Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Maskinisten skrev 2012-02-19 19:04:47 följande:
    Har lite funderingar kring vilka dagar som utgör undantag från LCHF?

Som jag funderar såhär i början av dieten/livsstilen.

*Dagar bland svärföräldrar, det är ju vettigt att hålla sig väl med nya släkten. (träffar dem med ca 3-5 veckors mellanrum) 
    *Midsommar.
    *Dotterns födelsedag. 
    *Nobelmiddagen (om jag nu skulle bli förärad med...).

Hur strikt är man när arbetslivet tubbar en till luncher, osv? 
    Jag gör i stort sett aldrig avsteg. Inte ens midsommar. Ser ingen anledning då jag bara får ont i magen av kolisar.

Luncher och sånt är inget problem. Det finns alltid alternativ utan en massa kolisar. 
  • Martina 76

Nyförtiden tycker jag att jag "syndar" matmässigt om jag äter en soppa med vispgrädde eller äter LCHF-chokladmousse med mörk choklad etc. Känns som att jag har flyttat ribban något jämfört med förut!

• Martina 76
    Ninis skrev 2012-02-19 19:17:27 följande:
    Om du precis har börjat med lchf skulle jag inte göra några undantag alls. Då blir det bara svårare att bli av med kolhydrats- och sockersug. De första fyra månaderna med lchf gjorde jag inga undantag alls, drack inte en vin på helgerna. Allt för att inte störa förbränningen och ketos.
    Rödvin påverkar visserligen förbränningen, men inte ketosen. Love it!!!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-02-19 19:20:32 följande:
    Alla hinner träna om man verkligen vill. Allt handlar om planering och prioritering. Jag tränar tisdag, fredag, lördag och söndag. På tisdagar blir det två pass, ett på lunchen på jobbet och sen ett på kvällen.

Jag planerar matlagning och inköp utefter mina träningstider. Vet jag att jag ska träna på tisdagen lagar jag mat på måndagen som räcker både måndag och tisdag osv. Samma sak på torsdagar, då lagar jag mat så det räcker till både torsdag och fredag. Med planering kommer man långt
    Jo så är det ju! Men jag prioriterar nog inte träningen tillräckligt högt. I och med att jag har barnen bara halva tiden så blir de min högsta prio de veckor jag har dem. Kvalitetstiden med dem blir så oerhört viktigt när jag är utan dem så mycket. Men att träna ett par luncher i veckan funkar för mig. Då tappar jag ingenting de veckor jag har dem och kan köra på igen veckan efter.
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-02-19 19:29:47 följande:
    Samma sak här! Jag tycker oxå att jag syndar om jag dricker vin eller äter någon lchf-dessert
    Har du också blivit rabiat och försöker omvända de som är kring dig? Så har jag blivit! Haha! Jag har lånat ut Matrevolutionen till en massa kollegor och alla som läst den hittills har blivit omvända!

En kompis till mig säger att det som skiljer mig från Jehovas är att jag inte knackar dörr - än iaf!  
  • Martina 76
    Flisis skrev 2012-02-19 22:25:21 följande:
    12st muffins

10ägg
    1dl grädde
    2pkt bacon
    2dl riven ost

Vispa samman och slå i den strimlade stekta baconen. Häll upp i muffins formar och grädda i 175 gr i ca 20 min. Blev små mini omeletter. Kanon goda och smidiga små portioner jag körde halv sats och toppade med lite pizza krydda.
    Ska också prova! Supernyttigt ju!!!
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-02-20 07:36:18 följande:
    I dag vabbas det med ett magsjukt barn, så det blir till att avboka morgondagens PT-träning Tror inte att farmor har lust att barnvakta magsjukt barn.

I dag blir det ett kokt ägg och en kopp te med kokosfett i till frukost.
    Åh, har du PT också!!! Fy f-n vad gött!!!

Tråkigt med sjukt barn dock. Hoppas h*n kryar på sig snart!!  
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-02-20 08:40:20 följande:
    Japp, hela förra året körde jag med PT en gång i veckan fram tills jag opererade mig i oktober. Tror inte att jag hade fått så bra viktminskningsresultat om jag enbart hade tränat på egen hand. Och sen blir man stark oxå

Nu kör jag med PT varannan vecka (är ju inte billigt direkt) fram till april.
    Du inspirerar mig!!! Har packat träningsväskan och ska iväg och träna på lunchen idag. Beach 2012- here we come!!!
  • Martina 76

Så har kroppen fått sig en duvning på gymmet - rygg, triceps, axlar och mage stod på schemat. Najs!!!!

Till frukost idag blev det en matsked kokosolja och sen har jag druckit kaffe med äggmjölk fram till lunch. Tränade före lunch men kände inte av någon energibrist utan körde på rejält.  

• Martina 76
    Ninis skrev 2012-02-20 13:48:51 följande:
    Nä, vanlig lchf äter man inte så lite. Men för att bli av med de sista 5 kilona krävs ett helt annat upplägg och Katrin har skrivit ett helt kapitel i sin bok hur man gör för att bli av med de sista 5 kg. Så vi följer hennes råd och det funkar. Jag har gått ner 2 kilo på 1,5 vecka. Och detta är ju kortsiktigt, sen när man nått sin målvikt kommer man äta normal lchf igen.
    Exakt! Vill man få bort det sista så blir det till att plåga sig lite. Och kroppen mår nog inte dåligt av lite "svält" emellanåt - det borde ju vara helt naturligt för oss! Och det som är så fantastiskt med LCHF är att jag tycker inte att orken påverkas nämnvärt. Visst, jag är hungrig, men jag orkar fortfarande lika mycket.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**