• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

rednose skrev 2011-07-17 09:01:52 följande:
    Duntoffla - VAD ska jag då äta för att bli mätt?? 80-80-20 tillåter ju inte hur mycket fett som helst?!
    Jag äter ca 2dl turkisk yoghurt med lite grädde i till frukost. En dl nötter till och lite blåbär.
    Det är de dagar då jag inte äter min äggröra med bacon till. Kände att jag var tvungen att få lite variation och hittade yoghurtfrullen på en lchf sida.

Jag blir inte mätt av smör som en del verkar bli. Kokosfettet (Cocosa med kokos-smak) mättar ganska bra dock och gräddsåser.

Jag har alltid ätit stora portioner och nu känns det nog som att de blir mindre o mindre men ändå...

Jag tänker oftast att jag äter köttet, fisken eller fågeln på tallriken först tillsammans med sås eller smör, för att bli mätt. Efter det är uppätet äter jag grönsakerna.
    Har ju minskat liite i vikt så kanske går det åt rätt håll. Har ingen egen våg hemma ( blir lätt besatt liksom. Körde Pulverdiet för ett par år sen och fick lätt sjukt dåligt samvete om jag syndade, så pass att jag stoppade fingrarna i halsen... Ja, det började spåra ur men nu med LCHF funkar allt superbra och jag mår skitbra!) long story, vill bara inte behöva bli alltför fanatisk var väl det jag ville få fram. Är ju lång (178) och inte tjock eller så men vet att jag trivs med att väga under 70 strecket och inte dra i tröjan var gång jag sätter mig. :)
    80/80/20 är som vi har sagt tidigare en extremvariant av LCHF. Till och med Dahlqvist som är "uppfinnaren" till 80/80/20 har senare reviderat sig till ett par olika alternativ, tex 90/90/20 eller 100/80/20. Äter man 80/80/20 så gör man det för att inget annat funkar, och det är lite pulverkuren á la LCHF, dvs man ska inte räkna med att gå mätt och glad och nöjd hela tiden.

Din frukost (yoghurtfrukosten) låter som att den slukar nästan hela dagsintaget av kolhydrater, så där skulle jag passa mig om jag var du. Vill du få mättnad utan att ta upp massa onödigt så gör frökex på hela oskalade frön, då tar inte kroppen upp så mycket av näringen! 
  • jeng
    linelullan skrev 2011-07-17 16:06:30 följande:
    Har ni tips på bra mellanmål? Jag tycker att det är svårast att komma på vad man ska äta till mellanmål. Vad äter ni själva?
    Turkisk/grekisk yoghurt går väl bra?
    Får man äta honung när man äter efter LCHF? 
    Frökex med philadelphia vitlök/örter och rökt skinka
    Ostrullar med smör
    Ischoklad (a la LCHF) 
  • jeng
    fotbollsfru skrev 2011-07-17 19:07:41 följande:
    Hej alla!

Vad använder ni LCHF-are istället för maizena för redning av såser?!
    antingen låter man vispgrädde reducera (koka/sjuda) så tjocknar den. eller så tar man av såsen från värmen och har i en äggula och rör ihop.

ett annat tips är att ha tex philadelphia som bas i såsen, det blir tjockare. 
  • jeng
    linelullan skrev 2011-07-17 19:34:40 följande:
    Jag har säkert 1000 frågor angående LCHF eftersom att jag är väldigt ny på detta.. hehe.. man vill ju inte göra fel.
    jag har läst väldigt mycket om det men jag har inte hittat någonstans där det står om man får äta korv.

Jag vet att med t.ex GI så får man äta korv, men man måste välja korv med väldigt hög kötthalt.
    Vi brukar äta korv med en kötthalt på 82%. Är det okej med LCHF? 
    Alltså, det beror ju på vad de andra 18% är för nåt :-P är det potatis, majs, eller konstiga e-medel :-P

jag tycker det är skitsvårt att hitta korv som är bra nog för LCHF, iaf strikt sådan. jag har lusläst hela ica maxi i princip. vet att det finns en bra (eller iaf ok) falukorv, och sen har ugglarp en cabanossy som är bra. för egen del tycker jag det är så mkt enklare att ta en kycklingfile, dessutom nyttigare och renare. 
  • jeng

Yena söta gumman!! 1000 kr känns snålt (du känner ju till vår matkassa....), men det går säkert! Jag tänker att broccoli och andra grönsaker finns på storköpspåsar billigt, kycklingfile som du säger, och att köpa på sig skinkstek eller annat när det är extrapris! Du klarar det säkert!! Om inte annat så blir det säkert en mycket bättre kost för din kropp än den du äter just nu!! (Sa hon som är i exakt samma läge.....)

