Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

HappyHippo skrev 2012-02-20 14:23:39 följande:
    Nääää usch vilken svacka jag hamnat i nu!! :( har nu hållt på med LCHF i en vecka och är redan såååå trött på ägg!! Känns inte som jag ens vill se på ett ägg någonsin igen!! Att plocka bort pasta, potatis och ris och att käka mycket fett går bra men ägg... Känns bara bläää just nu!! Och inte går det neråt på vågen heller och jag får bara panik!!! Hur ska jag kunna ha detta som livsstil när det känns så här?? Jag fyller i det jag äter i min Shape up- app och blir bara mer nedstämd... Har ätit en omelett med ost och skinka idag morse och kolhydratprocenten ligger på 2%... Var hungrig förut och tänkte att en bit gurka, det är ju nyttigt och bra... Nähä då blev det så mycket % så jag sket i det... Måste ju spara så det inte blir för mycket under resten av dan... Och så kalorierna som jag läste att man inte ska behöva tänka på... När man lägger in det man äter under en dag så blir det ett stooort kaloriöverskott och det kan ju aldrig va bra... Och så det här med magen... Är så trög även om jag äter kokosfett som jag hörde skulle va så bra!!! Har inte varit på toan på fyra dagar!! Inte konstigt att inte måtten minskar utan ökar istället, magen är ju som en ballong... Nej faan så less jag är på det här!!! Kanske inte lchf passar mig... Skulle nog behöva gå på påsar igen, då går man ju iaf ner men det är ju såååå tråkigt!!! Behöver pepp... Kan ni som är gamla i gemet inte berätta hur många kilo ni gått ner (och hur ni oxå hade svackor i början ;)) ge mig gärna lite förslag på vad man kan äta till frukost ist för ägg... Någon dag har jag ätit turkisk ekologisk yoghurt med blåbär i men när man lägger in det blir både kalori och kolhydratprocent för hög! Less less less
    Men du måste ju faktiskt inte äta ägg!!! Hur mycket har du att tappa? Är det mycket kan du definitivt äta turkiskt yoghurt med bär till frukost istället. Har du precis börjat med LCHF kan du säkert vara ganska liberal och ändå tappa i vikt. Stirra dig inte blind på kolisarna!!! Det får man göra när man ska få bort det sista.

Om du nu får ett så stort kaloriöverskott så funderar jag på vad du äter på en dag. Hur många kalorier kommer du upp i? Tanken är ju att fett mättar och att man därmed äter MINDRE än annars.  Även med LCHF kan man inte trycka i sig hur mycket som helst utan att lägga på sig - det är ingen mirakelkur på det sättet...

Ta bort bröd, pasta, potatis, bulgur, ris etc - alltså de STORA bovarna och unna dig att äta goda ovanjordsgrönsaker. Ät det du tycker om! Ta en stor bit ost, ta ett glas vin på kvällen, ta en bit mörk choklad till kaffet, gör lite chokladmousse!!! Gör en god fisksoppa på grädde, lax och saffran! Njuuuuuuut av den goda maten!!!
  • Martina 76
    HappyHippo skrev 2012-02-20 15:07:20 följande:
    Tycker dock att det är svårt att hålla nere kolhydraterna!! Tar gärna en skvätt grädde i mitt te men det blir ju några kolisar det med! Dricker mycket te!! När barnen ska äta hemgjort mos sen så ska jag äta broccolimos- kolisar även där!
    Har du testat äggmjölk? Jag dricker kopiösa mängder te och kaffe och hade tidigare mjölk och grädde i. Nu har jag gått över till äggmjölk: 3 ägg, 50 g smör och ca 4 dl kokande vatten. Kör med en stavmixer tills det löst upp sig och sen har du en "mjölk" fri från kolisar. Gott i kaffe tycker jag - mindre gott i te.
  • Martina 76

Jag märker att jag har en väldig snedfördelning av mitt magintag/matbehov/matsug (vad man nu vill kalla det) över dygnet. Frukost till lunch klarar jag mig på nästan ingenting. Efter lunch känner jag ett sug och efter kl17 måste jag handboja mig själv alternativt låsa kylskåpet och kasta bort nyckeln!!!

