar som nybörjare när man inte fått grepp om allt. Och helst skulle man ju vilja se att kilorna rasar direkt ;)
    Kolla in ICAs ekologiska kokos (I Hjärta Eco). Den innehåller mycket mindre kh än vanlig riven kokos. Har för mig att det är under 5 g/100g iaf.
  • Ekorrfamiljen
    The Kittycats skrev 2011-03-03 15:30:58 följande:
    Japp, 1,5 g/100
    Tack! Har själv inte köpt kokos på väldigt länge, men jag minns att vi hade en diskussion om dem här för ett par månader sedan.
  • Ekorrfamiljen
    The Kittycats skrev 2011-03-03 15:46:26 följande:
    Själv har jag kokos hemma, men jag vet inte rikigt vad jag ska göra med den nu när jag inte längre äter choklad. Känns som att de flesta recept med kokos även har choklad i.

Måste ju bara OT-fråga...
    Vem har sagt: " Fem barn! Det är ju typ Afrika..."?
    Haha, det var min syrra när jag berättade att vi (oplanerat) väntade en liten 5:a. Hon sa att 3 eller 4 barn är ju rätt normalt idag, men 5 barn.. ja. Jag skyller förresten aaallt på LCHF, man har visst väldigt lätt att bli gravid när man äter det.. Oskyldig
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**