• jeng

Men han menar väl inte 1,2 kg, utan 1-2 kg eller hur?? 1,2 är ju ganska så exakt, var det det som någon här uppe trodde?? 1-2 är ju inte så himla exakt menar jag

• jeng
    Bambi07 skrev 2011-07-18 22:27:46 följande:
    Har du något likvärdigt alternativ till yoghurten? Gillar nämligen inte ägg och har väldigt dålig frukostaptit, men just den här kombinationen har fungerat bra för mig.
    Jo, köttet och salladen har jag också listat ut. Brukar försöka väga upp det genom att slänga i lite lax och avokado i salladen.
    Jag har NOLL frukostaptit oftast och jag brukar ta frökex med philadelphia och rökt skinka. Enkelt, snabbt och gott! Vill man snåla in lite extra så kan man göra kexen med delvis hela frön, som mättar, men inte ger så mycket protein och kalorier! Till det kan man drixka kaffe med kokosfett i tex för att få upp fetthalten på måltiden, eller så gör man frökexen med ost och smör i smeten!
  • jeng
    randigrand skrev 2011-07-18 22:27:16 följande:
    Alltså..... hur många G fett ska man få i sig ungefär? Helt vilse på det :P
    Låt säga att din målvikt är ca 60 kg. Då bör du äta ungefär 90 gram protein, 120-130 gram fett och max 20 gram kolhydrater för att få rätt fördelning. Tycker du det är för mycket mat så minskar du till ca 60 gram protein, och då blir det väl ca 100 gram fett om jag inte minns helt fel, orkar inte räkna ut det exakt just nu faktiskt....
  • jeng
    Bambi07 skrev 2011-07-18 22:34:24 följande:
    Funkar och funkar. Är ju inte överviktig, utan har en normal vikt till min längd. Däremot känner jag mig ofta lite för plufsig, och tyckte LCHF verkade som ett bra och hållbart alternativ. Kanske låter fjantigt, men redan efter 2-3 veckor känner jag mig lite 'fastare' i kroppen, vilket är skönt! :) Men mycket vill ha mer, såklart. Finns det något bra alternativ till yoghurten då? Har googlat och googlat men inte kommit fram till något vettigt.
    Om du ligger på normalvikt så kan du äta upp mot 50 gram om dagen, men då får du minska lite på fettet också. Istället för 2 skålar yoghurt så ta en skål och ha i vispgrädde i så det blir fetare, se till att det är en fet yoghurt du äter. Hälsomässigt så är yoghurten troligtvis inget problem för dig, utan det är ju isåfall viktmässigt.
  • jeng
    linelullan skrev 2011-07-18 22:49:16 följande:
    Jucea: Hur gör man frökex?
    Här kommer receptet jag har hittat på med hela frön. Man kan ju byta ut mot skalade sesamfrön för att ta upp mer näring från dom om man så vill!

Vad gäller temperaturen så tycker jag det blir olika varenda gång! Jag kör på 175 grader varmluft, och när kexen stelnat till så vänder jag upp och ner och kör tills dom torkat ut, på lägre värme! Man får nog prova sig fram helt enkelt.

Juceas "Innehållslösa" frökex

1.5 dl oskalade sesamfrön
    0.5 dl hela linfrön
    1 dl hela psylliumfrön
    1 tsk salt
    2 ägg
    vatten (ca 0.5 dl)
    2 dl riven ost

Rör ihop allt utom vattnet i en bunke. Anpassa vattenmängden utifrån stelhet på smeten. Fröna drar åt sig vätskan i äggen, så tillsätt vatten tills smeten går att platta ut. Den ska INTE vara rinnig!

Ta 2 plåtar med bakplåtspapper. Klicka ut smeten i små högar, det blir ca 20 stk stora kex. Platta till högarna med gaffel till kex.

In i ugn på 175 grader varmluft (200 vanlig?) i ca 15 minuter. Se till att osten har smält och kexen börjat stelna och "håller ihop". Sänk värmen till 75-100 grader och låt kexen stå ytterligare ca 15 minuter. Vänd sedan kexen upp och ner och avsluta med ytterligare ca 30-45 minuter i ugnen på den lägre värmen tills du tycker de är stela nog. Låt sedan stå 1-2 timmar innan de läggs i påse och in i kylen för förvaring.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**