Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

**Den stora feta LCHF-tråden**

The Kittycats skrev 2011-03-03 16:47:58 följande:
    Ha ha, ja det kanske är det första man tänker
    Ja jäkla LCHF asså... BabyBabyBaby
    Men precis! Det har ju inte alls något att göra med att vi kanske missade skydd någon gång eller så.. (Å andra sidan tog det 1,5 år för oss att få till storebrorsan, så jag trodde inte att jag var så himla fertil. )

Åh, ska baka pones idag tror jag. Måste bara kolla vad som behövs i smeten. Vi har redan handlat, men det känns som att det är fler ingredienser som ska till.
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ekorrfamiljen
    helene306 skrev 2011-03-03 18:26:46 följande:

Japp, de sitter kvar. Åkte i bilen idag och de sitter en skylt både fram och bak Visst, det är bara 10 spänn men just principen. Ingen av oss har varit där så varför betala? Vi "godkänner" ju Transportstyrelsens fel. Det krävdes ett mail, inte jobbigare än så

Vi fick också trängselavgift. Se till att betala fort som tusan (även om ni tänker bestrida den)!! Vi betalade vår några dagar för sent, och fick en saftig extrakostnad på 500:- i tillägg till de 20:- vi skulle betala. Surt när båda är arbetslösa och maken inte ens har a-kassa!
  • Ekorrfamiljen

De pannkakor jag gör till mig och lillsorken består av: 3 ägg, 100g Philadelphiaost, 1 dl vispgrädde, 1 tsk FiberHUSK, 1 krm salt och 1 krm bakpulver. Man vispar ägg och salt först (helst med elvisp) och häller sen ner osten och grädden. Medan man fortfarande vispar häller man ner HUSKen och salt och sist bakpulvret. Smeten mår inte alls dåligt av att stå och vila en stund, men det funkar även att grädda pannkakor direkt.

Jag använder en teflonpanna och gräddar på högsta värmen hela tiden. Första pannkakan kan vilja ha en skvätt smör i pannan, men sen tillsätter jag inte mer fett under gräddningen. Det blir ganska "instabila" pannkakor så jag gör dem små och ganska tunna. De serveras oftast med vispad grädde, ibland med lite tillsatt vaniljpulver och till sonen blir det en bit banan eller annat gott också så det inte ska bli så "torrt".

• Ekorrfamiljen
    helene306 skrev 2011-03-03 18:42:06 följande:
    Kan inget annat än att hålla med angående detta.
    *instämmer*
  • Ekorrfamiljen
    MrsQuitaz skrev 2011-03-03 20:21:37 följande:
    Var hittar jag sucrin? finns det något annat sötningsmedel som är ok?

Sen undrar jag om något vet vart man får tag på OLWs mandlar, har vänt upp och ner på halva stan utan resultat och jag vill ha de där jävla mandlarna nu!
    Kolla lchfbutiken.com

Jag har då mer än ett par msk grädde i mitt kaffe.. så jag får räkna minst 1 g kh/mugg.

Nu har jag pones i ugnen enligt Helenes recept och jag är sååå sugen, så jag hoppas verkligen att de är lika goda som ni säger.
  • Ekorrfamiljen
    Linda1976 skrev 2011-03-03 20:40:33 följande:
    Good luck!!
    Tack! De blev goda, men lite "torra" och smuliga. Tips? Himla goda med Bregott och ost iaf och jag tror att lillsorken kommer att uppskatta dem också. (Hmm, nästan lite kaksmak?)
    MrsQuitaz skrev 2011-03-03 20:43:25 följande:
    Jag tänkte gör oopsies imorgon, är dem goda tro? Jag ogillade pones så ni har ett hum om vad jag gillar.
    Jag tyckte bättre om pones än oopsies. De var för .. degiga/svampiga i konsistensen och smaken var inte min grej heller. Har du testat andra "bröd"?
  • Ekorrfamiljen
    Linda1976 skrev 2011-03-03 21:00:23 följande:
    Helt ärligt så märker jag inte av smaken? Det är ju så lite i? Är du säker på att det är husken du smakar? Men en matsked kanske... jag mäter inte, jag skakar i lite, så blir det som det blir.
    Instämmer! Jag tror inte att jag känner av Fiberhusk-smaken, känner bara att pannkakorna smakar "som de ska".

MrsQuitaz: Jag länkade till en annan sorts scones förut, min son och jag är väldigt förtjusta i dem iaf, speciellt om man struntar i Fibrex och tar mer (!) Fiberhusk istället. http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=422 Jag gör dem lite mindre så det blir fler. *gillar*
  • Ekorrfamiljen
    Linda1976 skrev 2011-03-03 21:04:09 följande:
    E: Jag brukar värma mina pones en aning - massor med Bregott havsalt och sen pålägg.
    De här var nybakta. Kan jag ha haft för lite ägg i? Gjorde ju efter Helenes recept med bara ett ägg. (Goda var de som sagt ändå.)
  • Ekorrfamiljen
    sheena82 skrev 2011-03-03 21:23:55 följande:
    Ekorrfamiljen: Jag gör pones enligt det receptet som Linda lagt ut, fast jag har i 2 ägg och jag smälter inte smöret helt utan värmer det bara i mikron så det blir mjukt istället. Sen brukar jag vispa ihop ägg, kesella och grädde först, sen i med resten. Gjorde pones idag men plattade ut dem istället för att göra bullar (tänk typ tekaka) och då tycker jag dom blir mindre torra faktiskt :)
    Jag gjorde efter det receptet (Helene har det på bloggen ju) och jag plattade ut dem, så de blev lite som tekakor.. Ska testa med två ägg nästa gång och kanske prova din metod också.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**