• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

sasod skrev 2011-05-16 19:17:09 följande:
    Kör LCHF nu men funderar på att dra mig mer mot GI då jag inte tycker det händer något med vikten. Körde GI en period och då gick jag stadigt ner ett kilo i veckan och min mage mådde lika bra av det som med LCHF.
    Känner mig dock lite förvirrad nu vad som är vad..  Obestämd 

Man kanske inte måste sätta in allt i ett fack man får väl försöka hitta den varianten som passar en bäst. Mindre kolhydrater passar iallafall min mage bäst och efter 10 år med problem känns det fantastiskt nu!
    Ja, för MIG är ju GI det jag tror att du tänker på också. de första, strikta, faserna av gi lixom! Jag håller fast vid mina benämningar av bokstäver, för att LCHF ÄR för många just det superstrikta högfetta LCHF. Medan om jag säger GI fas 1 eller GI fas 2 så vet många vad det betyder och de förknippar det inte med högfett (trots att det egnetligen är det) utan med fräsh mat! Så knäppt det kan vara!

Har du sett det infobladet som jag har skrivit om lågkolhydratkost? För där rabblar jag lite snabbt skillnaderna och likheterna mellan LCHF (strikt) Gi fas1 och GI fas 2. Har tyvärr inte länken här på datorn nu, men kan försöka hitta den sen... (sitter inte på min dator)

Jag har ju också en GI-tråd som du gärna får hoppa in i om du vill känna dig för på vad folk äter där osv. 
    www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58574935.html 
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-05-16 20:14:38 följande:
    Tänkte på en annan sak: I vilken annan tråd skulle ett gäng sockermissbrukare, underviktiga supersnyggingar med superkropp (ja, du Denebola), några halvfeta som harvar på, och några mittemellan kunna samsas?

Ingenstans kära ni - ingenstans. Vi är unika! Tänk på det. Btw: Vi är bäst också. 
  • jeng
    Linda1976 skrev 2011-05-17 06:54:37 följande:
    Det är ju inte så länge sen du var gravid, jag skulle gissa på att det är hormoner som ställer till det.
    Bonanza,
    Jag håller med Linda!
    För mig har det båda graviditeterna tagit 5-6 månader innan kroppen gått med på att släppa ifrån sig minsta kilo (förut det man tappade precis i början då)!! Trots att jag har rört mig bra och ätit ganska strikt GI! Sen plötsligt en dag så var det som att kroppen fattade, och så började det går neråt! 
  • jeng
    Bonanza skrev 2011-05-17 09:09:21 följande:
    jeng skrev 2011-05-17 08:24:40 följande:
    Bonanza,
    Jag håller med Linda!
    För mig har det båda graviditeterna tagit 5-6 månader innan kroppen gått med på att släppa ifrån sig minsta kilo (förut det man tappade precis i början då)!! Trots att jag har rört mig bra och ätit ganska strikt GI! Sen plötsligt en dag så var det som att kroppen fattade, och så började det går neråt! 
    Men åh vad typiskt. För då blir det nog så att jag blir "tvungen" att gå tillbaka till lågkalorikost, för det gick jag i alla fall ner i vikt med. Hur tråkigt det än var. Och just nu är vikten det absolut primära. Välmåendet får komma sen...
    Men gör små förändringar bara då och hoppa över till min GI-tråd! Motivera dig själv med att det är superfräsht med mycket sallader av olika slag nu när det är sommar!
    Jag tycker det är lätt att hålla kalorierna om man baserar sin kost på mycket grönsaker, magert kött och lagom mycket av goda feta tillbehör! Jag har många tips på lågkalorimåltider som inte skiljer sig så mycket från LCHF!!
  • jeng

Kaya,
    Kram till dig, och jag hoppas att du kan få svar på vad som är galet! Jag känner mig likadan, men in VC går ju inte att ringa till och säga attman mår skit och be att få ta prover.... Är man superhängig så ska man typ gå ut och ta lite luft istället... Jaja... Dom skulle ju testa min sköldkörtel för ett tag sen, men jag fick ju aldrig några svar, och det står inget i min journal. så frågan är ju om dom bara tappade bort det... jag kanske skulle försöka få testa det igen.... jaja, jag bara tänker högt. Hoppas att du kan få lite ny energi snart!

Ang vikten så vet jag hur du känner dig! MEN, du är ju skitsnygg ju. Hur fasen kan du som smal, snygg, så aktiv, springa milen flera ggr i veckan, väga 5 kg mer än jag? Det säger ju hur extremt lite vikten säger om oss!!! Tänk på det!

• jeng

Har fuskat med en kaka idag, och för första gången så har jag inte direkt dåligt samvete för det! Det känns som att jag gjorde ett val, kakan var jättegod, min dag ser jättebra ut ändå i totalen. Det är ju så det ska kännas... Jaja, jag har väl gått upp 1 kg imorrn igen och då lär det väl inte kännas lika bra

Jag är nu mera iPhoneägare, jag som aldrig skulle ha en sån... Tycker det är fullkomligt vansinne att den kostar så mkt, men men nu var det ju jobbet som betalade och de jag egentligen hade velat ha fick vi inte välja för de var inte kompatibla med jobbets system för mail och liknande. Så det fick helt enkelt bli en iPhone! Så nu har jag lite att lära mig!  

• jeng
    Idun skrev 2011-05-17 20:48:13 följande:
    Hej! En fråga om det här med kolhydrater. Läste någonstans att det är de kolhydrater som står under ..."varav sockerarter" som är betydelsefulla när man kör LCHF. Stämmer det? 

Köpte ett kex "rågknappar" till maken som innehåller 68,3 g kolhydrater varav sockerater 3.8 gram. Hur bra/dåliga är dessa då man äter LCHF?   
    Nej, är det svensk märkning så ska du gå på totala antalet kolhydrater som redovisas. Mjöl osv räknas inte som socker, men är precis lika illa för kroppen!
  • jeng
    Tezzan1981 skrev 2011-05-17 21:04:05 följande:
    tror att det är ett gammalt tänk som hänger kvar lite från då atkins kom till sverige för många år sedan. på de amerikanska förpackningarna så räknar man så som du skriver, om man följer atkins.
    men som sagt som jucea skriver så räkna hela mängden
    mwn man har ju alltid räknat även mjöl-kolhydrater på atkins. Däremot så har svensk märkning numera tagit bort fibrer (dvs kolhydrater som kroppen inte kan använda) från den totala märkningen. I USA så finns de fortfarande kvar, och då får man dra av fibrerna för att få fram nettokolhydraterna.
  • jeng

Oj, min dator vägrade visa de 2 sista sidorna igår kväll... Hmm, jaja då hade jag att läsa ikapp idag då

Jag sitter och vaktar telefonen för att kunna ringa VC så snabbt jag bara kan. Har ju åktpå ungarnas ögoninflammation och det är en jävla PINA! Så jag måste få medicin utskrivet, och dessutom såär ungarnas typ slut så dom behöver en ny paket med.... Billigt och bra det här. Kul när det bara går runt runt i familjen dessutom... 

Ny lägstavikt idag iaf. Så knäppt att det alltid går upp på helgen, och på onsdag torsdag så börar det gå neråt igen och så får jag oftast veckans lägstavikt på  fredag eller lördag. Även om jag inte fuskar på helgen alltså!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**