**Den stora feta LCHF-tråden**
Idag ska jag göra en omgång av min köttfärssås igen! Eller förresten kanske man skulle göra en köttfärskaka med massa gottigheter i... *hmm* Beslutsångest!!!
Idag ska jag göra en omgång av min köttfärssås igen! Eller förresten kanske man skulle göra en köttfärskaka med massa gottigheter i... *hmm* Beslutsångest!!!
Precis det där med gallan var ju det som hände mig för knappt 2 månader sen!!
jag fick inget akut gallstensanfall, alltså inte rejält ont. Utan det värsta var först en total brist på aptit, illamående som kom och gick, och sen listade vi ut att det var gallan pga att jag också hade molvärk under högra revbenet. Det känns som att nåt ligger och skaver emot revbenet tycker jag. har man ett akut anfall, tex om en sten fastnat osv, så har man ju panikont, antingen ihållande eller som kommer och går! Utan det jag kände av var antingen ett anfall som var på gång, eller så var det bara att jag hade känningar av att gallan var mer aktiv. Jag ska tillägga att jag i 4 veckor innan anfallet kört en striktare lchf och öst på med extra fett för att jag vet med mig att jag tidigare legat lite lågt på fettet. Jag åt också mycket ägg, och det sa kroppen ifrån om. Kan fortfarande knappt se ett kokt ägg utan att må illa!
jaja, jag fick ju iaf förklarat för mig att jag som normalt har känningar av gallsten (har känt av liknande symptom, men inte lika länge eller kraftigt förut) kommer få en hyperaktiv galla som vill göra sig av med all gallsten, och då känns det, helt enkelt!
Jag tvingades äta kolhydratrik kost ett tag, ta det jag hade helt enkelt. I början var vi i fjällen så då blev det korv med bröd och mackor (vi hade ju laddat upp med kylen full av bra lchf-mat, som jag inte ens kunde titta på!), men även veckorna efter blev det en hel del kolhydrater. Det var ca 1 vecka med knappt nån mat alls. Sen åt jag lite korv och macka en kväll, och mådde SÅÅÅ mkt bättre direkt. Så mkt av illamåendet var ju säkert matbrist! Ja sen blev det mer "vanlig mat" ett tag, och först efter 3 veckor kunde jag ens tänka tanken på lchf-mat igen. Efter 4 veckor satte jag igång igen, och då var det mycket sallader med fetaost och så i början. Det tog 1.5 vecka, sen släppte det så att jag kan äta nästan vad som helst för mat igen!!! Jisses...
Jaja, det blev en lång historia. Iaf så äter jag nu högre på kolhydrater (drygt 30 gram) och lite lägre på fettet. Jag räknar inte än, men får se om det händer nåt på vågen eller inte. Håller ingen koll på kalorierna, utan ligger säkert rätt högt där, men jag skulle gissa att jag är nere på ca 65E% på fettet. Det är mer en strikt GI än en lchf just nu egentligen kanske, även om jag hävdar att det är väldigt likt!
Ägg äter jag förresten fortfarande i matlagning, men inte som ensam vara förutom i undantagsfall!!
Håller med om att det där med illamåendet kan bero på att man äter för stora portioner. Man är så van att lyssna på att kroppen är mätt när magen är full! Men den riktiga mättnadskänslan är ju nåt annat, dvs när kroppen har fått det den behöver! I början kan det vara svårt att lyssna rätt, och om man fyller magen med sån här mat så kommer man bli äckelpäckel-mätt, eftersom mättnaden dessutom ökar närmsta timmen efter måltiden
Kaya,
Nä nu håller jag inte med om att det är överätning längre... Den där omeletten + 1 ägg till, lät som en vettig portion för en person. Eller vad tycker ni andra?
Eftersom du är i slutet av första veckan så tror jag absolut att det är omställningsbesvär, speciellt som du inte fyller på med för stora mängder mat! En del känner av det ett par dagar, en del en vecka, en del längre... Men man får ju tänka positivt och se att det faktiskt är pga att man har gett kroppen fel mat, så man får sona sina egna misstag!
Jag slängde in en köttfärskaka i ugnen eftersom jag inte orkar stå och laga mat. Plus att jag jobbar ju trots allt, även om jag är hemma!
Blandfärs, ägg, paprika och rödlök och så lite vispgrädde. geggar ihop till lagom konsistens i en ugnsform och så bara plattar till!
Astrakan:
Vissa är ju brödmänniskor, har jag märkt! Jag älskar frallor tex normalt, men är det inte fralla så kan det kvitta för min del, så jag ser inget jättestort behov av att baka lchf-bröd. Nu gör jag det dock ändå ibland, just för att jag ska ha nåt snabbt att ta med till jobbet ifall vi inte har matrester till matlådan tex!
Däremot de där sesamknäckebröden kommer jag fortsätta baka. De funkade dels att ta med till jobbet, men perfekt även som nåt gottis på kvällen, till ostbricka eller liknande. Så det ser jag mer en användning av eller vad man ska säga