Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Gladskit skrev 2012-02-14 20:24:49 följande:
    Välkommen! Och det är ju som du säger, testar man inte så är det svårt att säga om det är något för dig eller inte. Ett tips som funkar som substitut till pasta om man äter tex. pasta & köttfärssås är att ta en zucchini och strimla med osthyveln. Koka upp lättsaltat vatten och koka strimlorna ett par minuter. Det är klart man känner skillnad, men jag tycker att det är gott och ger lite "tagliatelle"-feeling.
    Nu är ju allt individuellt, men i början försökta jag ofta hitta substitut till pasta, bröd etc. Med tiden tappade jag det behovet och äter helt enkelt andra saker. Efter att ha kört strikt LCHF länge så mår jag helt enkelt dåligt om jag carbar nufötiden så det ger sig av sig självt.

Sitter just nu med en tallrik med goda ostar och ett glas rött framför mig. Najs!!!  
  • Martina 76
    Gladskit skrev 2012-02-14 20:38:11 följande:
    Jag tror jag skippar snacksen ikväll, är fortfarande mätt och nöjd efter middagen, men ost och vin lät trevligt
    Ost och vin ÄR min middag!
  • Martina 76
    Maskinisten skrev 2012-02-14 21:00:15 följande:
    Lite fråga då som dagens rookie (åtminstone en av dem), har man några mer eller mindre lustiga/olustiga kroppsliga reaktioner att vänta?
    Vet inte riktigt vad det skulle vara, men ändrad diet kan ju säkert ställa till det för stunden, gaser, halsbränna, myror i benen, eller vad det nu vara månde.  
    Bara så man inte hoppar av föranlett av övergående obehag!
    Vilka besvär man upplever beror säkert på hur man har ätit innan man började med LCHF. Själv märkte jag ingenting annat än välmående.
  • Martina 76
    IngentingAlls skrev 2012-02-14 21:43:54 följande:
    Var kan man hitta det någonstans? Finns det i vanliga matbutiker? :)
    Ica Maxi har där jag bor.
  • Martina 76
    Trolla75 skrev 2012-02-14 22:03:07 följande:
    Men man använder inte alls lika stor mängd sukrin som socker... Men visst är det dyrare!
    Sedan jag började med LCHF har matkontot fördubblats...
    Är det sant?!?! För mig har matkontot gått ner med 25-30%. Jag köper mycket färre ingredienser. Oftast räcker det med en papperskasse för en veckohandling (är ensamstående med 2 barn). Jag äter mindre ofta än tidigare och också mindre mängd i och med att jag blir mätt.
  • Martina 76
    jajja81 skrev 2012-02-14 22:30:46 följande:

Jag är inte nöjd med hur vikten minskas. Har typ stått still i nån vecka nu, har ju bara hållt på i 6 veckor, så iite matt blir man allt. Flört Börjar fundera på om jag äter fel, men jag lusläser verkligen ALLT jag kommer åt om lchf, och jag tycker jag äter rätt. Nu den senaste veckan har jag varit såå sugen på allt möjligt hela tiden. Drygt att inte bli av med den känslan.

Prova matdagboken.se under en vecka för att få "facit" över hur mycket du äter. Efter att jag själv gjorde det så slutade jag med grädde i kaffet och gjorde ägglatte istället. Viktminskningen fortsatte då om än väldigt långsamt. Men jag har bara ca 3-4 kg kvar att tappa så nu går det seeeeeeeeeegt!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-02-15 08:01:29 följande:
    Stevia
    Men Stevia fungerar väl inte för jäsning vill jag minnas. Eller har jag fel?
  • Martina 76

En till reflektion över mina matkostnader (som gått ner rejält) är att många LCHF-produkter har längre hållbarhet. Tidigare slängde jag mögligt bröd, sur mjölk, gammal frukt etc. Nu slänger jag nästan aldrig någonting. Sen, precis som någon sa tidigare, köper jag inget lull-lull längre som läsk, godis, chips etc och sånt kostar!

• Martina 76
    mimsan01 skrev 2012-02-15 09:54:11 följande:
    Hur tänker du då? Alltså, exakt vad ska man hålla koll på?  
    Jag kör matdagboken nu så här i början, och tycker väl att fördelningen av fett, protein och kolisar ser bra ut, men jag blir lite stressad av den där kaloriräknaren. Håller ni koll på kalorierna?  
    Man får koll på tex mängden kolisar man får i sig. Man hittar "bovarna". Nu håller jag mig alltid under 20g per dag, men oftast tom under 10g.

Kalorier är ju inte helt ointressant - även om det vanliga tänker med "kalorier in - kalorier ut" känns ganska förlegat. Men bara för att man äter i ketos/äter lite kolhydrater så kan man ju inte moffa i sig hur mycket som helst. Äter man mycket fett brukar man dock känna sig nöjd och inte gå och småäta och därmed inte få i sig för mycket kalorier. 

Jag måste återigen länka till en så bra blogg där hon även tex tar upp frågan med hur mycket kalorier extra man kan äta under ketos. Hon har också bra fettförbränningstips. På hennes inrådan börjar jag själv varje dag med en skopa kokosfett + omega 3 - allt för förbränningen!

http://lchfklubben.se/healthandscience/ 
  • Martina 76
    HappyHippo skrev 2012-02-15 11:52:23 följande:
    Oj vilken bra blogg! Där ska jag läsa mer! När jag inte jobbar... Flört
    Hehe...när jag hittade bloggen tillbringade jag nästan en hel arbetsdag där - fy skäms!!!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**