Inlägg från: Ekorrfamiljen |Visa alla inlägg
  • Ekorrfamiljen

**Den stora feta LCHF-tråden**

"Jordgubbspannakottan jättegod, fast jag körde med hallon istället."

Haha, den var bäst!
    Fem barn!? Det är ju .. typ Afrika!
  • Ekorrfamiljen
    MrsMurphy skrev 2011-03-03 21:47:55 följande:
    Som sagt, jag följer aldrig recept... Drömmer
    Nä, uppenbarligen inte.
  • Ekorrfamiljen
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 22:53:57 följande:
    läser du inte på förpackningarna du köper??
    Det är ju inte på alla förpackningar det står kolhydratsinnehållet, speciellt inte om man köper frukt/bär i lösvikt eller plockar själv i trädgårdslandet!
  • Ekorrfamiljen
    Prinsessanz skrev 2011-03-03 22:04:50 följande:
    ja du ser! jag fick samma reaktion på chokladkakan ungefär:
    "va är det inte mjöl eller socker i??"

nej bara ägg,smör och choklad och 2msk vaniljsocker fick de som svar.
    Du ser.. vaddå? Hon skrev ju även att en del rynkade på näsan och tyckte inte att det var gott! Du läser visst här som F*n läser Bibeln.

Hoppas du skrev fel och menade vaniljpulver förresten, för vaniljsocker är ju inte särskilt LCHF!!
  • Ekorrfamiljen

Mina pones blev ungefär som scones. Kom på när jag åt några till frukost i morse att jag egentligen inte gillar scones, just för den smuliga bakpulverkonsistensen, men de är helt okej med Bregott och tjockt lager ost på. De blev inte "leriga" eller "stabbiga" med Lindas/Helenes recept iaf. tvärtom är de luftiga och lätta.

• Ekorrfamiljen

Jag använder det jag länkade till några gånger igår.

Jag förstår inte hur man kan äta annat än söta saker till pannkakor. Maken har fläsk till sina.. *chockad* Själv har jag alltid haft glass, grädde och sylt eller socker/sirap. Nu har jag vispad grädde med lite vaniljpulver i.

• Ekorrfamiljen
    Denebola skrev 2011-03-04 10:39:02 följande:
    Nej, så varför skulle en LCHFare bjuda på LCHFmat "bara för att"?
  • Ekorrfamiljen
    Denebola skrev 2011-03-04 10:49:49 följande:
    Fläsk till pannkakor är ju underbart!
    Haha, jag förstår ju att en stor del av Sveriges befolkning tycker det, men själv har jag jättesvårt att associera pannkakor med "mat". För mig är det mer belöningen om man lyckats få i sig soppan eller som lyxmiddag någon kväll. Crêpes går ju fetbort av den anledningen. Sött och gott till "pannkisarna" ska det va'!
  • Ekorrfamiljen
    Asereht skrev 2011-03-04 10:57:46 följande:
    Men crepes som är så gott! Med cahmpinjon eller kantarellstuvning och mycket ost. Förstår du vad du går miste om...måste ha lunch innan jag dööööör!
    Nej? Jag har jättesvårt för både "konstiga" smaker och konsistenser. Att blanda sött och salt är en sån konstig grej som inte funkar för mig.

Önskar för övrigt att jag gillade tonfisk, majonnäs och röror för det verkar så gott, men jag tycker att de smakar helskumt.
  • Ekorrfamiljen
    The Kittycats skrev 2011-03-04 11:14:58 följande:
    Då är vi någorlunda själsfränder
    Jag tycker att fläskpannkaka är helskumt. Tycker också att man ska ha söta saker till pannkaka, så crepes.... I don´t think so Obestämd Jag har också mer svårt för konsistenser, började äta sås för bara några år sedan. Röror går fortf. bort. Dessutom äter jag ju inte vitlök, så jag är ju lite skum
    Inte lätt att bjuda mig på "svenssonmat" för några år sedan med skagentoast till förrätt, kött med bea och potatisgratäng med vitlök i till varmrätt....  Nu har jag ju lärt mig att äta sås till en viss gräns iaf.
    Men jag tycker om när det är "torrt". Och apropå det kan jag erkänna att jag tycker faktiskt att McDonalds hamburgare är godast. Jag gillar den torra, sega smaken... Skäms

Nu till en fråga, om ni fortf pratar med mig efter dessa bekännelser...
    Ska jag ha något mer fett till middagen ikväll, och i så fall vad?
    Det blir hel kyckling som vi delar och grillar i ugn, samt mozzarella med tomat, basilika och olivolja.
    Haha, ja själsfränder var ordet. Det var inte många år sedan jag "lärde" mig äta sås också. Fläskpannkaka har jag aldrig förstått mig på. Iuuhh! Toast Skagen, nej tack! Och Mc Donalds hamburgare? Jajamän!

Mer fett till middagen ser ut att behövas, kanske någon dressing om du kan äta det? Eller ha en klick smör på varma köttet så det får smälta? Aioli har jag lärt mig att äta, det är gott, men innehåller förstås vitlök. Eller avokadoröra (men det gillar inte jag och det kanske inte gör sig till kyckling.)
    jeng skrev 2011-03-04 11:12:09 följande:
    Haha, du kanske gör dina pannkakor för söta då, för jag gillar iaf mina pannkakor salta
    *mår lite dåligt* Salta pannkakor? *ryser* Jag gör enligt det receptet som sagt; 3 ägg, 100 g Philadelphiaost, 1 dl vispgrädde, 1 tsk FiberHUSK, 1 krm bakpulver och 1 krm salt. De är mycket godare än de vanliga mjölpannkakor vi brukade göra förr. De blir tunna och mjuka och mmmm...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**