• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Helene,
    Precis! Sabba hela veckans viktnedgång. Oftast får det en ju att låta bli, men för mig handlar det ofta om efter-ångest också... Även fast jag vet att jag har gjort ett val att äta nåt som jag VILL unna mig då och då, så får man ändå ångest. Men jag tror som sagt att det handlar mycket om det där med att jag inte är nere i vikt än. Det är inte ok att unna sig medan man fortfarande ska ner i vikt lixom....

Bonanza,
    Vissa tål ju tex inte mejerivaror, kan inte gå ner i vikt om de äter det. Vissa tål inte koffein, vissa tål inte så hög fetthalt som man normalt rekommenderar i LCHF, vissa måste ner till 80/80/20 för att få fart på viktnedgången. Och jag, ja jag hade ju nått min LCHF-jämvikt (den hormonella jämvikten) så jag fick helt enkelt börja äta lite mer kolhydrater (mer grönsaker) och hålla nere kalorierna för att det skulle röra sig igen!  

• jeng
    Bordeaux skrev 2011-05-14 16:53:47 följande:
    Jag har dr dahlqvist(osäker på stavningen) och airams lchf-kokbok till fest. Men de använder ganska mycket florsocker i desserterna, mycket och mycket men 1dl, sen reagerade jag på något annat. hur liberala är dem egentligen?
    Det är inte sukrin melis dom använder? Låter konstigt om dom verkligen använder rent socker?
  • jeng

Hej förresten, nu har jag äntligen tagit mig igenom allt!

Vi kom ivg till slut till VM i traktorplöjning iaf Som Termos sagt så är det ju precis här borta! Vi kollade dock ärligt talat knappt alls på några traktorer. Såg lite traktorrace, sen var vi i leklandet där Ted åkte massa kana och klättrade och klappade djuren och red på en häst Sen kollade vi på utställningarna, åt mat och sådär! Mysigt att komma iväg med familjen iaf!

Dock blev det ju matkaos, hamburgare och pommes. Åt dock bara så mycket som jag kände behövdes för att klara mig bra, blev väl halva ungefär! Hoppas att jag inte får sota för mycket för det! Visst blir det lite högt på kolhydraterna, men det är ju kalorierna som är huvudräkningen i min diet just nu, så jag får snåla på nåt annat helt enkelt!

Sitter nu och laddar inför schlagern  ska bli skoj,om jag inte somnar! Helt slut efter dagens utflykt!!!

• jeng
    helene306 skrev 2011-05-14 20:33:00 följande:
    Jag brukar mest göra råkrämen i den boken och då ska det vara 1-3 msk florsocker eller annat sötningsmedel så det är florsocker de kör. Nu var det längesen jag bläddrade i kokboken men jag är rätt säer på att jag aldrig läst om något Sukrin eller Sukrin melis i den. Det var först i Bakglädje med lchf som jag stötte på Sukrin.
    Illa! Jag tror jag har dom allihop så jag ska kolla.....
  • jeng

Blev såklart tvungen att fortsätta min fuskdag med att hämta min Lindor-ask.... Undrar om jag kan sluta innan den är tom.

• jeng
    Denebola skrev 2011-05-14 21:53:31 följande:
    Haha Fick just reda på att det inte är något fel på mig

Nä, men för ett tag sen så började mitt kiss lukta konstigt, så jag funderade på allt möjligt, typ UVI och allt. Men nu kollade jag på "Hemma hos Jamie" och där sa han att sparris kan göra att den lukten uppstår. Och visst, jag hade ätit mycket sparris just då
    Sparris är gott, men det där tror jag aldrig jag har märkt av... :-P
  • jeng

Och här 1 kg upp idag. Så går det närman fuskar, även om man håller sig i kragen... Hoppas det hinner försvinna tills imorrn igen...

• jeng
    yena89 skrev 2011-05-15 18:08:50 följande:
    Björn Ferry äter knapapst LCHF. Han äter nån slags lågkolhydratskost men fortfarande långt över 100g. Han äter mest kolhydrtassnålt jämfört med andra idrottare :)
    Näää jättemycket över 100 gram vet jag inte om han ligger? Däremot så äter han ju rotfrukter och såna saker, samt mejeriprodukter, utan att räkna kolhydraterna! Men jag hamnar knappt vöer 100 på en rejäl fuskdag, så jag tvivlar på att han ligger långt över 100??!!
  • jeng
    mamman i skogen skrev 2011-05-15 19:39:24 följande:
    nepp men mellan 50 och hundra men han tränar ju etydligt mycket hårdare än ngn anna i denna tråd gör men hans första år körde han strikt och det gick ju bra det med
    Ja precis! Jag tror iofs inte att strikt för honom var 20 gram heller, men kanske 30-50! Men jag skulle tippa på att han ligger nånstans mellan 50-80 nu. Men sen kan han säkert hamna högre ibland han med, precis som alla oss nadra, om man är sugen på nåt speciellt eller vill unna sig nånting då man blir bjuden!
  • jeng
    yena89 skrev 2011-05-15 19:46:09 följande:
    Nu vet jag itne alls hur man räknar men han äter ju typ 5500kcal. och ca 20E% kolhydrater. så av dom kalorierna står 1100 för kolhydraterna och 1g kolhydratet har 4 kcal så han äter ju 275g kolhydrater? Även om han äter 15E% kolhydrater äter han 206g kolhydrater :/

Eller räknar jag helt fel? Du är bättre på sånt
    Hmm nej det stämmer såklart isåfall! Jag har aldrig sett att han äter 5500 kcal eller 20 E% kolhydrater. Så isåfall har jag et! Jag har gått på det jag har läst om honom i tidningar och böcker vad han säger som exempel på det han äter osv. Var har du läst dom siffrorna?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**