Några teorier om vad det beror på? Blodsockret är det ju iaf inte i och med att jag är superstrikt med kolisarna... 

• Martina 76
    Juliec skrev 2012-02-20 23:28:44 följande:
    Är det någon som kan rekommendera någon dietist? Har ganska många frågor som jag behöver få besvarade.. 
    Jätte tacksam för hjälp :)  
    Har du läst på de "stora" LCHF-siterna? Där finns mycket info.
  • Martina 76
    standby skrev 2012-02-21 08:46:18 följande:
    Jag äter också bara veg när jag är iväg så där då jag lätt blir äcklad av kött och måste veta att det är bra rensat och tillagat för att kunna äta. Omeletter och fried rice med grönsaker brukar det bli mkt av på resor.
    Själv är jag en sån där "snuskis" som gärna äter lokal, konstig mat. Älskar såna där "gatukök" där de kränger mat direkt på gatan. Oftast är det dem man blir minst magsjuk av!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-02-21 08:55:53 följande:
    0,5 kilo upp på vågen! Men så är det ibland. Kroppen samlar på sig vätska ibland. Skittrist, men sen brukar det svänga igen och vågen visar ner igen.
    o,5 kg ligger nästan inom gränsen för felmarginalen!!! Lite lite "utgifter" en dag i form av toabesök så kan man ju gå upp lite direkt. Mens kan ju också ge temporär viktökning.

Har du testat din fettmätare än? Väntar med spänning på min leverans.
  • Martina 76
    Mina småtroll skrev 2012-02-21 09:53:54 följande:
    Martina:
    Suget kanske beror på att du har dragit ner på portionerna? För du körde väl också "de sista 5"?
    Jag har känt mer sug efter annat, nu när jag kör de sista 5. Både vad gäller mat o sött, det har jag inte känt innan på lchf.

5 dagar efter starten av "de sista 5" = -1.6 kg! Supernöjd! 
    Fast jag är alltid sån - att suget kommer på kvällen menar jag. Kanske är en dålig vana bara...jag vet inte...

• Martina 76
    Sigrid skrev 2012-02-21 12:24:37 följande:

Jag tycker också att det är svårare med sugen när jag är hemma.  Vanliga dagar när jag är på jobbet hinner jag inte fundera på mat och sug på samma sätt som om jag är hemma.

Det kanske är därför!! När jag är på jobbet har jag fullt upp och när jag kommer hägrar kylskåpet. Rent psykiskt mao- bara att skärpa sig!
  • Martina 76
    IngentingAlls skrev 2012-02-21 12:47:28 följande:
    Skulle behöva lite råd. Om några veckor fyller jag år. Det är dessutom väldigt många andra i min närhet som fyller år den veckan och det ska avverkas 2 fester på helgen. Jag tänker inte köra lchf under den veckan. Både för att jag inte orka krångla till det och för att jag vill kunna gotta mig på min födelsedag.

Jag vet att många kommer säga att jag ska undvika det men det kommer jag inte att göra. Kommer självklart inte överäta den veckan utan försöka hålla mig på en normal nivå utan lchf.

Min undran är här hur jag ska göra? Ska jag pang bom sluta med lchf på min födelsedag eller är det bättre att under ett par dagars period lägga till mer och mer kolhydrater? Jag är lite orolig för vad kroppen kommer säga om kolisarna nämligen. Vad kan jag förvänta mig för hemskheter när jag slutar?

Självklart kommer jag gå tillbaka till strikt lchf efter den veckan är avslutad :)
    Synda de dagar du bestämt dig för att synda. Inga nertrappningar etc utan kör strikt för övrigt och bestäm i förväg vilka dagar det är ok att synda. Antagligen kommer du inte må så bra av alla kolisar vilket är bra för den framtida motivationen. Själv tog jag en öl på AW förra våren och fick magknip. Trots att jag älskar öl har jag inte druckit det sen dess.

Vill du sen snabbt vara back-on-track ska du köra ett par superstrikta dagar alt. fasta en dag. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**